Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af reslfj
Flemming9999 skrev: Forbrugerne er begyndt at stoppe med at handle, da de hører DVB-T2 kommer. Derfor meget vigtigt at nye tv til dansk marked kommer med DVB-T2 NU!!!!! ellers får vi samme problem som med MPEG2 solgte tv, når MPEG4 var på vej.
Så længe, der ikke er vedtaget noget om DVB-T2 i Danmark, så kan det vel ikke være afgørende for et køb endnu. Så rådgivning efter købeloven kan vel heller ikke kræves. Jeg vil dog mene, at det vil være klogt allerede nu at fortælle om DVB-T2 og HD i Sverige, hvis man sælger til en antenne-kunde på det østlige Sjælland (evt. på dele af Bornholm ??? eller i det østlige Nordjylland ???)
Jeg må også indrømme, at jeg pt. selv afventer de første DVB-T2 modtagere/TV fra Sverige.
Flemming9999 skrev:DVB-C2 er uvist. Det bør også afklares om antenneforeningerne for brug for denne. Igen hvis det kræves, så lav også tv med DVB-C2 NU
Det kan man ikke, for der findes endnu ikke andet end DVB-C2 prototyper - og snart chip-prototyper. 'Kabel Deutchland' en af de største kabeloperatører sydpå, har skrevet til alle TV fabrikkerne, at KD vil begynde at anvende DVB-C2 fra næste sommer (2011).
http://omploader.org/vNHN6Zw .

Men det siger jo ikke noget sikkert om tidspunktet hos youSee og Stofa. Det er dog ret sikkert, at det digitale spejl af de nuværende analoge kanaler vil blive sendt med DVB-C i længere tid fremover.

Jeg synes ikke der er noget problem i at købe fx. enSony KDL-??EX500 model til brug med youSee.
Køb af meget dyre og/eller store modeller kan måske få en til at tænke 6-12 mdr. længere ?

Flemming9999 skrev:Politikerne skal oppe sig.
TV-producenterne skal oppe sig.
Det er ikke så let, når produkterne tidligst kan ses på IFA-Berlin i næste måned.
Det med at forstå udviklingen er jo ikke let. Skal man påtvinge andre en bestemt teknologi-vej, må man være uhyre sikker på, at det vil være en både rigtig og nødvendig vej at gå, og at tidspunktet er det rette netop nu.
Der er jo et utal af eksempler på teknologi, som ikke blev gennemtænkt godt og kritisk nok, før man 'gik i luften' med noget 'l*rt' som DAB eller noget usælgeligt som DVB-H.

Lars :)
Af lunddal
Flemming9999 skrev:Forbrugerne er begyndt at stoppe med at handle, da de hører DVB-T2 kommer. Derfor meget vigtigt at nye tv til dansk marked kommer med DVB-T2 NU!!!!! ellers får vi samme problem som med MPEG2 solgte tv, når MPEG4 var på vej.
Mon ikke det i de fleste tilfælde er de samme modeller der sælges i Danmark og Sverige, så vi ganske automatisk får DVB-T2 understøttelse i nye modeller efterhånden som de kommer?
lunddal skrev:
Flemming9999 skrev:Forbrugerne er begyndt at stoppe med at handle, da de hører DVB-T2 kommer. Derfor meget vigtigt at nye tv til dansk marked kommer med DVB-T2 NU!!!!! ellers får vi samme problem som med MPEG2 solgte tv, når MPEG4 var på vej.
Mon ikke det i de fleste tilfælde er de samme modeller der sælges i Danmark og Sverige, så vi ganske automatisk får DVB-T2 understøttelse i nye modeller efterhånden som de kommer?
Der er hvert fald planlagt noget. Vi ved snart mere i officiel sammenhæng og jeg er sikker på at vi også er noget klogere efter IFA 2010, hvor der er planlagt en række nye modeller fra producenterne :)
Af reslfj
lunddal skrev:
Jo, for de større mærker og måske først fra næste modelårgang. Men problemet bliver - som jeg ser det - de mindre 'discount' mærker, parallel-import og diverse tilbud på ældre modeller.
Da DVB-T2 stadigt er markedsført som en HD feature, kan man også frygte, at mange købere af små fjernsyn (19-28") ikke forstår, at det med HD kun er den første anvendelse for DVB-T2.

Dernæst synes jeg, det er uheldigt, at man ikke opstiller krav fx mht MPEG-4 1080p50 support i alle fjernsyn med nye tunere. Det er alt for meget 'branchen', der bestemmer, hvad der er mest bekvemt for de næste regnskaber.
Hensyn hertil er altså ikke meget en samfunds/forbruger-interesse.

Af kanaster
I Danmark er man som sædvanlig langt fra ambitiøs nok.
Se nu at få fingeren ud politikere, så vi med et slag kan få det nye net op at stå, i stedet for at stå i skyggen af alle andre med sans for fremtiden !!!!!!!

Jeg har trevlet mange test views igennem for at se hvad der er bedst, og der er både en Philips recorder og især en Humax !!!
Som ikke får nogen dårlig kritik med på vejen, se den her:
http://www.humaxdigital.com/uk/products ... foxt2.aspx
Det er min favorit p.t.

Noget mere her:

http://www.avforums.com/forums/pvrs-vcr ... ee-34.html

Et forum:

http://www.avforums.com/forums/freeview ... ox-t2.html

wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T2#cite_note-34

.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
min holdning er, at de folk der bestemmer hvilke tunere og sådan der skal bruges bør sætte sig lidt mere ind i om der nu er plads nok på dvb-T1 eller om det ikke bør være mere nødvendigt at opgraderer til dvb-T2 allerede inden man indfører noget bare for at indfører et eller andet....

jeg syntes ikke det virker videre gennemtænkt.... og heller ikke særlig smart... hvorfor ikke lave skærme uden tunere så man køber en tuner i stedet for hele tiden at skulle skifte tv ud.... og gerne tunere som er kompatible med alle de tv som er på markedet så producenterne har en mulighed for alle at betjene tuneren med deres egen fjernbetjening.... og så skifter man bare tuneren når man som det er nu skal opgraderer til endnu mere båndbredde

på den måde er det også tvudbyderne der står med udgifterne til tunere og ikke tv producenterne.....
Af donoester
[quote=rhino (DK)]hvorfor ikke lave skærme uden tunere så man køber en tuner i stedet for hele tiden at skulle skifte tv ud.... og gerne tunere som er kompatible med alle de tv som er på markedet så producenterne har en mulighed for alle at betjene tuneren med deres egen fjernbetjening.... og så skifter man bare tuneren når man som det er nu skal opgraderer til endnu mere båndbredde

på den måde er det også tvudbyderne der står med udgifterne til tunere og ikke tv producenterne.....[/quote]
Hehe, ret sjovt... læste lige denne her tråd, om en der faktisk ønsker sig et tv uden højttalere og tunere: http://hardforum.com/showthread.php?t=1584833

Og ja, de findes, men de er ikke tænkt til TV-brug, men som "public displays".
Selv bruger jeg en kalibreret computerskærm sammen med en Azbox med udskiftelige tunere, så det er næsten så enkelt det kan blive.
Dekodningen af signalet sker i software, så så længe der er kraft nok, klarer den forhåbentlig alle fremtidide typer formater. Det er vel også generelt det folk bruger en HTPC til.

Der kommer jo hele tiden nye teknologier, så hvis man skulle vente på det rigtige, så kan man vente længe. Jeg tror ikke man skal regne med at se flere forbedringer inden for transmissionskodningerne (med god grund). Men indenfor billedkomprimering bliver det næste store sikkert noget der er baseret på wavelets i stedet for MDCT som i MPEG-4 H.264. Men hvem ved?
Af kanaster
Det drejer sig om at udbyderne kommer igang med at sende DVB-T2 så hurtigt som muligt, helst i dag, så forbrugerne ikke bliver ladt i stikken, men ved hvad fremtiden bringer, og kan investere i grej efter det.
Jo før alle regioner sender DVB-T2, uanset boxerunderstøttelse, som jo bare er en useriøs butik der ikke vil HD, jo før kan der komme gang i køb af DVB-T2 modtagere, og jo før slipper vi for at investere i forældet grej !!!

Ellers bliver det det sædvanligt hovsa, som vi er vant til når det er DR der bestemmer, så de skal måske tvinges af politikerne.

.
Af reslfj
reslfj skrev: ...
Da DVB-T2 stadigt er markedsført som en HD feature, kan man også frygte, at mange købere af små fjernsyn (19-28") ikke forstår, at det med HD kun er den første anvendelse for DVB-T2.

Dernæst synes jeg, det er uheldigt, at man ikke opstiller krav fx mht MPEG-4 1080p50 support i alle fjernsyn med nye tunere. Det er alt for meget 'branchen', der bestemmer, hvad der er mest bekvemt for de næste regnskaber.
Hensyn hertil er altså ikke meget en samfunds/forbruger-interesse.

Det er godtnok en gammel tråd, men jeg synes de to punkter burde overvejes FØR man sender folk i markedet for nye DVB-T2 enheder.

Det er indlysende at alt - både SD og HD - vil blive sendt med DVB-T2, så snart der er et passende antal modtagere i markedet.
Et er en vis beskyttelse af det - nu forældede - udstyr, der allerede er købt, men det er da helt fjollet, at der købes mere gammelt udstyr.

Ligeledes er det da i mine øjne yderst tvivlsomt, at man ikke har brugt tid og en del tænke-kraft til at overveje, hvilken DVB-T2 /MPEG-4 standard Danmarks skal vælge.

Ja, at man beslutter udenom DR og myndighederne i et tilfældigt privat firma - det ligner da ikke fornuft.

Jeg vil igen fremhæve, at MPEG-4 chips der understøtter 1080p50 nu kan fås - og måske skulle vi have valgt det som standard her i Kongeriget.

Af Ølogbrød
For at skære dette nye format DVB-T2 ud i pap, så vil jeg lige give mulighederne, som jeg ser dem (ret mig hvis jeg er helt ude i hampen).

DVB-T har en bitrate på ca. 24 Mbit/s.
DVB-T2 har en bitrate på ca. 40 Mbit/s.

Det giver på en DVB-T mux plads til ca. 8-10 SD tv programmer a ca. 3 Mbit/s.

Og på en DVB-T2 mux ca. 6 HD (720p) programmer a ca. 6,5 Mbit/s, eller 12 SD programmer.

Altså det mux som Boxer nu vil reservere til HD (720p) fra april næste år vil give seks tv programmer i DR-HD kvalitet.? Eller kan vi frygte at Boxer også reducerer kvaliteten, for at presse otte-ti NoHD programmer ind.?

;;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ølogbrød skrev:For at skære dette nye format DVB-T2 ud i pap, så vil jeg lige give mulighederne, som jeg ser dem (ret mig hvis jeg er helt ude i hampen).

Det giver på en DVB-T mux plads til ca. 8-10 SD tv programmer a ca. 3 Mbit/s.

Og på en DVB-T2 mux ca. 6 HD (720p) programmer a ca. 6,5 Mbit/s, eller 12 SD programmer.

Altså det mux som Boxer nu vil reservere til HD (720p) fra april næste år vil give seks tv programmer i DR-HD kvalitet.? Eller kan vi frygte at Boxer også reducerer kvaliteten, for at presse otte-ti NoHD programmer ind.?

;;)
Ja, lidt afhængigt af hvordan man komprimerer og hvor meget båndbredde, der dedikeres til hver kanal (som du også er inde på). Boxer er indtil videre stille omkring hvilke andre HD-kanaler der kommer, hvor mange der er tale om, og hvordan de komprimeres. Jeg kan se, at der tales lidt om at "udnytte båndbredden anderledes end i dag", hvilket måske kan signalere, at Boxer vil anvende statistisk multiplexing - altså deling af båndbredden mellem de forskellige HD-kanaler, så de tager hvad de har brug for fra hinanden. Det er ren spekulation herfra min side, men det er en mulighed.
Af reslfj
Ølogbrød skrev: (ret mig hvis jeg er helt ude i hampen).

Dine tal er fra UK, hvor man ikke som vi anvender SFN. I Danmark (Sverige) er tallene egentligt
DVB-T har en bitrate på ca. 19.91 Mbit/s. 64-QAM 8k GI=1/4 CR=2/3
DVB-T2 har en bitrate på ca. 36.5 Mbit/s. 256-QAM 32ke GI=1/16 CR=2/3

Boxer sparer lidt på fejretningen i sine muxer - da Boxer kun afkræves 97% dækning - og kan derfor sende lidt mindre robuste signaler.
DVB-T har hos Boxer en bitrate på ca. 22.39 Mbit/s 64-QAM 8k GI=1/4 CR=3/4

Det er muligt, at Boxer også vil forsøge med et svagere DVB-T2 signal for at øge bitraten, men det er nu lidt tvivlsomt - synes jeg. Boxer sender med 36.5 Mbit/s på mux6 i det meste af Sverige

I UK sender man pt 4 HD kanaler i 40.2 Mbit/s og forventer med nyeste udstyr at kunne sende 5 HD kanaler fra 2012. Husk at der skal fradrages bitrate til lyd og til signalering før man kan stat-muxe videoen.
Rasmus Larsen skrev:... Jeg kan se, at der tales lidt om at "udnytte båndbredden anderledes end i dag", hvilket måske kan signalere, at Boxer vil anvende statistisk multiplexing - altså deling af båndbredden mellem de forskellige HD-kanaler, så de tager hvad de har brug for fra hinanden. Det er ren spekulation herfra min side, men det er en mulighed.
Nu anvendes allerede stat-muxing for at opnå den eksisterende ret lave bitrate. Der er sket en udvikling - jeg betvivler blot alligevel, at man kan presse 30 SD kanaler ind i to 22.39 Mbit/s muxer på nogen god måde.