Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg har lige fået solgt et tv kæresten og jeg havde til overs og pønser på at sælge mit gamle Samsung LE40M71B.
Hvis jeg kunne få 3k for det, så er der vist råd til at købe et af de nyere LED TV.

Men hvilket?

Først mine krav:

Full HD LED tv

DVB-C - jeg er hamrende træt af Zaptor-boksen jeg har stående. Den fungerer mildest talt af helvedes til. Jeg vil væk fra det lorteinterface så jeg kan nyde mine digitalkanaler i fred for det helvede Zaptor har skabt for mig i alle disse år.

Netværksforbindelse - Jeg vil gerne have mulighed for at kunne slutte min pc til mit netværk og streame film, musik mm. direkte til tv'et. Det vil overflødiggøre et evt. fremtidigt køb af eksempelvis en WD Live-boks e.l.
Forbindelse til YouTube osv vil også være et plus, men så længe jeg bare kan streame film og musik fra netværket er jeg tilfreds.

Minimum 40".

Max pris: 6500,-

Jeg har kigget på et par stykker:

http://www.shg.dk/Fladskaerms-TV/Samsun ... =edbpriser
5800,-
Jeg er stor fan af Samsung og har prøvet deres netværksfunktion i praksis. Jeg er meget imponeret og tv'et ser ganske fornuftigt ud i forhold til prisen.

http://www.shg.dk/Fladskaerms-TV/Philip ... =edbpriser
6400,-
Jeg er også meget forelsket i Philips tv og har altid gerne ville have ambilight. Jeg elsker den feature.
Jeg kender dog intet til deres netværksfunktion, men jeg kan se på deres hjemmeside at det skulle være understøttet i denne serie.
De to tommer ekstra plus ambilight lokker, trods merprisen på 600,-

Jeg har så også kigget på to andre tv, men så vidt jeg kan se er det kun LCD-tv, så hvis en eller anden lige gider bekræfte mig i det, så kan jeg strege dem fra listen.
Det drejer sig om:

http://www.shg.dk/Fladskaerms-TV/Samsun ... 12356.html
6800,-
Jeg ved godt jeg sagde max pris 6500,-, men 6" ekstra for 300,- over budgettet lokker :-)

http://www.shg.dk/Fladskaerms-TV/Samsun ... 18006.html
6400,-

Har I ellers nogle forslag?
Jeg er åben for alle jeres bud der opfylder mine krav!

På forhånd tak.
Af THM
led tv er også lcd tv, den eneste forskel er at lyskilden i "led" tv er led dioder.
philipsen 7605h og samsung lec755 er de to bedste billedperfomere af dem du nævner så vidt jeg ved. samsungen har traditionel lyskilde hvorimod philipsen benytter led dioder :)
Af lennon
3000 for det gamle ? - så er det da vist til et familiemedlem ;;)

Ved ikke hvad Panasonics LCD koster, men mange roser den .Og skal du ha noget synligt bedre i prisklassen må du over i plasma . .
Af Amendir
@THM:
Jeg er helt med på at LED tv bare er LCD med LED bagbelysning.
Jeg er bare i tvivl om de sidstenævnte tv er LCD uden LED bagbelysning.

@lennon:
Det er jo ikke fordi jeg regner med at få 3k for det. Men hvis jeg var heldig og den rette køber melder sig, så burde det kunne lade sig gøre.
Ellers er en realistisk pris for sådan et gammelt tv vel lidt på den anden side af 2k.

Og har du da et forslag til et plasma eller Panasonic tv der opfylder mine krav?
Af lennon
Hvis du har et decideret LCD behov (meget lys stue,massiv PC og konsolbrug,HTPC e.l ) bør du ikke spilde tid på plasma . Men hvis du mest ser TV og film bør du da tage plasma med i overvejelserne .Problemet er nok, at et af markedets absolut bedst ydende TV mht rå billedkvalitet - Panasonic GT20 - ikke just vinder designpriser . .
Af Amendir
Jeg spiller en del Xbox i perioder og overvejer at købe en PS3.
Før i tiden havde jeg min pc sluttet til, men jeg er flyttet og nu står den ikke i nærheden.
Jeg regner med i fremtiden at bygge en HTPC når det ikke længere er nok for mig bare at se film og høre musik fra min server på et tv der understøtter det. Muligvis få fingrene i noget Google TV engang det bliver aktuelt og har vundet indpas i de danske stuer.

Hvis Panasonic GT20 passer med mine krav, så er det dog stadig over mit budget med 500,-.

Som du selv siger er det knap så realistisk at få 3k for mit gamle tv.
Jeg har fået 2k for det jeg havde til overs, så hvis jeg kun får 2k for det gamle har jeg kun 4k at gøre godt med og så må det blive så billigt det kan indenfor de rammer jeg har lagt.
Af Amendir
Jeg er gået væk fra at det udelukkende skal være LED-tv. Har fået øjnene op for at der bliver produceret en hel del traditionelle LCD-tv der både er billigere, med flere features og er mange LED-tv overlegen i billedkvalitet.
Eksempelvis:

http://www.shg.dk/Fladskaerms-TV/Samsun ... 12355.html
Det er jeg virkelig brændt varm på. Det opfylder alle mine krav, har fået gode anmeldelser for et udmærket billede samt understøtter Samsungs internettjenester. Og så er det billigt med en pris på kun 5600,- :-)
Det trækker meget, da jeg ikke regner med at få specielt meget for mit gamle LE40M71B.

En anden har foreslået mig:
http://www.shg.dk/Fladskaerms-TV/Sony-4 ... 30902.html
Et godt LED-tv der opfylder alle mine krav, har Sonys roste internettjenester samt angiveligt skulle være klar til Google TV når det kommer til EU engang?
Skulle koste 6000,- i Sony Center, Odense inkl. 5 års garanti.
Af Mysen
- Og det kan gøres endnu billigere...
En tykkere version af EX710 hedder EX500. Den har jeg før set til ca. 4500, og ellers koster den som regel ca. 5000.
Af Amendir
Jeg fik 2900,- for min gamle skærm, så jeg har nu 4900,- + det løse at spendere :-)
Jeg har derfor indsnævret mine valgmuligheder til to skærme:
LE40C655 - http://www.shg.dk/Fladskaerms-TV/Samsun ... 12355.html
eller et
UE40C6005 - http://www.shg.dk/Fladskaerms-TV/Samsun ... 12324.html

De koster henholdsvis 5385,- og 5516,-.

LCD-skærmen virker umiddelbart som det bedste bud, pga. et billede der er lige så godt, hvis ikke bedre end LED-skærmen.
Desværre har jeg læst et foruroligende review der siger at input lag er helt forfærdelig på LCD-skærmen. Når game-mode er aktiveret skulle den ligge over 40ms! Hvilket på ingen måde er acceptabelt for min kommende skærm. Uden game-mode skulle den ligge oppe omkring de 90ms. Helt uacceptabelt.

LED-skærmen skulle til gengæld være meget bedre til at spille på, jævnfør flatpanels.dk-anmeldelsen. Desværre siger artiklen også der er små problemer med clouding, hvilket jeg efter yderligere søgen har fundet ud af er et generelt problem for dette tv.
Men trods clouding virker LED-skærmen som det klart bedste valg i forhold til pris og mine ønsker, i mine øjne, også fordi Internet@TV ingen relevans har for mig.

Hvad siger I?
Jeg vægter afgjort billedkvalitet højt, men jeg skal også kunne spille på tvet uden problemer.
Hvis I foreslår andre modeller end de to nævnte, så husk at jeg også vægter DLNA-funktionalitet ekstremt højt.
Af Mysen
C6005 er heller ikke god at spille på. Den er også over 40ms i spiltilstanden. Jeg kan ikke lige komme med et bedre bud end disse, hvis du skal have den gode dlna med.

Clouding er et problem, der varierer af øjet, der ser. Jeg kan slet, slet ikke få øjnene væk fra det, og jeg synes det er en af de værste ting ved et tv. Det er dog ikke sikkert, du har det på samme måde.

Du kan måske gå et lille nøk ned i billedkvalitet og lidt op i pris ifht. de to og snuppe en næsten uden input lag, der til gengæld er på 46". Det er ikke et bedre bud, men blot et andet bud.

LE46C575 fra Samsung koster godt 6000

Du fokuserer meget på den trådløse dlna, pg der vil jeg lige nævne, at du skal have en MEGET god router, der er meget tæt på tv + computer, for at kunne streame 1080p film uden ophold. Jeg er gået væk fra det, og har i stedet mine ting på en HDD bag skærmen. Det kræver selvfølgelig at jeg fysisk har fat i harddisken, når der skal skiftes ud i indholdet, men nu kan jeg til gengæld se film uden fejl, og jeg kan spole osv.
Vælger du ligesom mig denne løsning kommer der andre bud på et tv. Eksempelvis LE530n fra LG.
Af Amendir
Hmm jeg gad godt vide hvad mit gamle tvs responstid ligger på. For jeg har spillet helt fint på det tv og det er jo en gammel sag.
Så længe responstiden ikke er værre end mit gamle, så overlever jeg fint.

Det tv du har foreslået ser da også ok ud.

Jeg må se om jeg kan finde nogle tests af det, men ellers står valget stadig mellem de to nyere Samsung.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke responstid men inputlag, der tales om. Responstiden er typisk ikke den begrænsende faktor når der tales om spil på TV-skærme. Jo flere billedforbedrende kredsløb der tilføjes til en skærm, des større er risikoen for, at inputlag øges. Af samme grund findes der ofte en "Game mode" på et TV, som slår mange af disse kredsløb fra.
Af Amendir
Ah javel ja. Det giver meget god mening.
Jeg gad i hvert fald godt vide hvad inputlag er på LE40M71B :-)
Er der nogen mulighed for selv at teste det eller skal man have specielt udstyr til det?

Og har I ellers et forslag til et tv omkring 5400,- der er minimum 40", er udmærket til at spille konsolspil på, har gode DLNA-funktioner til at afspille film og musik via netværk og ellers bare har så godt et billede det nu kan få indenfor budgettet?

DLNA med kabel er virkelig vigtigt for mig. Jeg vil have adgang til alle mine film og alt mit musik 24/7, fra min server, uden at blive nød til at flytte en harddisk og vente på overførsler.
Ellers kan jeg lige så godt købe et tv uden DLNA og købe en WD Live-boks.
Af Amendir
Men ellers så er Panasonic G20 meget tiltalende... Ikke forfærdeligt meget dyrere og umiddelbart en hel del bedre uden nogen af de skavanker de andre tv lider under...
For det ser da ud til det opfylder mine behov og mere til?
Inputlag skulle være rigtig lav.
Jeg har så ingen anelse om hvor godt DLNA fungerer på deres tv.

Jeg har bare altid frygtet retention/burn-in på plasmaskærme. Jeg ville ikke kunne bære at se min skærm blive gradvist dårligere fordi jeg spiller for meget konsol eller hænger for meget i en menu fra min konsol/bærbare/server eller whatever.

Jeg er virkelig i tvivl. Plasma skræmmer mig en lille smule :-)