Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Når jeg henter billeder som baggrund til mit skrivebord, så henter jeg dem som oftest hos InterfaceLIFT. På det seneste er jeg blevet opmærksom, at visse billeder med mange fine farveovergange, vises som lå de i "lag"....ja, næsten som "bølger" og det havde jeg svært ved at acceptere, da billederne burde vises uden disse skarpe farveovergange. Næsten alle fotos er taget af meget dygtige fotografer med semi/proff udstyr, så det irriterede mig grueligt.

Det var først da jeg så nedstående billede hos Eizo's intro til deres nye 27" FlexScan SX2762WF, jeg fik en idé om, at det kunne være fordi min nuværende skærm (Dell WFP 2407-HC) blot kunne vise 16,7 mio farver og spekulerede herefter nu i, om løsningen skulle være en skærm der kunne vise op til 1 mia. farver?
Billede

Men for, at give nogle konkrete eksempler på fænomenet så kan man se det tydeligere på den øvre halvdel af disse tre billeder (åbn billedet i opløsningen der svarer til din skærms):

(1) http://interfacelift.com/wallpaper_beta ... iness.html

(2) http://interfacelift.com/wallpaper_beta ... hp?id=2164

(3) http://interfacelift.com/wallpaper_beta ... hp?id=2209

Efterfølgende så har jeg kigget på specs for de skærme, som skulle være potentielle afløsere for den nuværende skærm - og blandt dem ser U2711 ud til at have samme 8 bit per farve og er begrænset til 16,7 mio. farver :(

Dell U2711, hvor Flatpanel bl.a skriver:
Farveunderstøttelse: 16.7 Millioner farver
Dell's eget site skriver godt nok:
Color Support: 1.07 billion colors

Eizo 24" FlexScan SX2462WH. I specs står:
10-bit samtidig visning
Denne skærm anvender en 12-bit-opslagstabel med en farvepalette på 68 milliarder farver, hvoraf de mest relevante 16,7 millioner (8 bits) vises. It also uses 16-bit internal processing for smooth display of grayscale tones without bandingDen bruger også 16-bit intern behandling til jævn visning af gråtoner uden striber.What’s more, using the DisplayPort input, this monitor displays 10-bit color* which is more than 1 billion colors shown simultaneous Udover at bruge DisplayPort-input, viser denne skærm også 10-bit farve*, hvilket betyder mere end 1 milliard farver samtidigt. Det er 64 gange mere end de 16,7 millioner farver på 8-bit-skærmen.

24" FlexScan S2433WFS, som i specs dog skriver:
16.77 million from a palette of 1.06 billion. Wide Gamut Coverage Adobe RGB: 96% , 92% vs. NTSC. Look-Up Table 10 bits per color.

Den store 27" FlexScan SX2762WF koster 12-13K er skam lækker nok, men synes jeg betaler guld for dyrt, ved at købe den - måske kunne den være et alternativ som brugt om et par år O_O

Håber på nogle brugbare svar......
Senest rettet af IT-Bruger 02 feb 2011, 01:07, rettet i alt 2 gange.
Af noxity
Jeg kan ikke få dine links til eksempler til at virke
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ingen skærm viser mere end 16.7 millioner farver. Der er ikke mere i et 24 bit signal fra din PC (8 bit pr. Farvekanal). Når der reklameres med en 10 eller 12 bit farvehandling, så er det internt i skærmen -ikke hvad der vises i sidste ende.

Forvent ikke at de billeder du linker til vil se væsentlig anderledes ud på de nævnte monitors.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
yakken skrev: Forvent ikke at de billeder du linker til vil se væsentlig anderledes ud på de nævnte monitors.
Det var da kedeligt at høre....spekulerer på hvorfor fotograferne så har frigivet billeder med den slags "irritationsmomenter"?

Har du forresten selv prøvet at se billederne på din egen skærm (hvilken)?

I din signatur står du har samme skærm som mig....men mener også du i en tråd skrev, at du købte en U2711'er da den var på tilbud.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det behøver jo ikke være skærmen den er gal med når du ser sådanne posterizationer i et billede. Billedet er jo fremkommet på en eller anden måde og det er ikke sikkert, at ophavsmanden har benyttet flydende gradienter til sine billeder. Hvis jeg nærstuderer billederne, så ligner det ikke fejl i visningen på skærmen (alle mine skærme viser det fuldstændigt ens - både PVA og IPS), men derimod noget som er hardcodet i billedet.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Takker mange gange for at afklare og præcisere, dét som jeg troede var en utilgivelig mangel på min skærm.

Dejligt, at man har Flatpanels med folk som dig bag og din viden, knowhow og positive hjælp, der gavmildt deler ud af den, når nogen skulle ha' behov for den :)

Nu beholder jeg foreløbig skærmen og supplerer med en U2711, når muligheden byder sig......