Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pana man
@mordeus
Jah, jeg fik mit sendt ind efter ca. 7 mdr. og har da ikke fået en regning ::l
Kan godt se "problemet" efter 3 tv, men var det første blevet sendt ind, så......

Mvh.
Af FG
Fik leveret et Pk950N for en uge siden. Mage til super tv havde jeg egentlig ikke regnet med at skulle have - men for s... da hvor er det fedt. Flot billede, skarpt, godt sortniveau og blødt. Faktisk er jeg også blevet helt glad for at se ikke hd kanaler,da det er som om det forbedre signalet eller også er dat bare fordi det er plasma. Flot design - det må vidst være førende i 2010 - 35 kgs kvalitet.
Kan klart anbefales til 8000 kr - se justbuyit / fccumputer. Samtidig er servicen fra LG support rigtig fin, fik tilsendt opdatering på mail og ingen ventetid ved kundeservice - dejligt.
Af Mordeous
Så kom 50PK950N langt om længe op at hænge :)

Det første jeg gjorde efter tv'et var kommet på væggen var at update firmware, og herefter at indstille expert1 profilen som foreskrevet i testen.

Det næste jeg gjorde var at køre den break-in dvd som findes på recordere.dk - OG, så var det at jeg blev opmærksom på hvor uhomogen panelet i grunden fremstår.

Spørgsmål : Er det normalt? - Hvis ja, hvor meget skal man acceptere?

Jeg har prøvet at tage et par billeder med min telefon - Jeg havde ikke lige et bedre kamera ved hånden.

Se attachments :

[img]http://dice.dk/50pk950n/1.jpg[/img]
[img]http://dice.dk/50pk950n/2.jpg[/img]
[img]http://dice.dk/50pk950n/3.jpg[/img]
[img]http://dice.dk/50pk950n/4.jpg[/img]
Af pekr
Lægger du mærke til dette når du ser billeder og film?

Jeg har selv 60pk950. Og jeg har også oplevet at billedet kan være lidt uhomogen når jeg ser på en hel hvid skærm. Men jeg kan også sige at jeg aldrig har set/lagt mærke til det når jeg ser film, surfer eller fedte rundt.

Jeg er rigtig glad for tv'et, det blev købt i sommers til en god pris. Og der skal ske store ting med 2011 modellerne hvis det skal skiftes i år.
Af Mordeous
@pekr

Jeg har kun rodet med tv'et i knap 6 timer, og det er ikke blevet til så meget test endnu.

Jeg nåede dog at se en enkelt film, og der lagde jeg ikke mærke til noget der minder om ovenstående.

Så jeg håber at det uhomogene billede ikke betyder noget ved daglig brug.

Noget helt andet er, jeg savner måske en smule skarphed / sprødhed ved normalt tv-signal - Har du et bud på hvordan man opnår det? :-)

//Mord
Af Lars K
Har også lige fået et PK950N ind af døren og kan også godt se at skærmen fremstår en smule "beskidt", men det er ikke noget jeg lægger mærke til i en film. Det var faktisk først da jeg lige aktiverede whitewash at jeg bemærkede det.

Mit har tilgengæld en smule brum fra venstre side af skærmen midt på. Det er ikke plasma buzz som er minimal på mit eksemplar, men minder mere om støj fra en strømforsyning.
Af pekr
Jeg ser kun tv fra min parabol (blanding af sd/hd) kanaler. Jeg synes ikke at have bemærket at billedet er sløret eller mangler skarphed. Heller ikke når jeg bruger mit media center, som jeg bruger det meste af tiden.

Jeg har ikke gjort noget ved indstillingerne, andet end skifte til expert 1 og skruet lidt på de forskellige ting indtil jeg fandt et tilfredsstillende resultat (men her tænker jeg mere på farverne)
Af PhDream
Har samme problem med et PK250. I modsætning til jer andre, kan jeg dog se denne "dirty screen" i scener med bevægelse, især fodbold, eller andre steder, hvor der panoreres over en stor ensfarvet overflade.

Det er da for ringe, at en "top-model" som PK950 har den samme fejl som deres billigste model. Troede at mit tv havde problemet netop pga. den lave pris = lavere produktionskvalitet. Men noget tyder på, at alle PK-modellerne har samme panel, når de nu har den samme fejl.

Og nej, problemet er ikke blevet mindre efter 400-500 timers brug.
Af Mordeous
Det jeg syntes som er interessant her, er spørgsmålet om hvor vidt der her er tale om en defekt i det enkelte panel, eller om det er en generel ting - For så er det vel bare at tage fat i leverandøren og få det byttet?

Det der umiddelbart springer i øjnene på mig er, at flatpanels's test af 950N ikke nævner dette problem, hvilket godt kunne tyde på at enten var fejlen ikke til stede på det testede eksemplar af 950N, eller også er her tale om en ubetydelig "feature" som ikke kan ses ved normalt brug, og derfor ikke blev nævnt.

Har denne "feature" et navn? - Det er vel næppe backlight bleeding, vel?

//Mord
Af THM
det er rigtigt at en ensfarvet skærm ikke står så stabilt og er lidt uhomogen som du skriver.
mener dog ikke at det er noget der er generende ved almindelig brug udover at billedet kan virke lidt mere uroligt og knap så præcist som billedet på G20, som du kommer fra, men det er efter min mening stadig en god skærm :)
Af pekr
Jeg vil lige understrege at jeg kun har "problemet" ved helt hvid og det er meget lidt. Har aldrig oplevet det ellers, heller ikke ved fodbold.
Af PhDream
Mordeous skrev:Det jeg syntes som er interessant her, er spørgsmålet om hvor vidt der her er tale om en defekt i det enkelte panel, eller om det er en generel ting - For så er det vel bare at tage fat i leverandøren og få det byttet?

Det der umiddelbart springer i øjnene på mig er, at flatpanels's test af 950N ikke nævner dette problem, hvilket godt kunne tyde på at enten var fejlen ikke til stede på det testede eksemplar af 950N, eller også er her tale om en ubetydelig "feature" som ikke kan ses ved normalt brug, og derfor ikke blev nævnt.

Har denne "feature" et navn? - Det er vel næppe backlight bleeding, vel?

//Mord
Med al respekt, ville det ikke være første gang anmeldere overser en ret alvorlig fejl. Bare se på Samsungs B850 eller C7705 eller Panasonics G10 - alle "topmodeller", som fik udmærkelser verden over, men som havde alvorlige fejl og mangler, og som aldrig blev rettet. C7705 kan stadig nås, men jeg tvivler på det...

Anmeldere har kun meget kort tid med et tv, og har ikke mulighed for at spotte fejl og mangler, som normale brugere har.

Det værste er, at så snart nogen nævner en mangel ved deres tv, kommer der andre frem for at forsvare tv'et, fordi de har den samme model, og de har i hvert fald ikke set fejlen, og hvis de har, er den ubetydelig eller endda en feature. Klart, at producenter kan slippe afsted med alt muligt pjat, når ejerne, som vel at mærke bliver ramt af fejlene, går ud og forsvarer producenten. Bedre PR-afdeling kan man ikke få. Nogle vil hellere leve i uvidenhed, end at indrømme at deres apparat har en mangel. Som om man selv havde lavet det...

Vågn dog op! ;)
Af THM
vil lige sige at Rasmus faktisk nævner noget i anmeldelsen af pk950, som jeg forstår det omhandler det netop fænomenet, men kan være jeg misforstår :)
citat fra anmeldelsen af pk950n: "Man taler om såkaldt APL (average picture level). PK950 varierer lidt mere i billedets og farvernes intensitet afhængigt af indholdet på skærmen end G20. Det er ikke kritisk, men kan dog bemærkes, hvis man er opmærksom på det, og får den betydning, at billedet kan virke lidt uroligt og farverne kan skifte en anelse karakter."