Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Mit gamle TV er netop kaput efter 16 år så jeg er på jagt efter et nyt, og har derfor prøvet at finde lidt information om nye fladskærme med videre her på internettet og ikke mindst på denne gode hjemmeside. På arbejdet bruger vi helt standard projektorer ved vore møder med information fra PC. Men er det realistisk at tænke sig det som hjemme-TV? Hvad er kvaliteten i forhold til de andre løsninger? Jeg vil blive glad for en vurdering heraf - gerne henvisninger til andre hjemmesider.

Jeg har selv følgende kommentarer i den anledning:

1) Muligt produkt fra Sony: Projektor
Det er projektor med opløsning 1280x720 og til DKK 12.214.-

2) Jeg forestiller mig projetoren plaseret tæt under loftet. Med dagens teknologi kan de alligevel give et pænt rektangulært billede på en væg længere nede. Men det ved jeg faktisk ikke om ovenstående Sony kan.

3) Projektorer bliver markedsført som en mulighed for hjemmebiografer. Man skal sikkert også anvende et godt lærred for at få god kontrast.

4) Mulige problemer:
Lysstyrke, farveægthed, kontrast, holdbarhed, støj fra ventilator.

På forhånd tak for din hjælp.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En projektor er bestemt et reelt bud på et nyt kæmpe-TV, men som dit 4. punkt også er inde på så er der en del ulemper hvis den f.eks. skal være i en lys stue.

Man siger at levetiden for en pære i en projektor er omkring 2000 timer og nyprisen for en sådan er godt 2000 kr. afhængigt af lysstyrken. Det bør man helt klart have med i sine betragtninger.

Med det sagt, så er de løsninger jeg har set - selv med billige projektorer - ret gode.

Husk at købe en TV-tuner ved siden af ;)
Af Gymnasten
yakken skrev:... en del ulemper hvis den f.eks. skal være i en lys stue.

Man siger at levetiden for en pære i en projektor er omkring 2000 timer og nyprisen for en sådan er godt 2000 kr. afhængigt af lysstyrken. Det bør man helt klart have med i sine betragtninger.

Med det sagt, så er de løsninger jeg har set - selv med billige projektorer - ret gode.

Husk at købe en TV-tuner ved siden af ;)
Tak for informationen! Hvis man antager en gennemsnitlig driftstid på 4 timer pr. dag, så giver det ca. 1400 timer pr. år.

Der har i tidligere tråde været henvist til denne hjemmeside, som jeg synes giver et godt overblik over produkter (TV, projektorer, DVD-afspillere, hjemmebio med mere): dvdpriser

Det vil nok være fornuftigt at købe en samlet DVD-afspiller, HD-optager og TV-tuner til formålet. Men der er også brug for et lydsystem...

Med mindre nogen melder tilbage med gode erfaringer med det her, så tør jeg ikke kaste mig ud i et sådant projekt. Der er mange usikre emner. Måske ender jeg med 3 fjernbetjeninger for at kunne betjene fjernsynet, og det er jo ikke så smart...
Af Yonzie
Som du selv skriver ender du med en bunke fjernbetjeninger (minimum en til projektor, tuner og lyd, altså 3), hvilket ikke er vildt fedt og en eventuel kone vil nok brokke sig kraftigt. Man kan dog få universelle fjernbetjeninger man kan lære op.
Jeg kender heller ikke nogen harddiskoptagere eller videomaskiner der kan Tekst-TV, hvis i bruger den slags.

Det jeg ville være mest bekymret for i setuppet er om der kan blive mørkt nok. Problemet er dog dobbelt, for hvis du vælger en projektor der er god til film, så skal du have nogle heftige mørklægningsgardiner til de lyse sommeraftener og TV-kigning udenfor lygtetændingstiden. Hvis du derimod vælger en meget lysstærk projektor, så man kan se noget selvom mørklægningen er mangelfuld, så vil dit sortniveau ved film være dårligt fordi projektoren sender så meget lys ud. Dette gøres værre hvis du har lyse farver generelt i din stue.