Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af MigSelv
THM skrev:det er jeg da glad for at høre, det er heller ikke noget jeg selv har opserveret, men har læste blot herinde at der var en der brokkede sig over hakken i fodboldkampe.
Mente faktisk det var dig der sagde at man skulle slå IFC til for at modvirke dette :o Men er da glad for hvis det ikke forholder sig sådan :)
Nej da, har altid prædiket det modsatte. Alt hvad der kan slås fra ( af såkaldte billedforbedringskredsløb ), skal sættes i off/fra.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har aldrig prædiket for at aktivere disse motion-systemer. Tvært imod har jeg altid rådet folk til at deaktivere dem, ligesom vi også gør i vore tests.
Af THM
yakken skrev:Jeg har aldrig prædiket for at aktivere disse motion-systemer. Tvært imod har jeg altid rådet folk til at deaktivere dem, ligesom vi også gør i vore tests.
jeg mente heller ikke dig, havde ikke set dit indlæg før jeg svarede :)
Af THM
MigSelv skrev:
THM skrev:det er jeg da glad for at høre, det er heller ikke noget jeg selv har opserveret, men har læste blot herinde at der var en der brokkede sig over hakken i fodboldkampe.
Mente faktisk det var dig der sagde at man skulle slå IFC til for at modvirke dette :o Men er da glad for hvis det ikke forholder sig sådan :)
Nej da, har altid prædiket det modsatte. Alt hvad der kan slås fra ( af såkaldte billedforbedringskredsløb ), skal sættes i off/fra.
okay så må jeg ha misforstået noget. kan ikke lige finde den gamle tråd jeg mente at have læst det i :s
Af T27667
for tiden koster VT20 og LE850N stort set (1000 kroners forskel) det samme i Elgiganten - er der blandt deltagerne i denne tråd bred enighed om at VT20 vil være det bedste køb til almindelig brug? og specifikt til fodboldsening? se gerne bort fra at VT20 har 3D i modsætning til LE850N, idet jeg ikke vil komme til at bruge det.
Brugeravatar
Af MigSelv
T27667 skrev:for tiden koster VT20 og LE850N stort set (1000 kroners forskel) det samme i Elgiganten - er der blandt deltagerne i denne tråd bred enighed om at VT20 vil være det bedste køb til almindelig brug? og specifikt til fodboldsening? se gerne bort fra at VT20 har 3D i modsætning til LE850N, idet jeg ikke vil komme til at bruge det.
Men det er jo en del af merprisen for VT20, at der er 3D med 2 par medleveret briller og en wifidongle.
For 3k mere ( 13999 ), får du et 50" tv med 30% større billedareal ( 50VT20 i HiFi Kl. ).
Der er fordele og ulemper ved begge teknologier, men plasma ser i mine øjne mest naturligt ud.
Af T27667
præcis, da 3D som sagt ikke har min interesse kiggede jeg til at begynde med slet ik på 3D fladskærme da jeg ikke ville betale merprisen for at få 3D som jeg alligevel ikke ville få brugt. i stedet ledte jeg efter den bedste ikke-3D fladskærm hva angår billedkvalitet og endte med modellerne: Philips 40PFL9705H og LG 42LE850N (savner I nogen for forslag modtages hellere end gerne?). førstnævnte blev sidenhen sorteret fra pga. prisen.

men når VT20 tilsyneladende både har bedre 2D-billede og bedre lyd end 42LE850N og de 2 skærme stort set koster det samme er der (stort set) intet sparet ved at fravælge 3D og eneste argument for at vælge 42LE850N er designet.
Af Mysen
T27667 skrev: men når VT20 tilsyneladende både har bedre 2D-billede og bedre lyd end 42LE850N og de 2 skærme stort set koster det samme er der (stort set) intet sparet ved at fravælge 3D og eneste argument for at vælge 42LE850N er designet.
-og det faktum at det er en LCD. Hvis man skal sætte mediecenter til, og ikke gider bekymre sig om fastbrænding, er det et sikrere valg med LCD, men ikke nødvendigvis bedre.

Og så er der strømforbrugen, men dette skal appellere mere til samvittighed end til pengepungen, da der ofte er en høj startpris for det lavere strømforbrug.
Af Linnebjerg
hej hej..

Hvis vi nu antager at VT20 er det bedste tv på markedet lige nu (uanfægtet om det er lcd, plasma eller led), hvor langt ligger vt20 og samsungs ps50c7705 (som MYSEN har) fra hinanden, rent billedmæssigt??

Ifølge pricerunner koster vt20 fra 13.800 kr og Både Bilka og elgiganten har c7705 til 9000 kr.

er billedet de 5000 kr værd, størrelsen og det hele taget i betragtning??? (det er jo unægteligt en ordentlig slat penge)

der er vel en grænse for hvor skarpt billedet KAN blive og der kan vel ikke være så stor forskel??

Ved godt Rasmus har lagt tests af begge tv, men nu tænker jeg på forskellen ved dagligt brug??
Af Mysen
Den væsentligste forskel er, vil jeg tro, sortniveauet. Her er VT20 lige den tand bedre, og den sorte vil syne som sort hele døgnet. Det gør den også på c7705 det meste af tiden, men hvis du slukker lyset om aftenen, når du sætter en film på, er den sorte meget mere grålig. Dette er ikke tilfældet på VT20, der er sort hele dagen.

Derudover er der mange, der har valgt Samsung fremfor Panasonic pga. designet, men dette er naturligvis en smagssag. Jeg har valgt den pga pris selvfølgelig, men også pga. en dlna, der understøtter mkv+srt. Det har jeg meget glæde ved.

Sidst men ikke mindst er det værd at nævne, at C7705 har en klart højere tendens til retention, altså midlertidig fastbrænding af billedet. Dette er irriterende for alle, men nogle ejere ser det som en absolut returneringsårsag. Desuden er der større risiko for at du får en buzzene model fra Samsung. Du kan også risikere at få en der summer fra Pana, men her er risikoen mindre.

Og så skal det lige nævnes at de 9000 for c7705 drejer sig om UE40C7705, som er den 40" LED model fra Samsung. PS50C7705 koster 10.600 i Elgiganten. Så er prisforskellen på 3500, hvilket er meget rimeligt for hvad du får, vil jeg tro.
Af Linnebjerg
Mysen du har ret... det er led modellen på tilbud i næste uge. Der kiggede jeg lidt for hurtigt... beklager:-)

Men hvis eneste forskel er sort niveau, så må det da siges at være til at leve med. Bliver sort også grå ved film, tv kigning og gaming eller er det kun når skærmen er helt sort under opstart af film??
Af Mysen
Jeg har ingen anelse om, hvad du snakker om..? Jeg tror du har misforstået. Sortniveau drejer sig om hver eneste gang billedet eller dele af billedet skal være sort. Dvs. stort set altid, uanset om du spiller, ser tv, eller afspiller en Bluray. Du bemærker bare først, at det kunne være bedre, når der er mørkt i stuen, men så ses det til gengæld også tydeligt.

Desuden nævnte jeg retention og potentiel buzz som andre punkter, der adskiller modellerne,. Buzz er dog ikke en selvfølge, men retention er til gengæld absolut noget, der har en betydning for forskellen på disse to modeller.
Af Linnebjerg
så har jeg misforstået det du skrev med sortniveau..
men virker stadig som det er til at leve med... :)

Retention , som jeg har forstået det, fremkommer ved flere timers tv på eks en kanal hvor logo er i hjørnet ik??

Buzz er vel i bund og grund et spil i lotteriet og så må man jo få skærmen byttet, hvis man ikke kan leve med det.

Det er da utroligt at Samsung oplever så "mange" skavanker på så dyre tv, sammenlignet med eks billigere panaer der ikke har samme problemer.

Konklusionen må næsten være at man selv skal kigge på de skæme man finder interessante "live" og selv vurdere hvad man kan acceptere og ikke acceptere.. Der er ikke nogen der siger det skal være nemt at købe tv i dag :)
Af Mysen
Linnebjerg skrev: Konklusionen må næsten være at man selv skal kigge på de skæme man finder interessante "live" og selv vurdere hvad man kan acceptere og ikke acceptere.. Der er ikke nogen der siger det skal være nemt at købe tv i dag :)
Så længe du accepterer, at det billede du ser i butikken ikke er det reelle billede, du får med hjem. At ose i en butik, er mest for at danne sig nogle indtryk af størrelse og design. Og så kan du prøve at lege med fjernbetjeningen. Dette er jo en meget vigtig ting for nogen, og nok en af grundene til, at B&O ejere de fortsætter med B&O.

Samsung får ikke testet ordentligt, og derfor kommer der mange "mandagsmodeller" ud. Jeg tror det hænger sammen med, at topmodellen ikke er dyrere, end den er. Vi forbrugere vil have det hele. Pioneer gav det hele på nær den gode pris, og det gik jo ikke ligefrem særligt godt. Det er dog stadig beklageligt, at der er så mange fejl på så mange modeller.
Det skal lige siges, at Samsungs skavanker er på især plasmamodellerne, men ikke LCD. Dvs. ikke de dyre modeller som så, kun PS-modellerne. Dette kan muligvis skyldes, at deres største fokus nok er på LCD skærmene og på OLED til mobiltelefoner o.l., i modsætning til Panasonic, der har satset stort på Plasmateknologien, og endda har investeret i Pioneers viden, der var størst på dette område. Panasonic er dog heller ikke fejlfri, og især det meget billige G20e kunne godt have kostet lidt mere, hvis man så havde undgået de mange smuttere med denne model.

Hvor sort, sort skal være, er svært at bestemme for den enkelte. Jeg synes generelt, jeg har en fantastisk billedkvalitet på mit tv, men kunne dog få meget glæde af en dybere sort i aftentimerne. Jeg vil vove at påstå, at folk der kommer fra Pioneer ikke ville stille sig tilfreds, men det betyder jo ikke, at du ikke ville.
Linnebjerg skrev:Retention , som jeg har forstået det, fremkommer ved flere timers tv på eks en kanal hvor logo er i hjørnet ik??
Det du beskriver er et plasmafænomen, og stort set alle modeller døjer med dette. Det er dog værd at tage med for at få den bedre billedkvalitet, og LCD modeller har jo andre svagheder. Nu skriver jeg jo, at Samsung lider meget af det her. Det betyder i praksis for mig, at jeg halvvejs i en film, kan ærge mig over de lyse linier, der hvor teksterne har været. Især i mørke scener uden tale.
Jeg kan leve med det, men det er absolut ikke alle, der kan.