Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sputnik
Findes der nogle alternativer til Samsung 215TW ?

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... tart_from=&

Samsung 215TW er desværre oppe på 8ms.

Her på siden kan jeg se at DELL med deres 2007WFP 20.1" anbefales til flere, men her falder jeg over den meget høje opdateringshastighed på hele 16ms.

Asus er med deres nye MW221U widescreen nede på 2ms, men her er der ikke så høj kontrast som på Samsung 215TW (700:1).

God råd modtages :)

Thomas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Finten er at Dells opgivelse er sort-hvid-sort overgangen og ikke g2g overgangen som Samsung opgiver. g2g overgangen er også omkring 8 ms for Dells skærm, men generelt har S-IPS panelerne været mere eftergivende når det kom til spil. S-PVA panelerne har ofte problemer i de mørke nuancer.

Der er himmel til forskel på farvegengivelsen på 215W og MW221U - den første har jo et S-PVA panel og den sidste har kun et TN panel.

Alternativt kan du se på en NEC 20WGX2 som er det ypperste indenfor 20" widescreen spilskærme. Den koster godt nok også en lille bondegård.
Af sputnik
yakken skrev:Finten er at Dells opgivelse er sort-hvid-sort overgangen og ikke g2g overgangen som Samsung opgiver. g2g overgangen er også omkring 8 ms for Dells skærm, men generelt har S-IPS panelerne været mere eftergivende når det kom til spil. S-PVA panelerne har ofte problemer i de mørke nuancer.

Alternativt kan du se på en NEC 20WGX2 som er det ypperste indenfor 20" widescreen spilskærme. Den koster godt nok også en lille bondegård.
Tak for feedback. Det med Dell's opgivelse var jeg ikke klar over.
NEC'en ser ret spændende ud, du skriver at den koster "en lille bondegård", men prisen er ca. 200 kr. mere end Samsung 215TW'ern :

http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=201658

Hvor stor forskel er der på DELL skærmen og NEC'ern i brug ?

I Tyskland kan NEC'en iøvrigt købes til ca. 3800 kr. :

http://www.idealo.de/preisvergleich/Off ... 2-nec.html

Til mit brug er det ikke spil som skærmen vil blive brugt til.

Thomas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du ikke skal spille på den, så er det ligegyldigt hvilken model du vælger. Hvorfor går du så så højt op i responstiden?

Glem blot NEC skærmen så - den byder ikke på noget nyt ift. Dell 2007WFP idet panelet stort set er det samme. Ergonomien på Dells skærm er også klasser bedre.
Af sputnik
yakken skrev:Hvis du ikke skal spille på den, så er det ligegyldigt hvilken model du vælger. Hvorfor går du så så højt op i responstiden?

Glem blot NEC skærmen så - den byder ikke på noget nyt ift. Dell 2007WFP idet panelet stort set er det samme. Ergonomien på Dells skærm er også klasser bedre.
Grunden til ønsket om så lav ms som muligt var "blot" af den årsag at med et køb til ca. 4000 kr. skulle det være den bedste skærm til prisen.

Dell 2007WFP Vs. Samsung 215TW ?

Hvad er dit bud ?

(Samsung TW215 koster pt. 800kr mere end Dell skærmen)

Som en skriver på Edbpriser om plusser på 215TW skærmen :

+ Utrolig flot og skarpt billede.
+ Mange indstillingsmuligheder.
+ Mange tilslutningsmuligheder (DVI, D-Sub, S-VHS og Phono)..
+ Dejligt menusystem, der bl.a. tillader skift af farve- og lysprofiler uden at man skal ind i selve menuen.
+ Let at justere på.
+ Picture In Picture (Med en videomaskine sat til skærmen, kan jeg se fjernsyn i et selvvalgt hjørne af skærmen, samtidig med at jeg arbejder ved den).
+ Skærmen forstår selv at skifte til 4:3, når jeg starter et spil, der ikke understøtter widescreen.
+ Flot design.

Jeg kan se at Dell skærmen også har PIP og også PBP...

Thomas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jep, til gengæld kan den ikke finde ud af det med at skifte mellem bredformat og non-bredformat i spil. Det skal man vist gøre selv og den husker det ikke til næste gang.

Menuerne på Dells skærm er desuden tunge at arbejde med og profilerne til spil, film mv. ligger for langt inde i hierakiet til at det er sjovt. Derudover får du de samme tilslutninger, plus et par USB stik.

Jeg ville personligt vælge Dell skærmen og især nu når prisforskellen er så stor. Ellers kommer 2007FP også på tilbud inden længe (sikkert indenfor en måned) hvis du vil have en billig skærm med S-PVA panel (godt nok non-widescreen).
Af sputnik
yakken skrev:Jeg ville personligt vælge Dell skærmen og især nu når prisforskellen er så stor. Ellers kommer 2007FP også på tilbud inden længe (sikkert indenfor en måned) hvis du vil have en billig skærm med S-PVA panel (godt nok non-widescreen).
Udgangspuntet var som sådan et S-PVA panel, men det skal være en widescreen. Jeg har læst godt om Dell 2007WFP efter lidt søgning på nettet.

Hvad hvis Dell 2007WFP og Dell 2007FP står side mod side. Hvor synlig forskel er der så i kvalitetet hvis det samme billede er vist på de to skærme ?

- Men hvad nu hvis at det skal være med S-PVA panel og widescreen ?

Thomas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
S-PVA vil have en dybere sort gengivelse end S-IPS, men betragtningsvinklerne på S-IPS vil være bedre. Desuden er der den der center-akse effekt af S-PVA arrangerementet i hver pixel, der gør at dynamikområdet falder når du betragter skærmen ligepå. Det er også nævnt i anmeldelsen af 2007FP.

Widescreen med S-PVA er ret begrænset da det jo kun er Samsung der laver disse paneler. 215TW er nok det bedste bud i den genre.
Af sputnik
yakken skrev:S-PVA vil have en dybere sort gengivelse end S-IPS, men betragtningsvinklerne på S-IPS vil være bedre. Widescreen med S-PVA er ret begrænset da det jo kun er Samsung der laver disse paneler. 215TW er nok det bedste bud i den genre.
Det er godtnok svært at vurdere hvad man mest er til, ulempen med Dell er nok at den ikke kan ses i brug. Prisen på Dell skærmen synes jeg dog er rimelig. Men jeg ville godtnok gerne kunne se den i brug, før jeg købte den.

Samsung 215TW skærmen har jeg i snart længere holdt øje med (prisen), men den bliver ved med at ligge på + 4000 kr.

Jeg faldt lidt tilfældigt over dette indlæg :

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=2435

Jeg har et lille tillægsspørgsmål hvis du har tid. Hvor stor er forskellen på Samsung SyncMaster 225BW og Dell skærmen ? Prisen på disse 2 skærme er pt. ca. den samme.

Thomas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
225BW har et TN panel hvor Dells har et S-IPS. Der er klasser til forskel på både farver og betragtningsvinkler. 225BW er til gamere der vil have en stor og hurtig skærm.
Af Pascal
Du skal lige være opmærksom på, at både Dell og Samsung 215 lider af ret voldsom input delay. Begge målt til omkring 60ms.

Jeg ville selv have købe Samsungs 215, hvis det ikke var pga. af denne - i mine øjne - store fejl. Da du imidlertid ikke skal bruge den til at spille på, er det ikke sikkert, at det er et problem for dig. Jeg har dog læst beretninger fra folk, der også kan mærke det i Windows. Personligt påvirker det mig meget, men det svinger vist lidt, hvor meget man ligger mærke til det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan mærke det en lille smule på min 2007FP skærm i windows, men jeg skal anstrenge mig for at blive irriteret over det :) Det er dog ret nemt at mærke når man spiller FPS spil på den - til dette er den tæt på håbløs.

Men eftersom der ikke skal spilles på skærmen vil jeg mene at dette aspekt er af mindre betydning.
Af sputnik
Pascal skrev:Jeg ville selv have købe Samsungs 215, hvis det ikke var pga. af denne - i mine øjne - store fejl. Da du imidlertid ikke skal bruge den til at spille på, er det ikke sikkert, at det er et problem for dig. Jeg har dog læst beretninger fra folk, der også kan mærke det i Windows. Personligt påvirker det mig meget, men det svinger vist lidt, hvor meget man ligger mærke til det.
Det er rimelig træls at selv om man godt vil give + 4000 kr. for en skærm, at man så stadig skal gå på kompromi.

Hvor ofte kommer der nye modeller af Samsungs skærme ?

Altså måske en opdateret verison af 215TW (216/220TW ?), hvor dette ikke var et så stort problem ?

Sidder pt. med en 17" CRT Samsung 753DX, men jeg er godtnok ved at være træt af det, for den er meget grumset at se på. Solgte min 19" trinitron CRT skærm pga. pladsmangel, og må indtilvidere "nøjes" med 753'ern.

Har du fundet en anden skærm end 215TW at kaste dine penge efter ?

Thomas
Af Pascal
Jeg er helt enig med dig. Når man giver 4k for en skærm, burde man ikke skulle gå på kompromis, men sådan er det desværre.

Jeg hælder selv mest til en NEC 20GWX2 lige nu. Den mangler godt nok 4:3 scalerings funktionen, men den vinder så klart på input delay, hvor den er målt til omkring 10-15ms. Desværre har NEC ikke en 0 pixel fejls garanti som Samsung har, så de trækker også lidt ned.

Efter at have læst en del om det, er min konklusion, at du ikke kan få alt, hvad du vil have, og pt. er det NEC'en, der ser bedst ud for mig. Så medmindre, der kommer en ny model på gaden snart fra Samsung, som fixer problemet med input delay, så køber jeg NEC skærmen.