Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Linnebjerg
hopper lige ind i debatten....

hvad er forskellen på en samsung le40c535 og en ps50c535??

Ja ved godt det ene er lcd og det andet plasma (og plasmaen er størst :) )

Men ren billedemæssigt, hvad er så bedst??

Plasma har jo ry for at have bedre billedkvalitet generelt ik??

De er begge i 5 serien og begge fra 2010, så umiddelbart skulle man vel tro at plasmaen er et bedre valg???

Den koster 5690 kr i elgiganten :)
Af Mysen
Det er svært at sige. Jeg kender ikke det plasma tv, og heller ikke til tests af det. Generelt er LE40c535 velanmeldt for et hæderligt billede og en meget lav pris. Om dette også ville være tilfældet for plasmaet i 5'er serien, det er svært at sige.

Sidste år var topmodellen i plasmarækken meget rost, mens de billigere modeller var middelmådige. I år er topmodellen rost, C685 er udmærket, men støjer og lider meget af retention. Jeg synes det ligner lidt en stejlt faldende kurve, met er selvfølgelig bare min vurdering.

LG's billige plasma'er er til gengæld velanmeldt, så disse ville være et sikrere valg.
Af THM
Mysen skrev:Sortniveauet skulle være ganske fint på C535, vist nok 0,03 cd/m2.
jeg opfattede sortnuancer som shadowdetail, og her mener jeg X20 er bedst...
syntes det lyder lidt vildt hvis c535 har bedre sortniveau end deres dyre lcd modeller :o
Af Mysen
Jeg har kun tallene fra de engelske tests. Og det virker til at deres måleudstyr fanger en lidt dybere sort end Rasmus' udstyr gør. F.eks er VT20 på 0,009cd/m2 imod 0,02 fra Rasmus

Men den er altså målt til 0,03cd/m2.
Og hvis han mente grånuancer, er der en over gennemsnitlig standard gråskala på c535. Kalibreret får de den på reference niveau hos avforums, men det gør de altså ved mange modeller.

Der er til gengæld noget clouding og så selvfølgelig betragtningsvinklen. Derfor er X20 ikke som så slået på disse punkter, da den jo ikke døjer med disse ting.

Edit: HDTVtest.co.uk har målt den på 0,04 på c535 imod C755 på 0,03. De har ikke nogen UE-modeller, så det er den tætteste sammenligning, der lige er.
Af Linnebjerg
MYSEN: Jeg har ikke kunnet finde anmeldelser på c535 (kun på engelsk..) Har du set nogle et sted???

Clons: Du må meget gerne give en tilbagemelding på den c535.. hvordan er den til tv (eks fodbold hvor det går stærkt, til bluray, spil m.m..

Hakker billedet, er der slør eller andet skidt på..???

hvordan er farver osv osv.. :)
Af PeterD
Vil stadig mene at X20 har det bedste billede, sammensætning af farver og ikke mindst sortniveau og det er vel at mærke "uden slør".

C535 er også et godt tv og især hvis "Full HD" er det vigtigste for dig, men sortvineuauet mener jeg skulle være bedre på X20..

Der er også Sonys meget roste EX500, som kunne være en kandidat?

Her står billedet superskarpt på HD kanaler omend det hele føles lidt teateragtigt....
Af jesper1980
Har selv haft sony ex500 i 40 og 46 tommer, spiller max med en ps3 40 fås til 4444 i elgiganten og på bilka hjemmeside, vil tro sony center også sælger i det pris leje nu når der kommer nye modeller.

Sidegevinst så kan du bruge tv'ets fjernbetjening til at styre ps3 eks. under film afspilning, hvis det er ps3 slim du har.
Af PeterD
Ser du meget bluray, hurtig sport (100Hz) og HD kanaler: Gå efter plasma og Panasonic X20

Spiller du den max :p , så gå efter Sony LCD som står superskarpt med HD signal.... ;;)
Af Mysen
Jeg har kun set test af den engelske C530, til gengæld 2 steder, og begge steder udmærker den sig på spildelen og sortniveau. Men det er rigtigt at X20 har et bedre sortniveau. Der er kun en seriøs dansk testsite af fladskærme, og når du ikke ser testen her, er det blot at kigge på en af de 2 seriøse engelske testsites.
Jeg tror man skal prøve at undgå at fokusere for meget på tests fra eksempelvis Nicolai Sonne og Tænk, hvis det handler om billedkvalitet. De fokuserer på nogle helt andre ting, såsom fjernbetjening og strømforbrug. - OG Sonne kaldte endda Samsungs Plasticfjernbetjening for en om'mer, selv om jeg faktisk har valgt at bruge den i stedet for den meget roste Harmony One, pga den lækre fordeling af brugbare knapper samt en glimrende IR forbindelse til tv'et. - og en temmelig god tyngde. Han ser bare på den og tænker "Plastic" og "flade knapper" i stedet for at prøve at bruge den i en periode. Så lærer man nemlig hurtigt at leve med materialevalget; Hvilket iøvrigt henviser til B&O eller lign. hvis det skal være anderledes.
Udover det nævnte han "hvorfor lave så tynd en skærm, når alle tilslutninger alligevel sidder på bagsiden? Så kan man alligevel ikke få den helt ind til væggen." Man kan få den 1-1,5 cm ind til væggen, så det er lidt dumt at kommentere, når man ikke har prøvet at hænge den op.

Kort sagt: En anelse utroværdigt. Derfor de engelske tests ;)

(Det er forresten ikke min skærm, han testede, så det er ikke fordi han talte grimt om min investering, at jeg kalder testen for uttroværdig.
Sonys billige 40" Bluraymodel vandt en testen foran UE32C6005, der var for lille (!) og 50X20, der skinnede for meget. UE46C8705 blev testet, da der skulle kigges på 3D. Det er en af de modeller, der er mest udsat for crosstalk)

Hvis det skal være Full-HD Panasonics Plasma, er S20 er udmærket valg. Den ligger ca. imellem G20 og X20 prismæssigt. Billedet minder nok mest om det man ser på X20, men til gengæld er den med Full-HD og vil glæde dig i de stunder, du sidder tæt på skærmen.
Af Stefanjesp
jesper1980 skrev:Sidegevinst så kan du bruge tv'ets fjernbetjening til at styre ps3 eks. under film afspilning, hvis det er ps3 slim du har.
Det kan du også med andre fjernbetjeninger..

Bruger selv min G20 fjernbetjening sammen med PS3 og det fungerer fuldt ud..
Af Clons
Må indrømme, at fjernbetjening til min PS3(ja, det er en slim:D) er overflødig:P Det eneste jeg skal bruge en fjernbetjening til er til at pause, når jeg skal hente noget at drikke - eller af med det jeg har drukket ;-)

Skal også have et ophæng. Har fortsat samtalen med komplett.dks kundesupport, og fundet frem til et ophæng. http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=343606 er det jeg selv mener skulle passe til det samsung, som jeg linker til i #0.
Supporteren mener dog at ophænget kun vil virke optimalt, hvis det bruges i en betonvæg - det kan da ikke være rigtigt, der står jo ikke noget på deres hjemmeside?
Skal lige siges, at han har anbefalet mig et 1000 kroner dyrere ophæng, hvilket selvfølgelig sætter mine tanker igang om 'sælger-teknikker'. :-)

Jeg ser stadig det samsung fra Komplett som den bedste løsning - især på den økonomiske front.

Kom dog endelig med flere inputs, selvom jeg regner med at købe en af de kommende dage. Komplett har fjernet 6% af rabatten på LE40C535, hvilket er omtrent 300 kroner(fragten, faktisk), så jeg vil gerne have købt inden de fjerner den resterende rabat - hvis det skal være det tv. Jeg er dog meget tæt på at købe :-)

Mvh
Af iznogood
Jeg har begge skærme. Købte egentlig x20 til ungernes PS3, men synes at stillestående pixels efter nogle timers spilletid blev mere og mere tydelige. :(
Og det er ikke lige altid ungerne får slukket for skærmen så det var bare et spørgsmål om tid før der er tale om burn-in. Derfor købte jeg c535 til "spille" skærm og x20 er nu røget i soveværelset.

Der er ingen tvivl om at tv billede og film er markant bedre på x20. Selvom ingen af skærmene indsætter extra billeder er det som om billedet på x20 "flyder" bedre og lider ej heller af den lidt kunstige skarphed som mange LCD'er som c535 har. Tilgængæld er jeg ikke imponeret af sortniveauet på x20 - jeg synes faktisk det er bedre på c535 og i dagslys er det helt skidt på x20.

Så vælg x20 hvis du primært bruger dit tv om aftenen og spiller moderat på din PS3 eller ta' c535 hvis det er et fornuftigt tv billede i dagslys samt mange timers PS3 i træk der er vigtigst.
Senest rettet af iznogood 19 jan 2011, 22:09, rettet i alt 1 gang.
Af Clons
hej, iznogood.

tusind tak for dine svar! Ja, det bliver vel egentlig en blanding :P Jeg kommer til at bruge min skærm flere i træk, uden tvivl. Men når det så er flere timer i træk, er det om natten :P Men, igen, tusind tak for dine svar, det var virkelig "eye-opening".

- bliver dog nød til at spørge; brugte du et ophæng af en slags, altså, så fjernsynet hang/hænger på væggen?(som du kan se i mine indlæg, og i #0, så skal jeg også have sådan et)

Mvh.
Af iznogood
Kan ikke hjælpe så meget der. Begge tv har stået på fod. Til x20 som nu hænger i mit klædeskab har jeg selv lavet et beslag da pladsen er meget trang. :)