Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg var jo en af dem der hoppet lige på 3D-bølgen her i 2010.
Intet mindre end Samsung sin 63" C7705 Plasma.
Og for at være helt ærlig, så er jeg ikke særlig imponeret.
Jeg fik set en del demo-skiver i forretninger, men aldrig sat mig ned og at studere i detajle.
Nu godt og vel 4-5 måneder senere, efter mit køb, har jeg stadig til gode at opleve en god 3D-oplevelse.
Jeg har film som Avatar, Christmas Carol, Ice Age 3, Resident Evil 3D. Alle film der får meget ros for virkelig god 3D-effekt.

Vel, så hører jeg radio på vej hjem fra arbejde i dag. Og der er Sondre fra so-ein-ding der snakker. Har har været til CES og siger. Dem der købte 3D-tv sidste år kan føle sig "snydt". De nye apparater er bare så meget meget bedre på 3D.

Det var jo jeg sån set klar over den gang jeg købte tv. At det ville blive bedre. Men havde jeg visst det skulle være snak om så enorme skridt fremover bare fra 2010 til 2011, så skulle jeg hellere væntet.

Jaja, det koster at skulle ligge helt fremme i udviklingen. Så nu kan jeg lære det.

Så til dem der vurderer at købe et 3D-tv nu i 2011, og bryder sig lidt om 3D-delen. Så anbefales det nok at vænte på 2011-modellerne rammer gaden.
Af mundt
Er det ikke altid sådan, når man hopper på 1.gen. af produkter? Det min skærm kam præstere af 3d, er jeg fint tilfreds med. Det er aldrig noget, jeg kommer til At bruge vildt meget..:-)
Af Colt
Jeg sendte nettop mine tilbage da de blev forsinket gang på gang.. Og jeg ende med at få dem lige efter jul..
Hvorefter det blev gjort klart at alle de nye på CES nu ville komme ud..

Men havde jeg stået og manglet disse 2 skærme for 3-6 måneder siden. Så syntes jeg ikke ligefrem man kan føle sig snydt over der nu kommer bedre..

Det er lidt det samme som at sige dem der købte en iphone 3. 2-3 måneder inden 3gs kom også er blevet snydt :) det jo nu engang sådan udviklingen er.

Men lyder da godt for mig der venter at det ikke bare er sidste års model med ny ramme de smider på marked.
Brugeravatar
Af MigSelv
Vi kan da bare købe en 2011 model, så er der et fint tv til badeværelset. Men så bliver den gal igen i 2012, har ikke flere ledige rum.
Af Colt
nej tror også jeg ender op med at have et velkomst tv i min éntre til 2012..!
Forhåbentlig er jeg også ude af rum til den tid :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Men igen, hvad skal man med et tv, har kun kørt i 152 timer siden 7 september 2010.
Af trykkertor
Nå må i ikke misforstå mig. Jeg skriver jo snydt med "", altså "snydt".
Det er jo ingen der er snydt sådan set. Men det der overrasket mig var at der skulle være så store fremskridt fra 2010 til 2011 på selve 3D-delen.
Næsten som en føler sig som en beta-tester på 2010-modellen.

Og for mig der skifter tv hvert 3-4. år er det jo fair nok.
Håber bare at LCD-tv bliver bedre og bedre, så de om 3-4 år har kommet godt med.
For nu efter den her plasma-investering i 2010 er jeg rimelig træt af buzz, linebleed og retention.
Så for min del er der nu flere ulæmper end fordele ved plasma.

Så genstår det jo at se om 3D overlever i den her generation.
Jeg har mine store tvivl. Det viser sig jo at 3D kun en en lille sidebonus. Og de aller aller færreste bruger 3D til noget som helst.
Her hjemme når jeg til eksempel spiller Gran Turismo 5 eller Black Ops. Så er det i 2D, og ikke 3D.
Når vi ser en ny film der er i både 2D og 3D, så ser vi altid 2D-versionen først. Så bliver 3D-versionen gemt til senere.
Føles næsten som en får mere med af filmens historie og detaljer i 2D, og at 3D kommer mere til andengans gennemsyn.
Af Expert Jyderup
Så kan man jo blive ved. Der kommer jo nye modeller ofte, så ligefrem at kalde det "snydt" er nok en overdrivelse. Der vil jo altid komme noget der er bedre og kan noget mere. Sådan er udviklingen.
Af Otto J
trykkertor skrev:Men det der overrasket mig var at der skulle være så store fremskridt fra 2010 til 2011 på selve 3D-delen.
Nu synes jeg du skal vente med at drage konklusioner om dét, til du rent faktisk har set det. Dét nogle kalder store forskelle, er måske for dig små forskelle. Der er en del der kalder 2010 modellerne for "fantastiske", dét er du jo heller ikke enig i, så hvorfor stole blindt på at Sonne siger forskellen er stor?

Jeg vil påstå at den største begrænsning i 3D, stadig ligger i optagelserne og ikke i gengivelsen, i hvert fald hvis vi baserer det på de bedste tv på markedet p.t., og jeg vil stille meget stort spørgsmålstegn ved om forbedringerne skulle være så store at man går fra "ikke imponeret" til "imponeret".
Af Mysen
I kører for meget på Trykkertor...

Som han selv sagde, var der anførselstegn omkring "snydt" fordi det netop skulle opfattes som en slags ironi.

Jeg ejer også en 3D skærm, jeg modsat Trykkertor har købt af alle muligt andre grunde end 3D. Det er jo et fakta, at 3D blot var en ekstra feature, som de bedste modeller havde fået. VT20 er den bedste Panasonicmodel og C7705 er den bedste Samsungmodel. LG's bedste tv er nok PX950n, og den er også med 3D i modsætning til den billigere, men også ringere, PK950n

Jeg bruger stort set aldrig 3D. Jeg har haft Avatar herhjemme i en måneds tid nu, men jeg synes alligevel altid, der er en anden film jeg hellere vil se, så jeg slipper for at smadre mine øjne i 2 timer.

Det er selvfølgelig en skam, at Trykkertor har fortrudt sit valg, men det er jo ikke fordi han giver producenter en skideballe, fordi udviklingen af 3D tilsyneladende er hurtigere end forventet. (hvilket måske ikke engang er tilfældet)
Det er sq da også ok at ærge sig lidt over at have spenderet 22000 på en skærm, hvis man føler, at pengene skulle være anderledes brugt.

Jeg tror dog næppe du ville kunne have fået et bedre LCD tv til prisen i den størrelse ;)
Af Letten
Jeg oplevede irriterende "flicker" på en demo af Panasonics VT20 system - det tror jeg bliver rart at slippe for og ser frem til LG's passive cinema 3D i 2011.

Ulempen omkring halvering af opløsningen tror jeg ikke betyder så meget i praksis. Vi sidder i forvejen 3-5 meter fra vores TV så jeg tvivler på at vi vil savne højere opløsning.

Jeg tror at 3D i hjemmet primært skal ses som en "casual" oplevelse. Noget man bruger en gang i mellem for sjov. En film med ungerne, spil, en fodboldkamp med vennerne, en live koncert.

I det lys, tror jeg på at LG har set rigtigt med deres satsning på passiv 3D. Full HD er måske ikke det vigtigste i den sammenhæng

Billigere, lettere briller der ikke skal lades op, man kan "karte" rundt, ligge ned osv.

Det bliver spændende at se det i praksis.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Lidt generelt input til 2010 kontra 2011 snakken. Jeg har stadig til gode at se mange af de nye 3D-modeller i aktion under stille og rolige omgivelser, men jeg mener bestemt ikke man har snydt sig selv.

Hvis der skal være kommet en forbedring i 3D-billedkvaliteten, så er det for LCD/LED varianterne, men det var bestemt også tiltrænkt. Jeg tvivler dog stadig på, at de kommer op på siden af 2010 3D plasma-modellerne. Jeg ser heller ikke 2011 3D plasma-modellerne være meget bedre end 2010 3D plasma-modellerne mht. 3D.

Passiv 3D er selvfølgelig nyt, men her må man så ofre billedkvaliteten. Men om man er snydt på den front? Nej, det synes jeg ikke. Man har bare fået andre muligheder.

Personligt ville jeg ikke stå tilbage med nogen følelse af at være blevet snydt mht. 3D - hvert fald ikke hvis man har købt plasma i 2010.
Senest rettet af Rasmus Larsen 14 jan 2011, 13:48, rettet i alt 1 gang.
Af Letten
Er der iøvigt nogen der har læst om LG's cinema 3D teknologi påvirker 2D billedgengivelsen?

Jeg tænker at der er en eller anden "film" der laver polarizeringen, kan den neutraliseres i tilstrækkelig grad ved 2D?
Af Letten
Rasmus Larsen skrev: Passiv 3D er selvfølgelig nyt, men her må man så ofre billedkvaliteten.
Det er vel ikke entydigt korrekt.

Aktive briller har også ulemper på billedkvalitetssiden:
De "stjæler" lys, LCD glasset i sig selv plus at de er lukkede 50% af tiden.
De flimrer, specielt hvis der er andet lys i rummet.
De giver Crosstalk
De reducerer opdateringsfrekvens 120hz bliver til 60Hz