Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Markwmeier
Hej alle sammen.

Jeg er igang med at lede efter et nyt tv til mit soveværelse og vil formentlig også benytte det til min Xbox.

Jeg havde egentlig bestemt mig for en 32 tommer men eftersom jeg gerne vil spille på tv'et ved jeg ikke om jeg skal have et større et for at få full HD. Har godt læst at Full HD kun er nødvendigt alt efter hvor tæt du sidder på Tv'et.

Men jeg er altså ikke noget frem til det tv jeg gerne vil have. Jeg har spillet på en 42'' Zepto Pantheon og vil MEGET nødig ned i kvalitet?

Nogle der har forslag? skal jeg købe et 37 eller 40 tommer for at få den bedste gaming oplevelse eller er det ikke ''komprimien'' værd?

Tak på forhånd :)
Af Colt
Størrelsen kommer jo en hel del an på hvor tæt du sidder på tv'et..

Og eftersom det er et du skal have i dit soveværelse skal du jo ikke være så bange for reflektion/genskind i skærmen da der sikkert ikke er de vilde lysindfald.

Hvis den blive bruger til mere end et par timers gameing ad gangen ville jeg ikke forslå en plasma som ellers er det oplagte valg når du gerne vil have kanon billed kvalitet samt respons tid.
Men da der er mange faste statiske billeder på div. games får hvis uheldet er uden ret stor chance for retention og burn-in.

Jeg købte selv en UE46c6005 som pc skærm da der er så mange faste billeder på. Så havde jeg valgt en plasma ville jeg kunne se mit windows logo med slukket skærm nu.

Så kommer helt klart an på behovet. Men ellers ville jeg forslå en LCD / LED hvis vi taler meget gameing. Og så er der mange gode anbefalinger og test herinde du kan tage udgangs punkt i.
Af Markwmeier
Jeg vil heller ikke have et plasma :)

Jeg tror det bliver et LCD fordi forskellen mellem LCD og LED ikke lyder til at være meget betydeligt iflg Flatpanels ( Kun prisen :P)

Dem jeg har set herinde har jeg bare haft lidt svært ved at vurdere måske pga. den kritik de har fået, men det får alle tv jo når det er en proffesionel der anmelder.

Jeg kommer nok til at være de 2m fra tv'et ca. Kan man få full HD i 32'' ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Markwmeier skrev:Jeg kommer nok til at være de 2m fra tv'et ca. Kan man få full HD i 32'' ?
Det kan man godt, men det skal man ikke. Køb mindst 40" når du er i gang. Du betaler relativt lidt for de ekstra tommer og jeg kender ingen, der har fortrudt et køb af et lidt større TV end de lige havde i tankerne som udgangspunkt.
Af Colt
Giver Yakken ret.. Jeg bruger et 50' 950n i soveværelset på 2½ meters afstand og byttede det ud fra et 40 LCD..
Man bliver virkelig bidt af det lidt større skærme ret hurtigt når man vendt sig til dem.
Af Supergris
" Hvis den blive bruger til mere end et par timers gameing ad gangen ville jeg ikke forslå en plasma som ellers er det oplagte valg når du gerne vil have kanon billed kvalitet samt respons tid.
Men da der er mange faste statiske billeder på div. games får hvis uheldet er uden ret stor chance for retention og burn-in. "

Håber snart, at folk får ind i hovedet, at en plasma-skærm IKKE skal fravælges, selv om der spilles meget på den.
Forstår heller ikke al den snak om genskin ( uden d, skind har noget med hud at gøre ). Der er vel noget, der hedder gardiner, og det er som regel ikke værre, end det var med de gamle CRT-skærme...
Af Colt
:D så du mener simpelthen at jeg som f.eks. bruger min LED til pc skærm.. Burde have valgt en plasma i stedet ?
Selvom den står fast i windows menuen osv. 4-6 timer om dagen ?
Syntes jeg er dybt urealistisk at sige der ikke kommer retention og burn-in.

Og jeg nævner jo nettop også at der formegenligt er mørkt i lokalet så plasma kunne være oplagt.

Men for at lige at ligge tingene på bordet som de jo realt er!

Plasma = bedst billed - gør sig ikke godt i vildt lyse omgivelser..
hvor LCD og LED så er bedre i de lyse omgivelser..

og som jeg skriver herover.! Så er man selvfølgelig nød til at fravælge en plasma hvis du har statisk faste billeder på din skærm mange timer ad gangen dag ud og ind!

Se evt. nogen af tråde med folk der har burn-in på deres nye skærme pga. tv2news som de godt kan lide at have tændt flere timer ad gangen dag ud og ind!
Af Mysen
...Og genskin er en af de nemmeste måder at ødelægge billedet og særligt kontrasten på. Mit tv klarer ganske udmærket lys i stuen, men jeg foretrækker alligevel at sætte en film på om aftenen, når det er helt mørkt.

Det er noget pjat at underminere et emne, der betyder helt vildt meget for mange.
Af Supergris
Min pointe er netop, hvem ser film i dagslys, med solen der skinner lige ind på skærmen. Uanset teknologi vil du IKKE få et godt billede under sådanne forhold!

Til Colt: Der bliver på INTET tidspunkt nævnt noget om, at skærmen skal bruges som computerskærm. Her er jeg enig i, at så skal plasma fravælges, men til brug sammen med en konsol, gør den sig glimrende...
Af Colt
Neej men nu mener jeg heller ikke det var hvad jeg først nævnte..
Men for at komme tilbage på emnet og hjælpe!
@Markwmeier med at få en god skærm til soveværelset så syntes jeg stadig alt efter hvor stort forbrug af spil vi taler om at plasma vs LED/LCD er realt nok!

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1190384687

Er alle gode skærme som du kan tage udgangs punkt i og så evt. gå op og ned i størrelse hvis du finder en model der tiltaler dig.
Af Markwmeier
yakken skrev:
Markwmeier skrev:Jeg kommer nok til at være de 2m fra tv'et ca. Kan man få full HD i 32'' ?
Det kan man godt, men det skal man ikke. Køb mindst 40" når du er i gang. Du betaler relativt lidt for de ekstra tommer og jeg kender ingen, der har fortrudt et køb af et lidt større TV end de lige havde i tankerne som udgangspunkt.
Det er altid rart med et stort tv :p
Så du føler ikke 40¨¨ bliver for meget i Soveværelset? Og hvordan står/hænger dit tv hvis jeg må spørge, kan ikke helt finde ud af hvor jeg skal gøre af tv'et heller :p
Af Markwmeier
Colt skrev:Neej men nu mener jeg heller ikke det var hvad jeg først nævnte..
Men for at komme tilbage på emnet og hjælpe!
@Markwmeier med at få en god skærm til soveværelset så syntes jeg stadig alt efter hvor stort forbrug af spil vi taler om at plasma vs LED/LCD er realt nok!

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1190384687

Er alle gode skærme som du kan tage udgangs punkt i og så evt. gå op og ned i størrelse hvis du finder en model der tiltaler dig.
har kigget på LG SL8000 som gennem testen har en rigtig hurtigt responstid og 200 Hz hvilket er godt for gaming.
Den fåes i 32 -37-42 osv. tommer og derfor er jeg igen kommet i tvivl om hvad jeg egentlig skal have a tommer.

Har læst det er noget med hvor langt man sidder fra tv osv. men tror måske dette er letter at forstå gennem jer hehe.

Hvis vi nu siger jeg sidder 2-2,5m fra tv'et hvad ville i så vælge for en tommer? Stort er altid fedt men forskellen på 32 eller 42 er måske ikke så nødvendig når det gælder soveværelset, på trods af at det vil blive brugt til mange timers konsol spil :P

Tak for den gode support indtil vidre, efter at blive bekendt med alle funktioner og specialitteter i tv føler jeg mig meget uviden på feltet hehe
Af ninjai
man vænner til størrelsen hehe
mit 42" virkede stor men nu synes jeg den er helt tilpas til gaming og jeg sidder 2.5 meter fra.
Går endda lidt tættere på når der games FPS spil :P
Af Lachris
Markwmeier skrev:...har kigget på LG SL8000 som gennem testen har en rigtig hurtigt responstid og 200 Hz hvilket er godt for gaming...
Nu er jeg ikke den mest erfarende inden for fladskærme. Men mig bekendt er 200 Hz ikke godt for gaming, da det øger responstiden (Input-lag). De 200 Hz skal da slås fra, ved gaming.