Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels!

Skal have købt mig et nyt tv, og har bestemt mig for at 37" vil passe bedst til mig og mit forbrug..

Har bl.a. kigget på:

Philips LCD TV 37PFL5405H - 4300.-
http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/ ... 5405H.html

Panasonic 37" Plasma-TV TXP37X20E - 3600.-
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -plasma-tv

Har læst meget om at Panasonic X20 er godt (det er jo samtidigt billigt!), men jeg vil have det bedst mulige til max 4500.-

Hvad kan I anbefale?
Det skal være godt til Playstation3 og sport, og ellers almindelig tv-brug :)
Af mhk1989
Er X20 også oplagt, når man kigger op mod prisklassen 4500.-?

Har ladet mig fortælle at plasma ikke er super sammen med ps3 - dette er måske forkert?
Af loberg
Jeg kan kun sige jeg ikke ahr haft problemer med en helvedes masse PS3 på mit plasma
Af Supergris
Må man spørge, hvordan du er kommet frem til, hvilken størrelse, der passer til dig og dit forbrug?
Husk den tommelfingerregel, der hedder, at man skal købe mindst én størrelse større, end man havde regnet med. Der er mange der sidder og mangler de ekstra tommer efter kort tid. Desuden koster en 42 " ikke mere end en 37 "...
Af mhk1989
Supergris skrev:Må man spørge, hvordan du er kommet frem til, hvilken størrelse, der passer til dig og dit forbrug?
Husk den tommelfingerregel, der hedder, at man skal købe mindst én størrelse større, end man havde regnet med. Der er mange der sidder og mangler de ekstra tommer efter kort tid. Desuden koster en 42 " ikke mere end en 37 "...
Ganske enkelt på grund af at det er tv, der skal stå i et mindre rum/værelse - dertil vurdere jeg at 40" og 42" bliver for stort, imens 32" bliver for lille :)
Af mhk1989
Så er det på tide, at jeg kommer videre med det her fladsskærmsvalg..

Har kigget lidt mere og opstillet nogle emner:

Panasonic TX-P37X20E

Philips 37PFL5405H

Sony Bravia KDL-37EX500

Samsung LE37C535

Sony'en bryder lidt min maks pris, men hvis det er pengene værd, så mener jeg også at det er det værd :)
Ellers har jeg også fundet en Samsung frem - dog kun med 50hz..

Mener I stadig at jeg får det bedste ved at vælge Panasonic's plasma?
Har I andre bud?

Som sagt, så skal det bruges til sport, PS3 og alm. tv - så et skarpt billede uden "skygger" efter spillerne/bolden i diverse sportsgrene er meget vigtigt for mig :)
Af Mysen
Hvis fodbold er prima skal du snuppe X20. Er PS3 det vigtigste for dig kan du købe c535.
har du en meget lys stue bør du undgå x20, men der er ikke nogen af de andre, der er lige så gode til fodboldkampe...
Af mhk1989
Mysen skrev:Hvis fodbold er prima skal du snuppe X20. Er PS3 det vigtigste for dig kan du købe c535.
har du en meget lys stue bør du undgå x20, men der er ikke nogen af de andre, der er lige så gode til fodboldkampe...
Det er meget vigtig at mit kommende tv fungerer til sport - fodbold, håndbold, tennis osv.
Går udfra at X20 også er god til film (eksplosioner, hurtige bevægelse o.lign.), når det er god til sport?

Får jeg det skarpeste/bedste billede ved at vælge X20/Plasma?

Men hvordan har X20 (plasma generelt) det med PS3? - Er det helt håbløst?

Det med lys i stuen, er det pga en reflektioner fra solen?
Af Mysen
Plasma har generelt bedre håndtering af bevægelser. De eneste lcd-tv'er, der matcher, er dem med led bag panelet og en feature kaldet scanning backlight.
x20 er også fin til PS3. Den er ikke helt uden input lag som c535, men det er så lidt, at man skal være hardcore gamer, for at kunne mærke det.
Reflektioner er ikke kun fra direkte sollys. Det er også fra sofa, mennesker og andre ting i en meget oplyst stue. Her er x20 ikke god.
Af mhk1989
Indtil videre er der vist meget, der taler for at man skal vælge det billigere X20

Vil jeg ganske enkelt ikke kunne mærke/se, at jeg ikke har full hd på X20'eren? bluray, ps3?

Skal Philips'en udelukkes? 100hz, full hd osv for 4000..

Hvad retension/burn in på Panasonics plasma? Er det et problem? :)
Af PeterD
Panasonic X20 vil jeg mene er det bedste valg. Du får meget billedkvalitet for omkring de 4 K. Der er dog lidt reflektioner i glasset, hvis man virkelig skal tage de kritiske briller på..

Du vil ikke kunne mærke at det ikke er et Full HD tv. TV2 Sport HD og DR HD er alligevel ikke i ægte Full HD signal.

Plasma giver et dybere sortniveau og "roligere/glattere bevægelser" end lcd. Nogle vil argumenterer at et LCD/LED tv ved Samsung og Sony er ligeså godt som en plasma men når du ser bluray, er det svært at komme uden om et plasmatv hvor Panasonic og Pioneer producerer skærme med den kvalitet som man forventer.

Burn in på plasma er ikke et tema længere. Du kan lave et "break-in" af tvet (DVD med billede som skifter farve hver 30 min.) for at sikre dig de første 50-100 timer men det er spild af strøm. Undgå dog at sætte tvet på TV2 News nyhedsloop 24 timer i træk.

37" er desværre lidt dyrere end 42" som til prisen er et godt tilbud.
mhk1989 skrev: Hvad retension/burn in på Panasonics plasma? Er det et problem? :)
Flatpanels.dk skriver bl.a. følgende i deres anmeldelse af X20 http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1269867762:
Jeg undersøgte også for retention/burn-in problemer på X20, men fandt intet. X20 klarer det rigtig god og er meget modstandsdygtige, ligesom de andre Panasonic plasma-Tv. Vi så f.eks. for nylig, at LG ikke havde været i stand til at fjerne retentionen på deres PK950 plasma-serie.

Burn-in burde således ikke være noget problem på X20. Som PeterD skriver så bør man dog undgå at sætte tvet på TV2 News nyhedsloop 24 timer i træk, da det åbenbart kan skabe noget burn-in. Det bliver bl.a. nævnt i denne tråd, hvor der godt nok er tale om G20 modellen: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=19583

Såfremt du ender med at købe X20 må du meget gerne melde tilbage, da jeg overvejer at købe selvsamme skærm (skal dog kun bruges til noget fjernsynskiggeri). Grunden til at jeg går efter 37" modellen skyldes primært at jeg kun kommer til at være 2 meter fra skærmen, ligesom den skal kunne stå på en kommode der er 74cm bred (sidstnævnte er dog ikke et problem som sådan).

Edit: Såfremt du ikke har lagt mærke til det kan 42" udgaven af X20 købes til 3499 i morgen i Bilka, jf. http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=19610