Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af butch_dk
Pænt goddag - spritny bruger her (har dog lurket).

Det er blevet tid til at skifte - den gamle kæmpe 19" er jo nærmest pinlig ;)

Budgettet er 10-15.000.
Krav: Gerne 30" og rigtig god opløsning til de mange borde.
Mit grafikkort har kan klare DVI - nærmere specs kan findes frem.
Det er en medion pc fra Aldi, købt forrige sommer. Jeg er pt i gang med at fylde på den: mere ram, større strømforsyning og, om muligt, bedre ventilation.
Så hvis en bestemt skærm kræver et nyt grafikkort eller lignende, ryger det bare med i samme omgang.

Indledende søgning peger mod http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=261342

Er det cremen i prislejet eller kan det gøres bedre?

På forhånd tak for hjælpen!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der findes ikke så mange 30" skærme og endnu færre anmeldelser af dem, så vi har ikke de store erfaringer. Jeg ville ikke satse på Apples skærm - du betaler for meget for deres brand og deres garanti er forfærdelig.

Samsung har en 30" model og det samme har Dell - de er baseret på samme type panel. HPs specifikationer tyder på at den også er af samme genre.

Dit grafikkort skal understøtte duallink DVI. Gør det ikke det kan du ikke trække skærmen, så det er et absolut must. Nyere Geforce i 7900 serien og ATIs X19xx serie understøtter duallink - priserne afhænger af hvilken 3D acceleration du vil have.
Af butch_dk
Takker for info, synes egentlig heller ikke udvalget var så stort.

Mht grafikkort: min hardware-pusher vil smide et ATI Radeon 9250 club3d kort i. Har ikke fået fat i ham for yderligere specs, men ser umiddelbart ikke ud til at være i den serie du nævner?
Af butch_dk
Okay, så er computeren hjemme igen - med det lille (midlertidige) kort. Nu er opgaven så at finde ud af om duallink dvi og AGP passer sammen, inden et nyt kort bestilles?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg mener umiddelbart at Geforce 7600 serien og måske endda 7300 serien har duallink, men det må du lige tjekke op på. De fås begge til AGP porten. Det ATI 9250 du nævner har ikke duallink.
Af butch_dk
jeg takker for hjælpen, nyt kort bestilt ;)

Tråden er stadig åben, hvis nogen skulle ha fået en 30" i julegave..
Af hilberado
Hej,

Har fulgt tråden da jeg selv er i færd med at købe en 30". (til poker brug)
Valget står mellem Dell´en og den her nye HP.

Jeg har kun fundet én kort test af HP LP3065, hvor det eneste spændende var at den skulle gengive farverne bedre end Dell´en. Endvidere kan jeg set at specs er lidt forskellige. HP har konstrast 1000:1 og 300 cd/m2, mens Dell har 700:1 og 400 cd/m2. Dell' en har også USB og kort-læser i siden, hvilket er super fedt.

Nu er det vist på tide at flatpanels laver en ordenlig test af disse :p Eller er der nogen der ligger inde med nogle gode argumenter for den ene frem for den anden?

Endvidere, jf. http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=261342 er "Databutikken.com" ca 3k billigere end de danske forhandlere.
Nogen der ved hvorfor?
Nogen der har handlet med databutikken.com og kender lidt til deres pålidelighed og sådan?

Tak for et godt forum.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kig lige på bedømmelserne af butikken før du bestiller derfra. En gennemsnitlig karakter på 1.1 ud af 10 er noget du bør løbe skrigende væk fra :D

De to modeller har ikke samme paneltype, så derfor er der forskel på deres specifikationer. HP's model er baseret på et Samsung panel, hvor Dells er baseret på et Philips S-IPS panel. Vi får desværre ikke Dells skærm til test lige foreløbigt.
Af hilberado
Tak for svaret yakken

1.1 ser ikke for godt ud. Jeg har dog snakket med en der har handlet med dem uden problemer.

Du nævner "et Samsung" panel. Har dette et specifikt navn?

Det er desværre ret umuligt at få fat i noget reél information omkring den HP skærm. Det ender nok med jeg må agere forsøgs-kanin med den skærm :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ved ikke med sikkerhed hvilket panel der sidder i skærmen. De 1000:1 antyder blot at det er en VA panel og så vidt vides er det kun Samsung og Philips der har 30" paneler og heraf kun Samsung der har et kontrastforhold på 1000:1 - dvs. et S-PVA panel.
Af hilberado
Ok, tak for svaret yakken.

Det blev et safe pick, en Dell 30" :) :((

Måske er HP´en overlegen, men det er for sent nu:)
Af butch_dk
@Hilb
Den har jeg ikke kunnet få den nye pris på.. Hvor meget måtte du bløde?
Af hilberado
Butch,

Så vidt jeg ved er det en ny strategi fra Dells side om ikke at skrive prisen på deres side. Ringer man ind, får man så et samlet tilbud med skærm og et grafikkort til 18k tror jeg.

Jeg ved ikke specifikt hvor meget jeg betaler for min skærm. Jeg købte en ny computer ved dem i samme omgang. Den kostede ca. 10k, med skærmen har jeg fået Dell sælgeren ned i 20k totalt. (efter et par mails:-)) Dvs en pris på omkring 10-11k for skærmen.

/hilberado
Senest rettet af hilberado 08 jan 2007, 18:14, rettet i alt 1 gang.