Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Klopf
Nå, du bestilte også den kan jeg se.
Jeg har ikke fået min endnu. Den var nogle dage i restordre.
Glæder mig til at få den hjem. Der kommer jo nok noget i julen der er værd at optage.
Oprindelig var det planen at jeg så ville anvende TV'et som multimedieafspiller, men jeg synes altså den er for tung at have med at gøre. Det tager en krig at komme ned til det nummer man gerne vil høre ift. at gøre det fra en cd-afspiller eller pc'en. Så måske bliver disken "kun" til optagelse af afspilning af video - ikke som stereoanlæg. Med mindre man kan sætte disken til både tv'et og eks. en pc samtidig.
Af Mysen
Det ved jeg ikke om man kan. Der følger kun en kort ledning med, men om man kan få en lang delt ledning, det ved jeg sq ikke.

Jeg havde faktisk slet ikke set dit link til den, men ja, det var præcis den jeg købte. Og der er som sagt plads til den bag tv'et, selv om den dog blokerer for den ene HDMI indgang, der hvor der var plads.

Hvis du ikke vil have den bag tv'et må du bestille en længere USB ledning, for den der følger med er ikke lang nok.

Hvis man smider al sin musik i mapper, er det rimelig hurtigt at finde, det man vil have. Men det er dog på ingen måder lige så nemt som med mediecenter.

Du kan selvfølgelig også lave din egen opdeling af mapper til film, som du vil.

Eks. Børn, action, komedie osv. eller A-D, E-H osv.

Jeg nyder godt nok, at jeg ikke behøver at bruge computeren selv om det er lidt besværligt at få det til at køre. Også selv om man fysisk skal finde harddisken, hver gang der skal mere materiale på, i modsætning til en NAS.
Mysen skrev:men jeg gider ikke købe en, mit tv alligevel ikke kan forsyne strøm til.
Er der to USB-stik på dit TV tæt på hinanden?
Så brug et USB Y-kabel og sæt to stik i TVet og den modsatte ende i 2.5'' harddisken.
Så kan harddisken trække dobbelt så meget strøm fra TVet.

Der følger ofte et Y-kabel med til 2.5'' eksterne harddiske i tilfælde af at en USB-port alene ikke er i stand til at levere strøm nok.
Men det er ikke altid det følger med, men du kan købe dem sperat, f.eks. dette USB Y-kabel afukendt længde:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.p ... mmer=71524
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.ph ... mmer=71524
Billede

Eller dettte USBY-kabel på 1,8 m:
http://www.shg.dk/USB-Kabel/DELTACO-USB ... 92738.html
Billede
Af Snurrerundtlyd
Mysen skrev:desuden æder den strøm 24/7, mens en 2,5" slukker med tv'et.
De fleste eksterne harddiske går selv i stand-by når de ikke bliver anvendt. Så er kun stand-by forbruget på den eksterne strømforsyning der betyder noget. Mange eksterne strømforyninger/mobilladere er efterhånden så effektive i stand-by at de stort set ingen strøm bruger (<0,15 W). Men der er store forskelle fra strømforsyning til strømforsyning.
Den nye USC (Universal Charging Solution) standard for universelle mobilladere med micro-USB kræver f.eks at USB-strømforsyningen maks. må bruge 0,15 W i stand-by: http://www.gsmworld.com/our-work/mobile ... erview.htm

Et stand-by forbrug på 0,15 W bliver kun til energiforbrug på 1,3 kWh pr. år, hvis strømforsyningen vel at mærke konstant står tændt i stand-by et helt år. Ved en kWh pris på 2 kr. kommer det kun til at koste 2,60 kr. pr. år, så det er så lidt at det slet ikke er værd at snakke om.

0.15 watt * 1 year in kWh = 1.3 kWh

Men du kan bare tilslutte 3,5'' harddisk-strømforsyningeng til en USB-elpareskinne eller TV-elspareskinne. Så bliver der slukket helt for harddisk-strømforsyningen når TVet er i stand-by.

http://www.goenergi.dk/forbruger/produk ... areskinner
Billede

Spar strøm med ét klik

En elspareskinne er en intelligent stikdåse, som automatisk slukker alle de apparater, du bruger sammen med din computer, dit tv og andet. Du kan typisk spare ca. 150 kr. pr. skinne om året på elregningen.
Men vær opmærksom på at en elspareskinne må have et egetforbrug på op til 1 W, så man kan rent faktisk risikere at bruge mere strøm med en elsparesinne end uden, så længe det bare er stand-by forbruget på en ekstern strømforyning man slukker.
Men en USB-elspareskinne med relæ bør overhovedet ingen strøm bruge i stand-by.
Hvor stort er elspareskinnens egetforbrug?
Senest rettet af Snurrerundtlyd 19 dec 2010, 22:38, rettet i alt 1 gang.
Af Mysen
Tak for dine posts snurrerundtlyd. De var meget informative. Der er 2 porte ved siden af hinanden, men der er ikke lige meget strøm i begge, og derfor ville det ikke være dobbelt strømtilføring. Desuden bruger jeg den ene til en dongle, så jeg skulle bruge en med kun 1 usb stik. Det der var efterspurgt var en y-ledning med 2 stikke, der begge leverede data, og med stor afstand. Som regel plejer der kun være strøm i den ene og strøm+data i den anden, og de plejer at være meget korte, fra der hvor ledningen splitter.

Jeg vidste ikke, at 3,5" diske havde en standbyfunktion. I så fald havde den været udmærket, men dog utrolig upraktisk i min opsætning. Jeg bruger nemlig min HDD i fjernsynet til data fra min computer, og flytter derfor regelmæssigt ting over. Det ville være temmelig kompliceret herhjemme, hvis ledningerne skulle være skjult. (og det skal de). Det var en anden grund til at 2,5" var at foretrække.

Jeg kender godt til elspareskinner med eller uden USB, men igen dur de ikke her. Jeg har en skinne under mit tv til al hifi, og hvis jeg smed tv'et i "hovedstikket" eller hvad det nu hedder, ville jeg ikke være i stand til at sætte en cd på uden at tænde fjernsynet.

Jeg var ikke særlig præcis i min oprindelige post, fordi jeg ikke var helt klar over, hvordan og hvorledes...
Men jeg manglede egentlig bare en så stor som mulig 2,5", der kunne få strøm fra dene ene port i tv'et. Der kan dog sagtens være andre, der kan få glæde af din info ;)
Af Snurrerundtlyd
Mysen skrev:Det der var efterspurgt var en y-ledning med 2 stikke, der begge leverede data, og med stor afstand. Som regel plejer der kun være strøm i den ene og strøm+data i den anden, og de plejer at være meget korte, fra der hvor ledningen splitter.
Det forstår jeg ikke, hvad du mener med og hvad det er du vil opnå. Det kan ikke lade sig gøre at kombinere data fra to USB-stik i et Y-kabel, hvad skulle formålet også være med det?

Hvis der er for kort afstand imellem de to USB-stik på kablet, så kan du bare sætte et USB-forlængerkabel i enden af strømstikket.

Du kan evt. også anvende sådan et kabel i stedet for et traditonelt Y-kabel:
http://www.shg.dk/USB-Kabel/DELTACO-USB ... 92783.html
Billede
Af Snurrerundtlyd
Mysen skrev:Jeg vidste ikke, at 3,5" diske havde en standbyfunktion.
Jo mange går selv i stand-by og starter op igen.
Triax har f.eks. lavet en liste over anbefalede og ikke-anbefalede eksterne harddiske til deres DVB-modtagere med PVR-funktion: http://goo.gl/NljfA

De eneste to de har testet og kan anbefale uden fobehold er så vidt jeg kan se Seagate Freeagent Desk 1.5 TB og Western Digital My Book WD5000C032.
Af Mysen
Snurrerundtlyd skrev:
Mysen skrev:Det der var efterspurgt var en y-ledning med 2 stikke, der begge leverede data, og med stor afstand. Som regel plejer der kun være strøm i den ene og strøm+data i den anden, og de plejer at være meget korte, fra der hvor ledningen splitter.
Det forstår jeg ikke, hvad du mener med og hvad det er du vil opnå. Det kan ikke lade sig gøre at kombinere data fra to USB-stik i et Y-kabel, hvad skulle formålet også være med det?
Igen, det var ikke mig, der forespurgte det. Det var en anden, der godt kunne tænke sig at HDD'en var koblet til BÅDE tv og computer. Så kunne de få en partition hver, og man behøvede ikke at skulle flytte stikke. Jeg svarede blot, at jeg ikke vidste, om det var muligt.

Man kan selvfølgelig snuppe en NAS, men det er jo en ludt anden prisklasse..
Af Klopf
Mit spørgsmål gik på om det er muligt at have 1 disk som både kan servicere pc'en og tv'et. Det kan jeg selvfølgelig via netværk, men det er ikke lige der er i tankerne. Hvis vi skal blive i stik-terminologien, vil det være 2 udgange på harddisken. En der går til tv'et og en der går til pc'en og så kan man se indholdet fra begge. Giver det mening?