Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kolvig
Jeg er helt på linie med, at man skal ikke finde sig i en irreterende buzz, når man køber et TV til så mange penge..... Det kan simpelthen ikke være rigtigt at man som køber/bruger skal "vænne" sig til at have TV'et kørende. Men det er selvfølgelig op til den enkelte selv!

Det jeg sidder og mangler lidt nu, er et bindeled mellem dem der siger at man skal forvente buzz fra en plasma, og så dem der stadig siger at deres TV nærmest ikke siger en lyd!

Det kan jo være at dem der ikke kan høre buzz, ikke har så god en hørelse eller ikke lader sig påvirke af den pågældende lyd, som andre mere lydfølsomme - det kan også være at dem der siger der skal være buzz, simpelthen mener at det bare skal være sådan, for sådan har det altid været med plasma'er?

Jeg vil ikke frivilligt godkende at have et TV der har buzz, hvis jeg kan blive fri. Og som det ser ud lige nu og den fornemmelse jeg har fået i tråden her. Så vil jeg simpelthen bruge min fortrydelsesret, hvis teknikeren fra Samsung Prestige, siger at den buzz må jeg leve med. Da jeg hælder til den del, der siger deres TV er næsten lydløst.

Ingen tvivl om at jeg vil købe Tv'et igen og vil derved håbe på at den er nogenlunde buzz fri. Men det er klart at hvis den buzz'er ligeså meget som den nuværende. Så må jeg konstatere at dem der siger at der altid vil være buzz på plasma'er, har ret og jeg må så også prøve at "vænne" mig til det...:-)

Og nu i mens jeg har skrevet dette, har jeg lige haft en tekniker i røret. Han lød vældig flink og forstående for problemet, men som andre også er inde på, så kan han ikke gøre noget, så længe at buzz'en ligger inden for 30db. - Hvilket han også synes at Samsung havde sat vældig højt for tilladte støjniveau...... Men som sagt virkede han vældig flink og selvom han ikke troede at han kunne hjælpe mig, så vil han godt komme forbi i næste uge og lytte på det.

Mvh.
Brugeravatar
Af MigSelv
"Det kan jo være at dem der ikke kan høre buzz, ikke har så god en hørelse eller ikke lader sig påvirke af den pågældende lyd, som andre mere lydfølsomme - det kan også være at dem der siger der skal være buzz, simpelthen mener at det bare skal være sådan, for sådan har det altid været med plasma'er? "
Jeg kan kun sige nej, vi har ikke vænnet os til lyden, eller erkendt at sådan skal det være. Jeg kan også garantere for, at hørelsen heller ikke fejler noget.
Et plasma tv, støjer under helt specifikke forhold. Dette sker dog meget sjældent, og i så kort tid, at det under normale omstændigheder ikke er et problem. Normal støj fra et plasma tv, opstår under "spidsbelastninger", dette gælder især testbilleder under afspilning af break in dvd. Med andre ord, svag brummen kan høres, når skærmen viser billeder med høj lysintensitet ( dækker hele skærmen ).
Ved normal tv/film kigning, og normalt lydniveau, skal der ikke være hørbar støj ( medmindre øret er klistret til bagpanelet ).
Alt andet må høre under kategorien " fejl på tv". Jeg kan godt forstå Samsungs politik, det er jo et ? om overlevelse. Det koster at reparere defekte tv, i en lang uendelighed.
Af lennon
Det er helt sikkert individuelt hvem der hører buzz, -og hvor meget . . Min kammerat har en 58" Samsung B855 fra sidste år . Den er ved at drive ham til vanvid , - og jeg kan dårligt høre det . Er dog lidt i tvivl om vi her snakker buzz eller en højfrekvent støj fra strømforsyning .han er forøvrigt på hans fjerde plasma TV , og har ikke haft problemer m de 3 foregående ( Pana60 - Pana60 m digi tuner og Pana70)

Hvad siger forbrugerklagenævnet egentlig til Samsungs egen valgte desibel græse ? ?
Af trykkertor
En ting er de nævnte 30dB. Men lydens karakter er bare helt ude.
Man kunne lettere levet med 30dB viftestøj, eller en knitrende harddisk. Men den Buzz-lyd er så graverende så den skærer igennem alle andre lyder.
Af Colt
Vil også sige at der er forskel på hvor meget folk oplever buzz.. Jeg havde flere gæster med mit 685c hvor af nogen var lige så irriteret over problemet som jeg selv.. Og hvor andre knap nok kunne høre eller ligge mærke til det.. Så selvfølgelig er der forskel på hørelsen og hvad men ligger mærke til og ikke gør.. Og ja.. Selvfølgelig koster det samsung at lave deres tv konstant.. Men de kunne jo så i stedet tage et par eksempler ud og arbejde lidt på problemet inden de bliver sat i produktion.. Og kan være det lyder lidt øfferen når jeg siger det sådan men er fan af samsung og har købt til hele familien samt mig selv og vil blive ved med det efter de sidste servicer jeg har haft.. Men som jeg også har læst herinde så er den elektriske genstand med flest fejl ud af hver 100 tv'et.. Så må man jo også forvente der kommer et par reparationer.
Havde håbet på at få mit PS50c7705 samt UE46c6605 fra Wupti i dag.. Men får i stedet en mail om de ikke kan levere mit 6605 ><' så nu skal vi til at bestille forfra.. Dejligt lige at smide sådan 5 dage væk uden tv når man bliver lovet det leveret inden for 3.. -_-'
Af trykkertor
Men det jeg synes er lidt underlig er at der er så stor forskel på samme panelmodel.
Vi har da brugere her inde der har været igennem 2-3 paneler af samme model. Og de kan beskrive fra meget lidt buzz (nærmest lydløs), til meget meget værre end den gamle.

Hvis nu produktionen var helt standardiseret og alle paneler indenfor samme model lavet samme mængde buzz. Så skulle jeg kunne forstå det bedre. Men når det varierer så meget fra apparat til apparat, så burde Samsung "forske" lidt på hvad det gør at nogle larmer meget mere end andre der er næsten lydløs.
Så kunne de måske rette den "fejlen" i produktionen, eller kvalitetssikre på en anden måde.

Der er jo ikke akkurat som at 63"-eren er i billigenden af markedet. Så noget kvalitetskontrol kunne man da forvænte.
Af Mysen
Den er sparet væk... Lidt for meget masseproduktion, men jeg tror til gengæld ikke, der findes en eneste storskærm i dk, der sælger i nærheden af denne.

Jeg har somme tider prøvet, at der var buzz på mit ellers meget lydsvage tv. Det har været noget med måden den hang på væggen, og så skulle den bare have et lille skub eller træk.

Den svage knitren ved lyse billeder er til at leve med, men hvis der er en skiftende højfrekvent lyd af noget der minder om en spole med støv på, så bliver det hurtigt irriterende at høre på. Det er åbenbart ikke så nemt at undgå lyden, når de samler deres fjernsyn.
Gad vide, hvad det er der går galt på de modeller, der støjer?
Af Kolvig
Så har jeg haft besøg fra Samsung Prestige....

Det var en superflink fyr, som tog sig tid til at tjekke og lytte på TV'et.

Konklusionen var som frygtet at mit TV ikke larmede nok til at de vil gøre noget ved det. Han kunne sagtens høre støjen og han havde også fuld forståelse for min frustration. Men når Samsung havde det loft på 30db. Så kunne der ikke gøres noget..... Han vil mene at støjen fra mit TV lå på omkring 20db. Så der er godt nok langt til 30db, når man siger at for hver 3db bliver styrken fordoblet!!

Jeg syntes at det er direkte sjofelt af Samsung at ligge den bariere så højt - det gør at deres garanti stort set bliver tilintetgjort på dette punkt og det kan sgu ikke være rigtigt!.... Ja og så omvendt - jeg kan jo ikke gøre en skid ved det!

Men det giver i hvert fald Samsung en masse klager og fortrydelseskøb og det kan jeg nu heller ikke forstå at det kan lønne sig i det lange løb.

Så nu er jeg gået i tænkeboks - om jeg skal fortryde mit køb og prøve at købe en anden Samsung PS63C7705. Da jeg ikke har råd til den tilsvarende Panasonic.

Hurtige råd modtages gerne....:-)

Mvh.
Brugeravatar
Af MigSelv
Han vil mene, at støjen lå omkring 20 db. Hvis man indfører en støjgrænse, må man da måle for et seriøst resultat. Det er vel ikke en gætte konkurrence.
30 db støj svarer til de fleste projektorers blæserstøj.
Af Insignia
Det er ille når man ikke er fornøyd...og heller ikke da får igjennom dette hos leverandøren.

Jeg hadde mye problem med retentioner med min PS50C7705...snakket en del med både support..og Hi-klubben...de alle mente det er feil i min tv...og..den begynte å støye mye spesielt med lyse farver..slik som når man ser på vinteridrett...De kom og hentet tvn...de testet retentioene...og..bestilte nytt panel...Bra var det...da hadde jeg rett i at det ikke skulle være slik min var

Idag så der det mye bedre ut...og også mye mindre støy;))

Men...kvalitetskontrollen stinker hos Samsung...
Slikt skal ikke skje med Top of the line produkter..
Af trykkertor
MigSelv skrev:Han vil mene, at støjen lå omkring 20 db. Hvis man indfører en støjgrænse, må man da måle for et seriøst resultat. Det er vel ikke en gætte konkurrence.
30 db støj svarer til de fleste projektorers blæserstøj.
Men den støjen i 30 dB skal være rimelig høj.
Jeg har selv decibelmåler, men den går ikke lavere end 35dB.
I den position mit tv larmer mest synes jeg det er meget. Men den slår altså ikke ind på de 35dB.
Så en skal tåle en god del buzz inden den sprænger 30dB grænsen til Samsung.

Og en kan ikke sammenligne buzz med viften til en projektor.
Det bliver som at sammenligne en byggeplads med et harpemusik.
De kan begge nå op på 80dB, men den ene lyd er mere til at foretrække end den anden.

Jeg kan fint glemme viftestøjen i min projektor. Den duser bare blødt.
Men Buzz er derimod så indgraverende at den er meget sværere at overse. Selv om den har færre dB.
Af allando
Jeg har haft PS63C7705 i knap 2 uger. Jeg returnerede TV'et og fik mine penge tilbage. Jeg kunne ikke affinde mig med den der forbandede buzz/summen.
Jeg valgte ikke at få det repareret, da jeg tror alle C7705´erne buzzer/summer. Der er bare nogle der er mere overfølsomme for mislydene.....og jeg er desværre en af dem.

Det er ikke fordi at lyden er specielt høj, den er bare møg-irriterende!!!

Jeg har bedt min lokale TV forhandler holde mig underrettet vedr. buzz problemet. Han har bekræftet min mistanke. Alle PS63C7705 buzzer, det er dog ikke alle mennesker der opfatter lyden som generende.
Af Kolvig
Ja, det er nemlig helt korrekt. Støjen er ikke så høj, men hold da kæft hvor er den irraterende - og som tidligere nævnt så har den et frekvensområde, som gør at det virker til at lyden forplanter sig i miljøet omkring TV'et.

Tror nu også at jeg er ved at give fortabt. Det er pisse ærgeligt at Samsung laver et så lækkert TV og så bare ikke får det sidste i orden.... Og med tanke på sidste års store problemer med deres topmodel, så er det underligt de ikke har lært noget af det?

Mvh.
Af Colt
Allando alle plamsa har buzz det er en lyd fra spændingerne i tv'et..
_Nogen_ af dem har bare LANGT mere end andre.. Som jeg nævnte var mit første panel fra samsungs c685 modellen stort set uden buzz med mindre jeg smækkede øret til skærmen.. Men der var så døde pixel samt meget retention.. Fik den så skiftet og et nyt panel i.. Hvorefter buzz blev ulideligt.. Jeg elsker at smide en god film på om aftenen og nyde stilheden og kun høre filmen.. Men den buzz drev mig simpelthen til vanvid og endte med at jeg sendte den tilbage og venter nu på min ps50c7705 i håb om at det er bedre når man går et niveau up.. Vil bare blive giga skuffet hvis jeg skulle få samme problem især fordi jeg ikke bare sådan kan køre ud til wupti med det da jeg er fra kbh...
Så alle har det.. Nogen er bare Laaaaangt værre end andre.