Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kolvig
Hej....

Håber på lidt hjælp fra kendere...:-)

Jeg har for få dage siden købt mig det ovenstående TV..... Det er virkelig et lækkert TV, som jeg kun kan anbefale på det varmeste.

Dog har jeg et problem med det jeg tror I kalder "buzz". Jeg synes Tv'et summer ret kraftigt, men da jeg kommer fra et CRT TV, til et kæmpe plasma, har jeg intet begreb om hvor meget det må sige i den "buzz" faktor?

Ud fra hvad jeg læser på nettet, så er der flere der giver udtryk for at denne model siger meget lidt - de kan dog godt høre en svag summen, hvis de har hovedet tæt på bagsiden af TV'et.

I mit tilfælde kan jeg sidde 3m fra skærmen og kan høre det. Det får mig faktisk til at skrue lyden højere op end jeg har lyst til, bare for at overdøve støjen..... Og så alligevel, er det jo ikke en voldsom støj - den er bare i et frekvensområde, som gør den meget tydelig.....

Ja, det er ikke let at beskrive. Men håber at I vil komme med nogle inputs om hvordan i forholder jer til ovenstående..... Jeg får Samsung Prestige på besøg indenfor kort tid og derfor vil det være dejligt at kunne vide lidt mere om hvor meget man skal finde sig i at TV'et siger...

Mvh.
Af metalgear
hej
min lamer nærmest ikke.
men jeg har fra samsung hørt at det må larme op til 30 decibel, jeg ved ikke hvordan 30 decibel lamer.
Af Colt
Hvis du har talt med samsung om det burde de allerede have sat dig ind i det.. Da buzz er på alle plasma skærmene "er afkølings systemet og de elektriske spændingerne der ender i 2 passive kølere bag på panelet"
Men som samsung siger : 30db buzz i 2½-3 meters afstand er grænsen men eftersom de ikke kan forlange at folk kan måle det i deres normale hjem er tommel-reglen at hvis det udgøre et problem mens du ser tv på normal lyd er det stadig noget de gerne vil komme og se på.. Som det også lyder som om de vil nu..

Jeg har selv haft dem ude os mig med pixel fejl og et buzzende panel og syntes næsten det andet jeg fik havde mere buzz for jeg er også super sart med buzz.. Og brugte derefter mine 14 dages returret.. Og har så nu samme model som du på vej.!
Men kan kun rose samsungs service samt de gutter der kommer ud til dig.. Yders dygtigt og behagelig.. Så pøj pøj med det!
Af Kolvig
Tak for jeres inputs...

Nu skriver Metalgear at hans nærmest ikke larmer!.... Alt er jo relativt, men når jeg læser dette, så er det tæt på at det ikke er hørbart...

Det er en væsentlig forskel fra mit, som jeg vil mene er meget hørbart.

Når I så siger at Samsung accepterer 30db, så bliver jeg godt nok svedig. Det er dæleme meget og hvis teknikerne holder sig ved det, så er jeg bange for at mit problem ikke bliver løst. Og så må jeg jo også benytte mig af fortrydelsesretten.

Når jeg læser at nogen nærmest ikke kan høre noget, før de kommer om på bagsiden - er det så korrekt?..... Jeg spørger fordi at min summen foregår på hele skærmen og er ligeså høj foran som bagpå.

Mvh.
Af Colt
Well mit 685c plasma havde jeg først pixel fejl på.. men også en lille buzz som ikke var det vilde problem på det første panel. Hvor jeg også skulle helt hen og stå ved det for at fange lyden.. Men det næste panel vi satte i efter en dags tid gik den buzz helt over gevind hvor jeg hver gang der var et halvt sec stilhed i filmen jeg så eller bare almindelig tv kunne høre den.. Og klarede ikke mere end 2 dage før jeg sendte det retur for at opgradere til 7705c modellen..
Og kan godt forstå du bliver lidt svedig men syntes du skal tage det med et gram salt og som sagt den tekniker jeg havde ude var super flink og hjalp med langt mere end hvad han var kommet for.. Nu ved jeg at nogen måske vil se på det som en dårlig ting for de næste efter mig. Men tror det panel havde taget 20 minutter at skifte ud hvis han ikke gad være her og svare på alle mine spørgsmål og hjælpe med min trådløse opsætning men han var her næsten en time og hjalp med dvs. og sørge for at den nye skærm ingen pixel fejl havde imens.. Så må vi bare håbe der er tidsrum til den slags for nummer 2 på listen efter mig den dag :) Men som sagt er det noget af det bedste service jeg har fået i lang tid.. Og var nettop også med til at jeg valgte 7705c i stedet for endnu et LG som jeg har i soveværelset som ellers har kørt total problem frit.. Så håb på det er samme gut hvis du bor i kbh området er der kun 2 nemlig! og så ellers pøj pøj med det.. :)
Af metalgear
jeg skal have ørerne helt hen til tvet og lyd helt ned så kan jeg høre en svag summen men sætter jeg lyden til 2 kan jeg intet høre :)
Af Arne..
Jeg har et Samsung PS50C7705 og jeg har lytte efter Buzz lyd flere gange på mit og for at jeg kan høre en svag Buzz lyd er jeg nød til at lægge øret helt til bagsiden af tv ved de øverste køle huller for at kunne høre noget .. Når jeg så har fanget lyden og så fjerner hoved stille og roligt fra tv, så forsvinder lyden på ca. 15cm afstand..
Så jeg er måske en af de heldige..det ved jeg ikke O_O ..Men jeg er super glad for det..

Hilsen Arne..
Af Kolvig
Mange tak til alle jer som skriver her i tråden....

Det er super at I skriver som i gør - altså meget detaljeret hvor meget der skal gøres for at man kan høre buzz.

Fortsæt endelig, da jeg vil forelægge det skrevne for den pågældende tekniker.

Tror også at dette kan hjælpe mange andre, der står lidt i samme situation som mig.

Mvh.
Af trykkertor
Kolvig, mit buzz er meget ens med din beskrivelse.
En særlig frekvens der gør at man nærmest ikke kan få den væk ved at skrue op for lyden.
Men.....hos mig er den buzzlyd kun fremtredende et specielt området i sofaen og frem mod tv.
Så bare jeg havner ud på en af siderne af denne buzz-zone, så er den ikke så slem.
Den første ugen var jeg meget i tvivl om jeg ville beholde mit PS63C7705 med hensyn til Buzz.
Men jeg har stille og rolig blevet vandt til lyden. Så sen generer mig ikke mere.
Den er lige så slem som da tv var nyt, hvis jeg sidder på det forkerte sted og lytter efter den. Men nu har jeg lært at leve med den, og den plager mig ikke mere.
Brugeravatar
Af Weissbier
trykkertor skrev:Kolvig, mit buzz er meget ens med din beskrivelse.
En særlig frekvens der gør at man nærmest ikke kan få den væk ved at skrue op for lyden.
Men.....hos mig er den buzzlyd kun fremtredende et specielt området i sofaen og frem mod tv.
Så bare jeg havner ud på en af siderne af denne buzz-zone, så er den ikke så slem.
Den første ugen var jeg meget i tvivl om jeg ville beholde mit PS63C7705 med hensyn til Buzz.
Men jeg har stille og rolig blevet vandt til lyden. Så sen generer mig ikke mere.
Den er lige så slem som da tv var nyt, hvis jeg sidder på det forkerte sted og lytter efter den. Men nu har jeg lært at leve med den, og den plager mig ikke mere.
Jeg har samme erfaringer som Trykketor. Man kan vænne sig til at abstrahere fra lyden.
Af Colt
:) ikke for at være røv irriterende men syntes ikke at når man bruger så mange penge på et tv at det er noget man skal lære at leve med.. Syntes klart man skal være opmærksom på at buzz er ikke noget du kan komme helt uden om med plasma men samtidig også kun til en vis grad. Jeg havde en 5 år gammel ekstern harddisk hvor både den og dens strømadapter larmer en hel del når den er tændt som stod ved siden af tv'et og adapteren laver en skrigene lav tinnitus lyd samt harddisken laver den gode gammeldags spin lyd.. Og intet af dette kunne jeg høre når tv'et var slukket heller for buzz lyden var så mørkt samt høj.. "Ved det er lidt er helt relevant med mindre man kan høre disse 2 mod hinanden osv. men giver dog i et indblik i hvor slem buzz kan være på visse modeller" Hvor jeg ikke syntes man behøver leve med det når man smider så mange tusind kroner i sit tv som skal nydes..
Brugeravatar
Af Weissbier
Vi kan hurtigt blive enige om, at det perfekte fjernsyn endnu ikke er opfundet, men faktum er, at der i prisklassen ikke er noget alternativ til Samsungs 63"-skærm. Det er den eller en 65" Panasonic VT20 til kr. 35-40.000. Nu er Samsungen endda faldet til ca. kr. 18.000. Jeg gav kr. 22.000 i september. :o Så det er sådan lidt take it or leave it, og størrelsen er altså stærkt vanedannende, skal jeg hilse at sige. :D
Af Colt
Weissbier kan vi hurtigt blive enige om.. Men syntes stadig grænsen er hår fin for hvornår det er acceptabelt og ikke er.. Og er jo så op til den forskellige køber og bruger.. Og så alene på de 2 paneler jeg havde på min 685c var der jo nærmest 3 gange så meget buzz på mit andet panel.. Så selvom det er samme model osv. Kan forskellen stadig være ret markant.. Men ja kunne man skrive sig op til en plasma -buzz -bleed -retention / burn-in I denne prisklasse tror jeg vi er mange der ville blive noteret.. Men syntes stadig det er mange penge!
Brugeravatar
Af MigSelv
65vt20 koster under 30.000 kr. i dag ( 29.995 ) :-)))