Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er ny her på forum, og har brugt den sidste uges tid på at blive klog på et tv-skifte.

Hvad jeg imidlertid har lidt svært ved at skelne er, hvor stor forskel der er på C755 og C7705. Altså hvor stor billedmæssig forskel der er samt diverse problemer med skærmene. Jeg kan forstå, at C755 døjer med problemer omkring 200hz.

Jeg har ligeledes haft svært ved at finde anmeldelser af de to typer, for det er kun plasmaversionen af C7705 der er teste her på forum.

Så alt i alt - hvad vil i råde mig til at købe; LE40C755 eller UE40C7705? Design spiller ikke så meget ind.

Jeg kan yderligere se, at der er andre som har spurt til forskelle mellem de to skærme, men så vidt jeg kan se, har det kun været en opklaring omkring LCD vs. LED.
vh
Jonathan
Af Steen Bay
Der er en (ganske fordelagtig) test af C755 (den engelske C750 version) på hdtvtest.co.uk
Af JonathanK
Takker, vil jeg straks kaste mig over...
Af BabyDope
Jeg vakler personligt også mellem disse to modeller i 40".

Så hvis der er nogen der har nogle gode eller dårlige erfaringer med de nævnte modeller ville det være fedt at høre om.

Pt. hælder jeg mest til LCD modellen, fordi den virker til at have det bedste billede. Men hvad ved jeg, jeg er bare rookie på dette område! :)
Af JonathanK
Jeg har nu besluttet mig. Jeg vælger UE40C7705 - hovedsageligt baseret på denne anmeldelse af LE40C750 (C755 i DK): http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 709761.htm

Det er hovedsageligt inputlag (minimum 41ms), problemer med 200hz konverteringen (hak i billeder v. sceneovergange på blueray) og betragtningsvinkelen. UE-udgaven er med opdateret teknologi, og skal til en demo af det på lørdag, så melder lige tilbage, hvordan det var.

Efter særligt at have læst den ovenstående anmeldelse, vil jeg ikke anbefale LCD udgaven, der er simpelthen for mange problemer med den. I hvert fald hvis man vil bruge tv'et til gaming og film, og ikke bare almindeligt tv-kiggeri.
Af JonathanK
Det skal lige siges, at anmeldelse er udemærket og giver en positiv anmeldelse af tv'et. Det fejler sådan set ikke noget - det er mere til tilbagemeldninger der er efter anmeldelsen, der giver et noget mere nuanceret og problematisk billede af tv'et. Ingen tvivl om at det er et udemærket tv - bare ikke til mit behov.
Af SLL
Jeg har et LE40C755. Problemerne jeg havde i starten med motion plus (hakkende billedovergange + en del hakken generelt), er fuldstændig forsvundet. Jeg opdaterede firmwaren et par gange + nulstillede TV'et, og væk var det.

Eneste problemer jeg sidder med pt. er det som på Engelsk kaldes "blinking" problemet. Som betyder, at når jeg ser video materiale via HDMI indgangene, så forsvinde billede og lyd periodisk engang i mellem i et sekund m. sort skærm. Derefter komme billede og lyd tilbage igen.

Så vidt jeg kan læse mig frem til, så findes problemet i både 6000,7000 og 8000 serien fra i år (C modellerne). Om andre Samsung modeller er berørt ved jeg ikke. Men det er lidt irriterende, selvom det ikke er så tit det sker.

Samsung har skiftet mit TV's main board, som desværre ikke har løst problemet.

3D funktionerne bruger jeg ikke, eftersom jeg syntes det er alt for opblæst, og alt for dårligt. Men billedkvaliteten er super duper god. Ofte er jeg i tvivl, om det er et SD signal, eller fuld HD signal jeg ser på, eftersom SD signalet står super flot og skarpt.

SLL
Af JonathanK
Hvor stort et problem er det billedhop vil du mene? Jeg læste på et engelsk forum, at det er varierende. Nogle siger det forekommer for ca. hver 10. scene, andre siger oftere eller sjældnere.

Men ved dit tv, drejer det det sig kun om 1 sek. ca. og er det til at holde ud? - og kan det evt. fjernes ved at slukke for motion plus?
Af larsmøller
Jeg har et ue46c8705, det har også med at lave sort billede ca 5 gange i en film, men efter at jeg har flytte hdmi kablet, så det ikke går igennem forstærkeren mere, men direktet i tv (hdmi 1) så har jeg ikke det problem mere :-)
Af SLL
Problemet/fejlen sort billede er meget varierende. Jeg har også fulgt og diskuteret med på nogle engelske diskussion forums.

Det lader til, at Samsung ikke rigtig tror på problemet. I hvert fald er jeg blevet mødt af en undrende dame i telefonen eller på mail, de gange jeg har haft fat i dem. Firmware opdateringer løser ikke problemet, ej heller med nyeste 3005.1 update, så øv.

Men jeg har tidligere - måneder tilbage, fået udskiftet "main printet" i mit TV, som er selve computeren i TV'et. Og det har ikke løst problemet med de periodiske sorte billeder :(

Men for at svare på spørgsmålet, om det er til at leve med, så for mig.. nej. Men jeg er også lidt perfektionistisk anlagt, og er ikke vild med de sekund periodiske afbrydelser, som ganske rigtig kan optræde ofte i f.eks. en film. Jeg har selv omlevet det i op til 8-10 gange i løbet af en to timers film. Men så kan der være andre gange, hvor jeg ikke ser det i dage. Så det er absolut periodisk, og måske derfor Samsung har svært ved at lokalisere problemet/fejlen.

Nogen lever med det, andre er på deres 4. TV, pga. fejlen. Personligt agter jeg stadig, at blive ved med, at få Samusung til at kikke nærmere på sagen, eller i det mindste, at erkende der er et problem ved deres TV'er. Det er både 6000, 7000 og 8000 serien jeg har læst om der har problemer.

EDIT:
@LarsMøller

Så lige, at du faktisk havde fikset problemet. Hvad bruger du som kilde til HDMI1? Jeg har selv prøvet 2 x Sony DVD recordere, som begge gør det.

SLL
Af lth
Jeg købte et 40" C755.

Jeg har været enormt positiv over det. Jeg gad ikke give 3 tusinde ekstra for det samme i LED. LED'en skulle også være ringere i forhold til sortniveau end det rene LCD.

Jeg har ingen problem med de hobs i snakker om. Slet ikke.

Dog synes jeg 200hz funktionen stinker. Det gør det generelt på alle TV. Dette er grundet at det kunstigt bliver lavet ved at man indsætter flere billeder ind i de oprindelige. Det er egentlig bare noget CRAP og et salgstrick, ligesom man også sælger digitalkameraer med ekstremt høje megapixels, men hvor det egentlig er optikken der er vitgigst når vi eks. kommer over 8 Mpixel.

Dog skal jeg sige at 200Hz funktionen blev en smugle bedre med den seneste firmware.
Generelt har jeg det slået fra, da jeg ikke bryder om den måde billedet bliver mere kunstigt på. Smag og behag.

Overordnet set er jeg kanon glad for dette TV.

Endelig spørg hvis du har nogle spørgsmål om det.
Af lth
I forhold til testen på hdtvtest.co.uk, så er der også sket væsentlige forbedringer på TVet via de mange firmwareopdateringer.

Så jeg synes ikke helt testen holder vand, ud over grundelementerne i den.
Af Kryger
Jeg har også købt le40c755.. Hvordan slår man 200hz funktionen fra/til?? Jeg vil sige at jeg alt i alt er udemærket tilfreds indtil videre.. De eneste problemer jeg har haft/har det er at der er mange af mine digitale kanaler hakker ekstremt meget, men det er nok stofa jeg ska ha fat i der, og så er det at når jeg spiller fifa 11 og mine spillere har sorte/mørke trøjer på så flyder den sorte farve ud når man løber hurtigt.. Det er faktisk MEGET irriterende for jeg sidder og kigger efter det.. !:( Nogen der ved hvorn det løses?