Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle.

Har omkring de 10000 kr til en ny fladskærm - Har kigget på en masse forskellige modeller, både plasma og led. Men det er jo en kæmpe jungle og har svært ved at finde ud af hvad det skal være, så håber I kan hjælpe mig lidt :)

Sidder ca. 2-3 meter fra fladskærmen derhjemme og det er som sagt omkring de 10000 kr.

Har selv kigget på Samsung PS50C7705 (plasma) og Samsung LE46C755 (led), som jeg synes virkede spændende - men er i tvivl om hvor gode de er i forhold til mange andre modeller fra andre mærker. Så I må meget gerne fortælle jeres erfaringer med disse to især eller komme med bud på andre modeller :)

mvh Søren
Af Mysen
Hej og velkommen til Flatpanels.

Begge du nævner er gode, men PS50c7705 er nok den bedste. LE46c755 er dog ikke med LED, men med CCFL. Den tilsvarende model med LED hedder ue46c7705.

Begge dem du nævner er med 3D, og hvis det er en af dine grunde til, at du nævner netop disse 2, så kan altså hurtigt udelukke LCD'en.

Andre bud i størrelsen er 47LD750n lcd eller PK950/ pk760 plasma fra LG. Panasonic har TX-P50G20e til under 10.000 Ellers kan man få de lidt bedre V20 og VT20, men hvis prisen skal ned her, så skal størrelsen også ned.

I 55" til dit prisniveau er det nok ex500 fra Sony, der vil være det bedste bud.
Og hvis det forvirrer med alle de modeller, jeg nævner, kan du se anbefalingerne her på sitet.
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Her finder du i hvert fald PK950, PS50c7705, G20, V20 og VT20.
Den bedste billedkvalitet finder du på VT20, som dog overstiger budgettet. Herefter V20, PS50c7705, G20e og PK950n.
Tjek anbefalinger og se om dine øjne ser det samme som mine.
Af almighty_85
Jeg er stadig lidt i tvivl om hvad jeg skal købe - Kunne godt tænke mig at vide hvor stort problemet er med plasma-tv når det kommer til gaming. Har en PS3 og bruger den en del. Der er nogle der skriver at man skal holde sig langt væk fra plasma hvis man skal bruge PS3/Xbox meget. Er der hold i det ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er en del indlæg i forum omkring brugen af plasma-TV og konsoller. Brug lidt tid på at søge efter dem. Vi har også en fokusartikel der omhandler burn-in, hvor du kan læse lidt mere om hvad du skal passe på med.
Af almighty_85
Nu er jeg kommet ned til disse modeller - skal købes senest onsdag da det skal bruges til noget surprise :) Har sat budgettet lidt op.

Sony NX710 (11995 kr + 3 stk. 3D briller)
Samsung C8705 (12795 kr + 3 stk. 3D briller + nogle Shrekfilm osv)
Toshiba VL748 (12000 kr men ingen 3D - fedt design)
Sharp LE824 (12000 kr men ingen 3D - ok design)

Hvad ville I købe?

(har droppet plasmaen)
Af THM
kender ikke toshibaen, men af de andre tror jeg sharp'en er den bedste. ville selv holde mig fra samsungen, da jeg har læst om at dens auto dimming kan være ret generende og vist ikke til at slå fra...
sonyen syntes jeg også er ret fed designmæssigt, men tror ikke billedkvaliteten når op på sharps....
Af Mysen
Jeg kender ikke Toshibas, men den ser flot ud.

Sharp og Sony's ville jeg fravælge pga. de massive reflektioner, men hvis du ikke døjer med den slags er det sikkert et fint valg. Især Sharp. Jeg tror dog NX700 er prismæssigt deroppe udelukkende pga. design og 3D. Det gør at billedkvaliteten næppe er prisen værd, og så ville jeg fravælge 3D og købe NX700, hvis det skulle være.
Jeg tror ikke 3D på et mellempris LCD er 5 flade ører værd.

Hvis jeg skulle vælge, og det ikke måtte være plasma, ville tage c8705, fordi det er så flot et tv. Jeg ville nok nærmere snuppe c7705, da den er noget billigere og uden den precission dimming, der ikke kan slås fra. Stadig et flot design.
Af almighty_85
Jeg tænkte ellers netop c8705 ville være et godt valg da den kun kostede 400 kr mere end c7705? precission dimming, er det dét hvor den styrer lyset alt efter hvor mørkt/lyst det er ?
Af Mysen
Ja ok, forskellen er på 700, når jeg søger, men under alle omstændigheder er prisniveauet på de 2 kommet tætter på hinanden end nogensinde før. Det havde jeg ikke lige set, og jeg troede at der stadig var 2-3000 imellem dem.
C8705 er designmæssigt helt i top, og det er i bund og grund det, du betaler for. 400 eller 700 er umiddelbart ikke meget, for det ekstra design hvis man sammenligner forskellen mellem sony EX og NX serier.

Det du nævner er økoindstilling, tror jeg. Det er for at spare strøm, at den prøver at beregne, hvor høj lysstyrke, den skal stå på, afhængigt af om der står sol i stuen eller om det er nat. Jeg ved ikke om nogen af dem har det, men jeg gætter på dem begge, med dovenskab som årsagen til at jeg ikke tjekker det. Det er alligevel en temmelig ubetydelig ting, og du kommer nok til at slå det fra alligevel.

Precission dimming betyder at led dioderne lyser kraftigere ved de lyse ting og dæmper eller slukker helt ved sorte ting. Det giver en bedre kontrast, men også en masse sideeffekter såsom glorier.

På de dyre LG/Philips, hvor dioderne ligger bag på skærmen fungerer det rigtig godt, og bevirker at sort er helt sort. På c8705 er dioderne i kanten af skærmen, og kan derfor ikke leve op til navnet "precission" Det giver en del clouding og glorier, og reducerer gråtonenuancerne så meget, at rigtig mange af de grå nuancer bare vil være sorte.
Af almighty_85
Okay, så forstår jeg :)
Men når nu de to er så lige i prisen - vil du så stadig tage c7705'ern pga den ikke har Precission dimming ?

Mht. til NX710ern, så tænkte jeg at den måske havde et bedre panel end de andre, da den var nyere (sept) - og prisen her startede ved 19000 kr da den kom. Men det har måske ikke så meget at sige.
Af Mysen
Startprisen har ikke så meget at sige, og det kan også være at den er marginalt bedre end NX700. Men jeg er overbevist om at den store prisforskel ligger i 3D. Og der skal man altså over i en Plasma skærm, for at det skal være de ekstra kroner værd. Det siger jeg på baggrund af tests + min egen erfaring med 3D på et af de bedste 3D paneler, man kan få. Det er bare ikke så fedt endda og udvalget af film og spil er skrabet.

Du kan prøve at læse testen af c8705, og danne dit eget indtryk. Nogle købere kan simpelthen ikke have den slags, mens andre vil synes det er dejligt med en lidt dybere sort, selv om der er glorier. Det er umuligt at bestemme, om du synes det er en fin feature, eller om den er direkte generende.
Men Rasmus Larsen siger jo bare, at den er ubetydelig, fordi den ændrer så lidt i modsætning til local dimming modeller.

Hvis du synes designet tiltaler dig meget i forhold til c7705, så synes jeg da bare du skal snuppe c8705. Men så køb den over nettet, for så har du muligheden for at fortryde køb, hvis precission dimming er for generende.