Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nkaj
Hej allesammen.

Jeg skal snart have et nyt TV og jeg har selvfølgelig haft et 3D tv i tankerne, men hvordan er teknologien? Altså nu er der jo efterhånden kommet en del 3D tv ud, så de må være ovre de værste børnesygdomme, men hvordan ser det ud nu? er det værd at investere i?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Crosstalk på LCD-modellerne er stadig meget generende. Vi har jo testet de fleste 3D-TV efterhånden, så du kan måske danne dig et indtryk ved at læse dem igennem igen.
Af Nkaj
Det vil jeg gøre. men jeg regner også med det skal være et LED tv
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så skal du nok ikke regne med at få den fedeste oplevelse. LED=LCD som du nok husker og disse modeller har ret megen crosstalk generelt.
Af Nicklas A
Jeg har lige købt et panasonic VT20 i 50" udgaven..

Jeg har spillet et spil og set 1 film indtil videre (har kun haft det i 1 uge) og er ganske godt tilfreds, har ikke noget at beklage endnu :)

Men det er så også et plasma tv, men kan varmt anbefale det..
Af Nkaj
Hvis jeg skulle overveje et plasma, så har jeg lige nolge spørgsmål

1. Har de ordnet det med burn-in og det med at TV'et ikke må ligge ned?

2.Hvordan er tykkelsen på dem i de nyere generationer
Af Nicklas A
er ikke så vildt klog om det med burn in.. Men der er her inde på siden nogle ret gode guides med plamsa og der skriver de lidt om burn in.. Men jeg har ikke oplevet noget endnu, har dog også kun spillet i omkring 3 timer i træk..

Men samsungs plasma er tyndt, vel omkring 3 cm..
Af Nkaj
Okay, jeg vil læse lidt om der er risiko for burn-in på de nye plasma tv, hvis jeg kan finde noget :)
Af miko
Det´forekommer vist sjældent at der er nogen med en réel burn in her på sitet.
Nogen har glemt at slukke deres skærme i mange timer ad gangen, og ærget sig hér.
De har fået råd om at køre deres indbyggede rullere. Det kunne da være godt at høre om de er endt med burn in, eller det var en grum retention de endte med at slippe af med. Der er vist retention på de fleste plasmaskærme, i mere eller mindre grad. Det går ihvertfald ingen producenter rent forbi..
Det´til at leve med når man tænker på alternativerne.
Af selliah
Jeg har selv et 46 " C8705 LED-LCD tv fra samsung...
Og jeg oplevede MEGET crosstalk og det var næsten ikke til at holde ud at se 3D men med den nye update samsung kom med i starten af måneden har godt nok fjernet meget af det og har kun oplevet det en gang siden hvor det dog heller ikke var så galt bare en lille forkert skygge bag et træ. Men det kommer jo an på øjenene der kigger :) Jeg er ihvertfald utrolig glad for mit fjernsyn! Og har testet med lidt forskelligt da samsung jo giver 3 film med også havde jeg to animations film og gran turismo 5 og nu venter jeg bare spændt på avatar 3D :)
Af miko
Det er ærgeligt for os der nyder at 3D-film på plasma, at markedet er SÅ forhippede på at sælge deres teknologi der ikke er i stand til at vise 3D, læs LCD-LCDLED.
Når brugerne ser deres kostbare LED-skærme ikke levere 3D-varen, vil oplevelsen meget hurtigt gøre markedet for 3D meget lille, fordi de mest solgte skærme ikke opfylder forventningerne.
Kan det tænkes at 3D endnu engang bliver et lille sjovt indslag, som horror B-film i drive-inn biografer i de amerikanske 60´ere med rød/grøne briller, hvor det egentlig bare var lysten til at snave på bagsædet der var den egentlige mutivator?
Træls for os, der ville have det til at blive en del af en xtra dimention, lørdag aften sammen med familien, og brugte en masse kilo på det!
Af Mysen
jeg har det på mange måder som dig Miko mht frustrationen over manglende materiale. Men omvendt så har 3D aldrig været noget, jeg er gået rigtigtop i.

Mit tv er købt pga. design og 2D billedkvaliteten. Nørden i mig siger så, at når man har noget, der kan noget, så skal det også bruges. Derfor har jeg også "fundet" diverse 3D materiale frem fra nettet. Jeg bruger jo heller ikke min Desire udelukkende til sms...

Men efter 10 minutter med Resident Evil Afterlife i 3D, så blev jeg altså nødt til at se noget "rigtigt" tv i stedet og satte District 9 på i ganske almindelig full-hd 2D. Oplevelsen med full-hd på en god film overgår til hver en tid det nørdede i at se dårlige (elendige) film med grimme briller på.

De gode tv'er har 3d panel, men det er som regel ikke noget, der hæver prisen helt åndsvagt, uden at der også følger en bedre billedkvalitet.

Bare prøv at sammenligne tests af PK950 vs PX950 eller V20 og VT20.
Af Nkaj
Ja altså, mit fjernsyn kører næsten 24/7 hvad enten jeg ser på det eller ej og jeg spiller også på konsol, så jeg må overveje om et plasma tv er noget for mig
Af Illgor
Du kan sagtens bruge et plasma tv hele tiden. Burn-in forkommer idag yderst sjældent - især hvis vi snakker panasonic. Og det er jo når du har det samme billede på. Hvis du spiller, ser tv oa så skifter du jo billedet. Nogle skulle vist ha lavet en test med sidste års panasonic modeller hvor de havde dem stående i 3-4 dage med samme billede uden der kom burn-in.