Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tobiaskarlsen
X Hej,

jeg er i øjeblikket på udkig efter et LCD fjernsyn, jeg vil gerne have at billedet står så skarpt som muligt, især på normalt digitalt og analog tv signal - men også HD, når den tid kommer.

Nogen der har nogle gode links, til guides, test, anmeldelser osv...
eller bare ved en masse om LCD fjernsyn der kan fortælle mig hvad jeg skal gå efter, og hvad jeg skal holde mig fra?

Jeg kunne godt tænke mig at tilslutte en DVD afspiller, en satelitboks og min computer til fjernsynet, så det er vigtig at fjernsynet understøtter alle 3 ting. Det skal lige siges at jeg hverken har købt DVD-afspiller eller satelitboks endnu, og min computer har en såkaldt DVI-udgang.

nogen der kan forklare hvad HDVI går ud på?

på forhånd tak
Karlsen.
Af Kief
Hejsa

1) Test og anmeldelser er gode til at pejle ind nogenlunde hvilket tv man kan ønske sig, men brug dem ikke til at afgøre tv'et... Tag ned i (eks.) din lokale hifiklubben og se billedet på de forskellige tv'er... lever de op til hvad du ønsker osv. (vi har jo alle forskellige krav og betingelser til billede)

Der er ikke så meget at holde sig fra andet end specifikationer! Glem alt om 5000:1, 600:1 i kontrast, eller om tv'et har smooth motion crap, du kan ikke bruge det til noget, da det ikke er en standard som alle benytter.. Se billedet og bestem så hvilket tv du vil have...

Hifiklubben har lige sat priserne ned på deres Sharp fjernsyn og de er bestemt et kig værd! .... Et rigtig godt tv til relativ få penge..

2) DVI er en digital udgang på dit grafikkort. Ofte vil man her benytte denne for at give dig det bedst mulige billede på din fladskærm fra computeren. Bemærk at den kun sender billede og ikke lyd, så du skal også have et kabel til lyden.

Normalt vil man benytte noget der hedder DVI-HDMI (digital indgang i dit tv)

Hvis du overvejer at smide computer på din kommende skærm, skal du bruge sådan et kabel som desværre koster en smule...

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter ... 8&rID=7562

Hvis du er interesseret i det har jeg sådan et kabel i overskud da min bærbare computer er udstyret med HDMI udgang, hvilket vil sige at jeg ikke skal bruge DVI mere... det vil jeg kunne sælge dig for en god pris! (kablet er som nyt, stort set aldrig brugt)

Har også et kvalitetsscart-stik fra Hifiklubben som du kan overveje at købe, men du kan blot sige til hvis du vil...

Mvh

Casper
Af tobiaskarlsen
Tak for svaret Kief

Det var svar på nogen af mine mange spørgsmål, men jeg har stadig et spørgsmål jeg ikke har fået helt afklaret.

DVI, HDMI ...

Jeg har en DVI udgang på min computer, kan jeg så slutte det et fjernsyn der har en HDMI udgang? .. og hvordan?

Altså, forstiller mig sådan et kabel der lige konverter fra DVI til HDMI eller noget lign.

Selvom jeg har læst alt hvad der var værd at læse her på siden, og på andre sider, har jeg ikke rigtig kunnet komme frem til et svar, så håber at du, eller en anden herinde kan give mig det :-)
Af Kief
Korrekt... Alt du skal bruge er det kabel som jeg snakker om, som kan give dig en forbindelse mellem din DVI udgang og dit fjernsyns HDMI indgang...

Man skal lige bemærke her at DVI kun er billede, så selv om HDMI også understøtter lyd, så skal du bruge et kabel fra dit lydkort til fjernsyn/forstærker
Af Kief
Du definerer så på din computer (grafikkortets indstillinger) hvordan den skal smide signalet over på din tv skærm... Dual view, Clonel, Single view osv...
Af tobiaskarlsen
Okay, super godt.

Nu tror jeg at jeg har forstået det, mange tak skal du have, nu skal jeg bare ud og kigge på fjernsyn i butikkerne :P

nogen der er værd at anbefale, hvis man godt kunne tænke sig et knivskarpt billede via en digital parabol?

eller,. hvilket sted er godt lede, jeg har prøvet EL Gigangten og Fona, men der er ikke rigtig noget der siger mig noget.. sådan umiddelbart.. nogen foreslag?
Af Kief
Hej Tobias

Tjah det tv jeg sælger for 6500 er sq et fantastisk tv til pengene... (kig evt i køb/salg) Toshiba 32" WL 66 Z ... måske et af de bedste køb lige for tiden, det kan jeg bestemt anbefale...

Jeg skal sælge det for at få en 37" i stedet, såmænd kun derfor...

Men som en bonus får du 2 x HDMI på Tosh'en .... mange andre har kun et..

Mvh

Casper