Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af koden
Altså ud over B&O som er alt for dyre.

JUeg skal have et 32"
Dete r i sig selv svært nok at finde ud af.
Skal man nøjes med 768 linjer, hvor meget betyder kontrast, når nogen har 5000 og andre kun 1000, indbygget DVB-T o.s.v.

men lyden er også væsentlig. Er der nogen producenter der gør mere ud af det end andre, når man nu ikke har plads til eksterne højt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes ikke lyden er særlig god i nogen af de to Tv. Men hvis du vil have god lyd, så synes jeg generelt, at du skal have fat i et separat lydanlæg. Har du overvejet at gå den vej?

Ellers så har Philips nogle topserier med god lyd, men det er en lidt anden prisklasse end den du kigger på.
Panasonic har ligeledes deres PV600, men den laves ikke i 32 tommer.
Af koden
Okay...god lyd i 32" findes ikke rigtig.
Eksternt lydanlæg har jeg ikke rigtig plads/lyst til.

Nu er spørgsmålet selvfølgelig, hvad er god lyd??

men jeg kan ligesom læse mellem linierne at lyden i alle 32" er på nogenlunde samme niveau?

Pt. har jeg et 20" CRT TV med elendig lyd, som et af ovennænte skal afløse.
Så alt hvad der er bedre lyd er god lyd :-))
Brugeravatar
Af azrael
Regn med at lyden i fladtv vil være dårligere end ved billedrør, meget afhængigt af komponenterne selvfølgelig. Årsagen ligger faktisk i fladtv'ers ...fladhed. :) Der mangler simpelthen volumen.
Af koden
jeg må ned og lytte og se.. Tak for hjælp
Af pana man
Panasonic PV 600E har ihvertfald en meget god lyd, men det mindste er jo godt nok en 37".
Mvh: Panaman
Af xenon
hvis du leder efter en billigere versio af b&o så er der et tysk brand der hedder lõve.... det skulle være kvali hele vejen igennem
Af jengell
Her er den!! Skærmen med den bedste lyd til prisen! 32" og med det nye Alpha IPS panel! Jeg lover dig: sæt den op i sammenligning med Samsung M71 og du blir røstet over forskellen i lyd, og faktisk også billede!
Panasonic TX-32LX600
Af koden
jengell: godt nok også en anden pris...og uden digi tuner.
men tak alligevel...

det undrer mig det kan koste 12000 når alle andre 32" ligger på 7-8000 kr.
Hvad kan det som de andre ikke kan ud over lyden?
Af jengell
Som sagt så arbejder man i Panasonic TX-32LX600 med panel typen Alpha IPS, og her tilskynder man til det yderste at kunne få samme kontrast- og farveoplevelse ligemeget hvilken vinkel man ser skærmen fra. Ved mange andre skærme (incl. Samsung M71 ) bliver lyset lidt for gennemtrængende når man kigger på det fra siden. Man vil specielt ligge mærke til det med et HD-billede. Farver er meget dypere (der er mere knald på) og kontrast er meget skarpere på Panasonic'en.

LX600 kører med 3000 gråtoner, hvor andre skærme kun er oppe på 1000 gråtoner. Den har også SD kortlæser (SD kort er verdens mest solgte hukommelseskort), 2 HDMI indgange, 2000:1 i kontrast (IKKE dynamisk!), og en masse andet lækkert som du kan se på ovenstående link).

Hvad angår DVB-T tuner, så ved jeg de fleste ved det, men vil bare lige understrege, at hvis du har kabel-tv, jah, så nytter en DVB-T fætter ikke noget. Og for det andet er det også bare en midlertidig løsning til vi går over til HD-TV. Når vi får det, så kan man alligevel ikke bruge en DVB-T tuner til noget. Dvs. at alle dem som har købt et tv pga. sådan en tuner, skal ud og invistere i endnu en box, som kan fange HD-signalet.

I forhold til prisen får du virkelig et tv som kan yde en del mere i forhold til tv i 7-8000 kr. klassen. Det lige før der er en verden til forskel - både i software, panel og teknik.
Af koden
Tak for en masse nyttige oplysninger.
Specielt det med DVB tuneren.

Vil det sige at alle HD ready TV stadig skal ud og købe en ekstra boks, selvom de er hd ready??

D.v.s. HD ready er bare at det kan vise HD men ikke modtage det????

Tilbage til TV.

I starten var jeg også meget fokuseret på at det jeg skulle købe skulle være det bedste.
Men da det er til soveværelset og vi sidder lige for TV, så har jeg besluttet at "nøjes" med de modeller til 7000 kr.
Det bvar bare lige det med lyden der overraskede mig lidt....at den var så ringe...
Synes faktisk lyden er væsentlig bedre i mit 15 år gamle MX5500 B&O end de skærme jeg har set på.

SD kort har jeg ikke brug for.

Så det jeg ville få ud af panasonic tv'et var egentlig nok kun lyden og der er de 5000 kr lidt for meget.
Selvfølgelig er billed bedre o.s.v. men 5000 er meget :-)

Jeg har i øvrigt en bærbar med trådløs forbindelse til nettet, så med skrmkabel fra fladtv til den, så har jeg kort læser der og kan se tv fra www.streamtv.dk
jeg har antenne og ikke kabel.

men hvornår er datoer for digital TV og HD?
Digital er vel så småt startet, men det var vel længe før HD kommer??

Egentlig også tåbeligt at der er forskellige digitale tunere til hver sende måde.
Kunne de virkelig ikke være i en boks ???
Brugeravatar
Af azrael
Det er faktisk en ganske klog ide at holde sig til et "billigt" LCD-tv (altså omkring de 7000 kroner) i de næste par år. Udviklingen går rasende stærkt og man ender med at brænde fingrene på penge- og teknologimæssigt ved at smide alt for mange penge efter tv'et nu.

Og der er jo også en del gode skæme derude til prisen, bare man holder sig fra noname-producenterne i f.eks. Bilka. Både Toshiba, Sharp og Samsung har flere modeller at byde på i prisklassen. Bemærk, at jeg ikke nævner Philips, da jeg mener, at kun deres high-end produkter "leverer varen".

Lige et par ord omkr. HD Ready. Det betyder kun, som du også selv har fundet ud af, at skærmen kan vise et HD signal baseret på opløsningen og tilslutningsstandarden, HDMI eller DVI+HDCP (HDCP er det afgørende her, for der skal så sandeligt være kopibeskyttelse på, da vi alle er kriminelle! :P).

Mht. DVB-T, så er det ganske rigtigt noget som man kun får glæde af, hvis man normalt bruger egen analog antenne. Modstykket til kabeltv hedder DVB-C, men næsten ingen tv kommer med DVB-C dekoder (enkelte tyske gør), og selv hvis de gør så er det ikke givet, at de virker 100% med hhv. TDC eller Stofa.
Af koden
ja lidt af et vadested vi er i.
Kan jo egentlig undvære DVB tuner, men på sharp er den jo gratis da pris er det samme som de andre, men uden at de andre kan mere (så vidt jeg kan se).