Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af helbo15
hvad er forskellen ?? jeg har ledt i en uge på nettet nu og kan bare ikke finde ud af hvad forskellen er ?.

sagen er den jeg er ved at finde en ny gamer skærm og så tænkte jeg at LED jo har vist sig at være en dejlig teknologi på mange områder, især strøm. ;)

men den eneste skærm jeg har været tæt på at købe var
en samsung PX2370, ind til jeg fandt ud af at clouding var et stort problem med Edge LED.

så nu kigger jeg lidt rundt igen og har opdaget at forskellige steder siger de WLED og andre steder siger de LED, og det er ret irriterende ikke at vide hvad forskellen er når man skal beslutte sig for en skærm

På forhånd tak for hjælpen :)
Af Otto J
helbo15 skrev: så nu kigger jeg lidt rundt igen og har opdaget at forskellige steder siger de WLED og andre steder siger de LED, og det er ret irriterende ikke at vide hvad forskellen er når man skal beslutte sig for en skærm
WLED står for White LED. LED kan være enten hvide LED'er, eller RGB (rød, grøn, blå) LED'er. RGB LED betragtes mig bekendt generelt som bedst (jeg savner at se en ordentlig implementation i praksis, men i teorien er det bedst - jeg har så ikke set alle). Edge LED er altid hvide LED'er. Jeg tror ikke der laves LED-skærme med hvide LED'er, som IKKE er edge-LED, men jeg er ikke sikker, men som udgangspunkt skal du nok forvente at hvis der står WLED, så er det Edge LED. Står der bare LED, så kan du ikke vide hvilken type det er, så hvis du vil have RGB LED, så må du dybere ned i specifikationerne og se om du kan finde en angivelse af hvilken type LED der er tale om.
Af helbo15
Kanont :D så forstår jeg det bedere nu.

så WLEDer i teorien bedere men pga implementations problemmer/måder for tiden ikke det bedste :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, hvide LED er ikke bedre i teorien. De indeholder et større farverum end RGB-LED, hvilket er en ulempe, da man efterfølgende frasorterer alt andet end Rød, Grøn og Blå i farvefiltre. Farvegengivelsen bliver derfor delvist afhængig af hvor godt disse filtre kan sortere lys i uønskede bølgelængder fra. Med RGB-LED så er din lyskilde allerede rimelig monokromatisk og det vil være væsentlig nemmere at få de rene farver på skærmen.

Jeg er klar over, at ovenstående er en smule teknisk, men tænk over det på denne måde: En skærm laver sine farver ud af rød, blå og grøn. Hvis din lyskilde er hvid af natur, så er der sandsynligvis en del andre farver blandet ind i spektret også. For igen at komme tilbage til rød, blå og grøn skal alt dette "skidt" sorteres fra. Det er ikke anderledes end i dag, hvor langt de fleste skærme også skal have fjernet alt andet end rød, blå og grøn, men i teorien skulle en ren lyskilde uden alt muligt andet "skidt" være bedre egnet til den nuværende LCD-teknologi.
Brugeravatar
Af michelskovbo
Otto J skrev: Jeg tror ikke der laves LED-skærme med hvide LED'er, som IKKE er edge-LED, men jeg er ikke sikker
Mange tv i dag er da Backlight LED - altså baggrundsbelyst, i stedet for kantbelyst. Så der findes mange modeller med de hvide dioder som er backlghit LED og ikke Edge-LED :)

SONY HX900
LG LX9500
blandt andre...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Philips 5605H... listen er lang.
Af helbo15
okay så hvad er bedst til en gamer skærm ?

WLED eller LED ?

jeg er ligeglad med TV skærme for dem kan jeg jo ikke spille på ;)

det eneste jeg skal bruge min skærm til er gaming og programmering.

det være sagt jeg er vant til de gamle CRT skærme som havde både gode HZ og god farvegengivelse.

og jeg sætter farvegengivelse lige så højt som response tid
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du har nok ikke noget valg. 99% af alle skærme hvor der blot står "LED" er med WLED. Det er simpelthen ikke noget man skilter med, med mindre man bruger RGB-LED. Din mobiltelefon bruger desuden også WLED (dvs. alm. LED) med mindre du har en OLED version...

Bottom line: Du vælger ikke WLED til eller fra. Du vælger om du vil have LED eller traditionel baggrundsbelysning (CCFL).