Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er helt ny i dette forum, men jeg vil gerne ud og købe mig et nyt tv. Jeg har læst lidt omkring sagerne, men ikke til at jeg får helt nok ud af det. Jeg går og tænker at jeg gerne vil have fra et 32 " også op til max 42 " tv. Jeg vil gerne give omkring 15000 kr for sådan et tv og hvis det kom lidt højere gjorde det heller ikke noget, men helst omkring de 15000 kr. Jeg har set lidt på sharp tv, men kender dem ikke så godt i danmark. krævet til det ellers skal have 1920 x 1080.

Mvh Christian
Af Paw Jørgensen
Hvis det er et krav med den helt store opløsning, er det minimum 40" tommer du skal gå efter..! Fx F71 fra SAMSUNG
Af Christian26
Jeg ved ikke om det er et krav, men er det ikke fremtiden. Jeg køber nemlig ikke tv ret tit så jeg kan lige så godt købe noget som fremtiden også kan være med til.

Mvh Christian
Brugeravatar
Af azrael
Regn trygt med, at dit tv vil være forældet så snart du får det hjem fra butikken. OK, det er måske lidt overdrevet, men udviklingen på flade skærme går så hurtigt, at det faktisk ikke er helt løgn. Sammenholdt med, at flade skærme så sandeligt også trænger til konstant videreudvikling (de er nemlig langt fra så gode som forhandlerne vil have dig til at tro), så ville jeg ikke smide alverden efter en flad idag.

Faktisk ville jeg overveje enten 37" eller 42" plasma i form af Panasonics PV60 serie. Dem kan du købe meget billigt hos f.eks. TapeConnection. Plasma lever dog ikke op til dit krav om 1920x1080, men jeg (og mange andre) vil vove den påstand, at absolut ikke er et problem. Især ikke hvis man mere går efter billedkvalitet frem for tekniske specifikationer.
Af C_mad
Jeg står faktisk i samme problem stilling som Christian. Derfor tænkte jeg, at nu hvor jeg skulle have et tv ville jeg investere i et ordenligt et, så har set på phillips berygtede 32pf9731 til ca. 14.000 - som for mig pt. ret mange penge.

Men nu hører jeg at udviklingen forløber sig hurtigt. Ville det så være bedre købe et samsung R71 til 7500 og vente med at investere i de dyre til Lcd skærme er bedre udviklet eller til Laser tv'et kommer?
Og hvordan er billedkvalitetsforskellen mellem lcd og plasma?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Laser TV skal du ikke forvente det store af. Det er bagprojektions TV og pt. har vi i Danmark tæt på ingen af disse modeller. Der skal en del til at få vi danskere til at skifte en væghængt model ud med en gulvklods igen, så det er ikke sikkert der vil komme det vilde udbud af den type.

LED TV lanceres i løbet af næste år og der vil det første boost i farvene komme frem. Priserne på selve LED belysningen er dog stadig flere gange dyrere end CCFL, så der går nok lidt tid før de kan betragtes som mainstream.

Til TV kiggeri er plasma mere tilgivende overfor de analoge signaler end LCD er.
Af C_mad
Med analoge signaler mener du så antenne signaler? I så fald, giver lcd så et bedre billede når det angår dvd film, hdmi tilsluttede - altså mere "direkte kilder"?

Vil Led giver en markant forbedring rent billedmæssigt eller vil det bare være et led i den "gængse" udvikling( eks. "crystal clear/ pixel plus 1, - 2, -, 3 osv.")?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, jeg mener antennesignaler. Nej, LCD behøver ikke nødvendigvis være bedre end plasma på digitale forbindelser. Hvis penge ikke er et problem, så ville jeg f.eks. langt hellere have et plasma TV fra Pioneer end jeg ville have et high end LCD TV fra f.eks. Philips.

LED vil booste farvegengivelsen ganske betragteligt uden at ændre på selve skærmen. Forskelllen ligger udelukkende i at baggrundsbelysningen har et større farvespektrum (den hvide farve er mere komplet end for CCFL).
Senest rettet af Torben Rasmussen 16. dec 2006, 17:09, rettet i alt 1 gang.
Af Christian26
Jeg har tænkt meget over hvilket tv man skal ud og invister i. Jeg har været inde på eisa hjemmeside og hvem der gar fået hvilken priser. Jeg vil gå ud fra om et par måneder står jeg med et Philips 37PF9731D. Det er det som jeg holder mig mest til lige pt, men hvis der er nogen som synes det er et dumt købt og har et bedre forslag så kom endelig med det.

Mvh Christian