Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af CarstenJ
Hey.
Jeg har set at både 750N og EX500 koster 4k for et 32'' i den lokale Bilka, så nu vil jeg springe på et af dem.
Jeg har læst en del om disse skærme og de skulle eftersigende være rimelig gode begge 2.
Jeg kan se at 750'en har 200hz mod ex500's 100 hz, men om det har meget at sige på så ''lille og billig'' en skærm er jeg lidt i tvivl om.
Fjernsynet skal stå i et lidt lyst men solen stråler ikke direkte ind.
Det skal primært bruges til at se tv, film fra bærbar (hdmi) også lidt ps3 engang imellem, men det er sjældent.

Hvilket af de 2 vil i anbefale mig, i må gerne begrunde kort, tak :).
Af Mysen
De 100hz på ex500 er frame interpolation. Dvs 50 billeder i sekundet + 50 ekstra "kunstige" billeder i sekundet. Det er ikke altid, at dette virker særlig godt.

De 200hz på LD750 er scanning backlight. Det betyder at hvert billede bliver slukket for oven, herefter for neden og til sidst er der helt sort skærm. Denne proces sker 50 gange i sekundet og altså ialt 200 billeder i sekundet. Denne teknik er rost for at forbedre håndtering af bevægelser bedre.

Det gør den anden også, men det bliver dog bare mere kunstigt at se på, og de fleste vælger at slå det fra.

Bortset fra det er det fine bud begge to.
Af CarstenJ
Okay, gør de fleste andre 100hz i samme prisklasse og sådan? Fordi en ven har et philips 5405h mener jeg det hedder og når han ser fx. fodbold så kan billedet godt engang imellem lige hakke, dette kan også ske i action scener i film fx.

Lige et andet spørgsmål: Kan nogen af dem køre 100/200hz når de bliver sat til en computer og køre 1920x1080? Fordi det kan min vens philips heller ikke, det kan kun køre 60hz i den opløsning?
Af lrev 1-2
CarstenJ skrev:Okay, gør de fleste andre 100hz i samme prisklasse og sådan? Fordi en ven har et philips 5405h mener jeg det hedder og når han ser fx. fodbold så kan billedet godt engang imellem lige hakke, dette kan også ske i action scener i film fx.

Lige et andet spørgsmål: Kan nogen af dem køre 100/200hz når de bliver sat til en computer og køre 1920x1080? Fordi det kan min vens philips heller ikke, det kan kun køre 60hz i den opløsning?
Det er ikke særligt væsentligt på en 32"...har selv en 32" 50Hz,og den hakker ikke det fjerneste når den viser Fodbold. :) :)
Af Martin R
lrev 1-2 skrev:
CarstenJ skrev:Okay, gør de fleste andre 100hz i samme prisklasse og sådan? Fordi en ven har et philips 5405h mener jeg det hedder og når han ser fx. fodbold så kan billedet godt engang imellem lige hakke, dette kan også ske i action scener i film fx.

Det er ikke særligt væsentligt på en 32"...har selv en 32" 50Hz,og den hakker ikke det fjerneste når den viser Fodbold. :) :)
Hvad tror du hvis det var en 40'' eller 42'', ville det så hakke?
Af Steen Bay
Martin R skrev:
lrev 1-2 skrev: Det er ikke særligt væsentligt på en 32"...har selv en 32" 50Hz,og den hakker ikke det fjerneste når den viser Fodbold. :) :)
Hvad tror du hvis det var en 40'' eller 42'', ville det så hakke?
Skærmstørrelsen har ingen betydning i sig selv, da man vel kan gå ud fra at folk med et 32" TV sidder så tæt på at de stadigvæk kan se hvad der foregår.
Af Mysen

De fleste LCD'er har en eller anden form for billedforbedring. Om de kalder det 100hz, 200hz eller 400hz, smooth motion, eller super deluxe bl.a bl.a. er ligegyldigt. Forskellen hedder at omtalte teknik på LD750n hedder "scanning backlight". Står der ikke det er både de 200hz og de 400hz interpolation blot med flere kunstige billeder.
At din vens billede hakker i en fodboldkamp skyldes at tv'et er indstillet forkert. Det skulle de fleste kunne indstilles til at undgå. Hvad man derimod ikke kan undgå er uklare billeder ved bevægelse såsom fodbold. "Scanning backlight" mindsker det. Det gør "frame interpolation" også, men tilføjer dog artefakter og "en kunstig" oplevelse.

Kort sagt, lad være med at falde for 100, 200 eller 400hz. Det er ikke nødvendigvis noget, der gavner billedet, og en bruger herinde har jo også fortalt, at man sagtens kan se fodbold med 50hz.