Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

nu har jeg snart fulgt med herinde i en måneds tid.
er blevet så meget klogere! dog ligeså forvirret!

Havde besluttet mig for http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -plasma-tv
Men er simpelthen blevet skræmt væk at retention og burn in?

Er en Gamer, Dvs jeg kan spille ps3 nogle gange 3 timer, andre 10 i træk, og det syntes jeg at jeg har læst mig frem til jeg ikke ville kunne på et plasma ?

det jeg så havde overvejet er dette"

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... cd-med-led

er vildt meget i tvivl.. vil super gerne have et plasma, men ikke hvis jeg skal vente 200 timer før jeg kan game, zoome in på dvs kanaler osv.

Og LCD er jeg bare i tvivl om har et lorte billede ?

På forhånd mange mange tak (:
Af trykkertor
LCD har skam ikke et lorte billede.
Som aktiv gamer vil du blive mere tilfreds med en LCD.
Skaprerer billede, og du slipper for bekymringen vedrørende burn-in, eller "har jeg nu spillet for lang tid".
Så hvis du gamer så meget vil jeg anbefale dig LCD.
Af Mysen
Umiddelbart lyder det nu som om du har overvejet fint dine valg, og de 2 bud er bestemt kompetente. Du vil sikkert få et lidt bedre billede med PS63C7705, men denne skærm er af en eller anden grund meget følsom overfor det signal, der kommer fra en PS3.

Hvis du ikke "gider" at bekymre dig om burn-in, så synes jeg du skal vælge den Sony du linker til. Jeg har læst en udemærket anmeldelse af den, og det virker bestemt som et fint valg. Den er vist også 5000 billigere og det er vel også værd at tage med :)

P.S. både Trykkertor og undertegnede er glade ejere af C7705, og derfor er det lidt usædvanligt at vi begge fravælger den, men retention bliver simpelthen for meget for dig, hvis du spiller så mange timer i træk. Og retention forsvinder altså ikke efter 200 timer. Den er bare lidt mindre følsom.
Af Emilo
Mange tak for svarene (: .

Jamen så er der vel ikke andet for en at få mig det Sony !
Brugeravatar
Af Weissbier
Jeg har en PS63C7705, og jeg tilslutter Mysens og Trykkertors betragtninger. Er du gamer, så hold dig fra plasma. Plasma vil kun dig ærgrelser. Mine forældre har netop fået et EX700 i 52", og det er et ganske udmærket fjernsyn.
Af Martin Sjøstrand
Jeg kan så IKKE tilslutte mig det med ikke at kunne game på plasma. Jeg har en PS63C7705, og jeg ved ikke om jeg er verdens heldigste, eller verdens blindeste mand, for jeg har vitterlig ingen problemer med retention eller burn-in. Nu skal det siges at jeg ikke sidder og gamer mere end et par timer af gangen, men jeg har absolut ingen retention?

Jeg er ellers ret kritisk, og sad i starten og næsten studerede skærmen med lup, da det var min første plasma, og jeg virkelig kiggede efter alle de ulemper sådan en skærm kan have. Der var skam også retention i starten, men efter indkøring og indstilling fra Dennis Thomsens kalibrering, så har jeg slet slet ingen problemer

Buzz oplever jeg heller ikke.... ikke i en grad hvor jeg lægger mærke til det. Det buzzer når der ikke er noget signal til den, når en blu-ray skal til at starte op, og den skifter mellem inputs, men så snart et billede er startet op, så forsvinder det, og er ikke hørbart længere

Jeg begynder at tro jeg er den heldigste ejer af dette tv, for syntes folk brokker sig en del, men herfra får det virkelig de varmeste anbefalinger! :)
Af Gaco
Sidder også med et LG PX950N 60" 3D Plasma og har absolut ingen problemer haft med burn-in og jeg kan tælle på én hånd antallet af gange jeg har set retention de sidste 2 måneder jeg har haft det. Jeg har slet ikke været forsigtig mht. burn-in og rentention, både Xbox360 og PS3 dimmer efter nogle få minutter, og jeg har overhovedeti ikke set skyggen af kanallogoer, HUD's fra spil eller noget andet. Det er simpelthen ærgeligt at så mange mennesker fravælger plasma pga. næsten ubegrundet frygt for burn-in når vi altså snakker 2010 modeller. Det er også muligt at få plasmaskærme stort set uden retention, jeg har som sagt set meget, meget lidt til det på min.

Ujævn baggrundsbelysning, dårlig performence i mørke og halvdårlige betragtningsvinkler er da langt værre end den meget lille risiko man løber for burn-in. Den eneste rigtig gode grund til at afholde sig fra plasma efter min mening er buzzing. Man kan enten købe LG der ikke har så store problemer med det, eller løbe risikoen med en Panasonic eller Samsung hvis man så sikrer sig at man har god returret hos forhandleren. Men hvis man vil føle sig tryg mht. burn-in kan man jo tegne sådan en forsikring her: http://www.securator.dk/. Afhængig af pris koster de 600-1000 kr. og så har man fuld dækning for både pixelsfejl og burn-in i 4 år.

Dermed ikke sagt at LCD'en er et decideret dårligt valg, den er jo også billigere, men det ville bare være ærgeligt hvis du valgte den af de forkerte årsager.
Af Senic
Gaco - du skriver som om burn-in er elimineret på plasma.. det er det jo ikke - man kan læse om det af og til på div fora.. og man skal stadig være OBS på det. Nogen er heldige at have mere modstandsdygtige skærme end andre - selv i samme serie...bare læs om samsungs C7705. Ville da helt klart anbefale et LCD til en gamer istedet for at lege med ilden, ville da være ærgeligt at få burn-in på sin nye skærm.
Responstiden på et LCD er dog ofte højere end på et plasma - og slet ikke alle er lige velegnet til gaming pga. input-lag, så vær obs på responstiden. Betragtningsvinklerne er det vel så som så med nu han er en gamer - går ikke ud fra at han går rundt og spiller :)
Kan desværre ikke anbefale et bestemt LCD da jeg stort set ingen erfaring har med dem men mener at LG har nogle ok responstider i deres LCD sserie...
Af Emilo
tak for svarene, vis nogle kunne komme med nogle bud på LCD'er ,med lav respons dog stadig i stor størrelse ville det være helt geniialt, men som sagt , jeg kan altså komme op på at spille en hel lørdag væk. Spiller COD i Clan, og ja magter ikke at der ligepludseli er røget 20 k fordi jeg har gjort det jeg stortset " har købt skærmen til (:
Af trykkertor
Martin Sjøstrand skrev:Jeg kan så IKKE tilslutte mig det med ikke at kunne game på plasma. Jeg har en PS63C7705, og jeg ved ikke om jeg er verdens heldigste, eller verdens blindeste mand, for jeg har vitterlig ingen problemer med retention eller burn-in. Nu skal det siges at jeg ikke sidder og gamer mere end et par timer af gangen, men jeg har absolut ingen retention?
Jeg også gamer på mit PS63C7705. Og intet snev av retention eller burn-in.
men læs trådstarters første post.
Han gamer nogle gange 10 timer i træk. Måske samme spil.
Så vil jeg ikke anbefale plasma hvis en spiller samme spil 10 timer i træk med statiske elementer.
Så bliver der 3 timer mere næste dag, og 10-20 timer i weekenden.
Det bliver som at bestille burn-in i mine øjne.

Kan fint anbefale plasma til gaming, men ikke når primærbrugen af skærmen er gaming.
Så ville jeg selv valgt LCD.
Af Mysen
trykkertor skrev:
Martin Sjøstrand skrev:Jeg kan så IKKE tilslutte mig det med ikke at kunne game på plasma. Jeg har en PS63C7705, og jeg ved ikke om jeg er verdens heldigste, eller verdens blindeste mand, for jeg har vitterlig ingen problemer med retention eller burn-in. Nu skal det siges at jeg ikke sidder og gamer mere end et par timer af gangen, men jeg har absolut ingen retention?
Jeg også gamer på mit PS63C7705. Og intet snev av retention eller burn-in.
men læs trådstarters første post.
Han gamer nogle gange 10 timer i træk. Måske samme spil.
Så vil jeg ikke anbefale plasma hvis en spiller samme spil 10 timer i træk med statiske elementer.
Så bliver der 3 timer mere næste dag, og 10-20 timer i weekenden.
Det bliver som at bestille burn-in i mine øjne.

Kan fint anbefale plasma til gaming, men ikke når primærbrugen af skærmen er gaming.
Så ville jeg selv valgt LCD.
Og hvis man så tilsætter en COD klanspiller, så er man uden tvivl ud i det samme billeder i langt størstedelen af dette tv's indkøringsperiode.

Jeg døjer iøvrigt ikke med retention. Undertekster efter en 2 timers film er vasket væk på et par minutter, og jeg spiller nogle gange 2-3 timer i træk eller mere på Uncharted 2 uden nogen problemer. Jeg ser dog mere tv på det end jeg spiller, og behøver slet, slet ikke være bange for Burn-in.

Men risikoen er der i høj grad på både Pana, Samsung og LG, når man snakker om, at det er samme spil, der skal bruges til størstedelen af tv'ets tændte timer.