Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej, jeg skal have et nyt tv.

Det skal primært bruges til ps3 her er det 75%spil/25%film.

Tidligere har jeg haft et full hd 37" tv og jeg siddet 2,5m væk fra tv'et.

Ville jeg blive skuffet, hvis jeg købte en 42" hd-ready? Altså i forhold til at opløsningen ville blive for lav.

42" hd-ready - 2,5m til konsol brug, er det ok? Eller skal det være full hd.

Ps. jeg har en panasonic x20 i tankerne. (hvis det gør en forskel)

Tak på forhånd

Mvh Rune
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det kan gå an, men jeg synes efterhånden, at G20 er nede i et så lavt prisleje, at du bør overveje om den ikke er mere attraktiv end X20. Den giver ikke kun højere opløsning med også bedre billedparametre på en række andre punkter.

Husk i øvrigt på, at hvis du spiller fra en PS3, så er langt størstedelen af spil lavet i 720p og ikke Full HD 1080p. Det kan f.eks. ses hvis du trykker på info-knappen, når du er inde i et spil, på fjernsynets fjernbetjening.
Af trykkertor
Men hvorfor plasma hvis du skal bruge den primært til spil?
Fare for burn-in og retentnion.
Af Mysen
Jeg er enig. PS3 er rigtig ond ift. retention på min skærm, men det kan da være Panasonics gør det bedre...?

Jeg ville nok vælge Samsungs c535, da den er fint anmeldt på hdtvtest.co.uk og har lavt inputlag på spil.
Af THM
kommer vel også an på hvad man spiller. retention er en af panasonic plasmaernes styrker...
Af Rune3400
Var burn in ikke efterhånden en myte?
Brugeravatar
Af MigSelv
Rune3400 skrev:Var burn in ikke efterhånden en myte?
Hej
Jo, det var det, men er åbenbart kommet retur.
Af Mysen
Der har bare lige været 2 brugere herinde, der har meldt burn-in, den ene dog stadig måske uden at være permanent. Og det er den der med at pause et spil, og så forlade tv'et.

Pana skulle være gode til det. Jeg ville bare ikke vælge et x20, hvis jeg stort set udelukkende skulle spille på det. Jeg ville hele tiden være bange for at ulykken vil ske, selv om risikoen måske er temmelig lille.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Burn-in eksisterer skam i bedste velgående. Du kan brænde et billede fast på en hvilken som helst plasma-skærm, hvad enten der står Pioneer, Panasonic eller Samsung på fronten af den. Så længe der er henfaldstider indblandet, så kan du skabe burn-in. Dvs. det gælder også for OLED når de engang kommer...
Af Steen Bay
yakken skrev:Burn-in eksisterer skam i bedste velgående. Du kan brænde et billede fast på en hvilken som helst plasma-skærm, hvad enten der står Pioneer, Panasonic eller Samsung på fronten af den. Så længe der er henfaldstider indblandet, så kan du skabe burn-in. Dvs. det gælder også for OLED når de engang kommer...
Rent teoretisk, og måske også i praksis med vore dages tilgængelige processorkræfter, burde plasma (og OLED) TV så ikke kunne 'huske' hvor langt de enkelte sub-pixels en kommet i ældningsprocessen, og dermed være i stand til at kompensere for både midlertidig burn-in (retention) og permanent burn-in?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, man kan sagtens tænke sig, at TV'et akkumulerer data om energimængden udsendt fra hver enkelt pixel og derved kunne kompensere for retention/burn-in lokalt på skærmen, men det gøres ikke. Der kompenseres for den samlede ældning af panelet, hvilket også var kilden til Panasonics problem med sortniveau tidligere, men det er ikke styret på pixelniveau.

Denne manøvre kræver dog, at du har fuld kontrol over hvordan panelet ældes, dvs. ret præcise kurver for hvordan ældningen flader ud som funktion af driftstid og energi afsat i en pixel.
Af Rune3400
Tusind tak for de meget informative svar. Jeg tror lige jeg vil genoverveje min beslutning om et plasma tv.

Men så vil jeg også gerne lige hører jeres mening om denne projektor: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=346580

Det virker som et godt tilbud. Kan den bruges til gaming? Jeg kan gøre rummet relativt mørkt, dog ikke helt 100% mørkt.

Mvh Rune
Af Mysen
Jeg kender ikke til nogen tests af denne projektor, men jeg tror at det er lidt generalt for de billige projektorer, at der er en del input lag på. Desuden kræver det ikke et næsten mørkt rum. Det kræver et helt mørkt rum for fuld udnyttelse.
Min bror ejer en projektor, og han har sidenhen købt et tv til alm. signal og spil, for den kunne faktisk kun præstere til film i de mørke timer. Og så ville det nok være en Full-hd understøttet model, man burde vælge, når billedet bliver så stort, og man alligevel kun bruger den til bluray.

Edit: Prøv at besøge recordere.dk
De har måske en del brugere, der ved alt om projektorer, og hvilke der dur til spil.
Af Rune3400
Ok tak for det svar