Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg har min computer stående i værelset ved siden af stuen, og pt. har jeg et antennekabel + 220V kabel løbende ind gennem væggen i et smalt hul.

Derudover har jeg lyd, tyndt højttalerkabel, netværkskabel og HDMI-kabel ført rundt om døråbningen, hvilket jeg efterhånden er lidt træt af at se på.

Mit HDMI-stik er ca 22 mm bredt, så det stiller størst krav til hullet i væggen.
Jeg vil tro, at jeg kan klare mig med et 25 mm murbor.
Hvor får man et 25 mm murbor, og kan man nogle steder låne sådanne?

Jeg tænkte også på, om man med fordel kunne bruge et slags PVC-rør til kabelføringen? Således at det stikkes i hullet efter boren. Så undgår man også at hullets kanter bliver slidt af kablerne...

Har I nogen erfaringer med lignende opgaver?

Mvh. Martin
Af mhca
Tak fordi du gjorde mig opmærksom på, at det nok er en hulsav, jeg har brug for.

Væggen er dog samlet set ca 12.5 cm. Dvs jeg helst skal op på 7 cm skæredybde, før jeg kan få et nogenlunde resultat. Og det endda ud fra antagelsen, at jeg kan ramme præcist på den modsatte side af væggen.

Er et murbor udelukket? En hulsav med tilstrækkelig dybde vil nok være ideelt. Og så hvor der bores 30-32 mm diameter. Heri kunne så lægges et plastrør. Og hvis det så senere ikke skal bruges, kan man måske finde nogle passende hvide propper at sætte i.... Alternativt på sigt spartle hullet.
Af metalgear
du kan jo evt. bore en masse 10mm huller i en rundkreds det virker også
Af trykkertor
Det du gør er at først tage et tyndere langt bor og laver første hul igennem væggen.
Demred har du et sigtehul at bruge hulsav med fra begge sider.
For i center af hulsaven er der jo et bor. Så du skal blot sette centerbor i hulsaven i den hullet du lavet først.
Dermed vil du ramme præcis hvor du skal fra begge sider.

Og PVC-rør er smart.
Af mhca
Ja, jeg har også planer om først at sikre mig hullets placering vha. et smallere bor. Jeg har allerede et hul igennem, men jeg har ikke nærmere undersøgt hvor præcist det går gennem væggen.

Problemet er, at mit 10 mm murbor ikke er langt nok til at bore hele vejen igennem. Muligvis kan jeg finde et længere murbor, men det kan også ske, at det vil betyde en ny investering udover hulsav+hulsav-holder.

Metalgear... jeg har tænkt på muligheden med at bruge et mindre bor... Jeg tror bare ikke, at selve hullets kant bliver specielt pænt med denne metode, frygter jeg. Ved brug af denne metode har jeg også overvejet muligheden for at lave et hul, som ikke nødvendigvis er rundt, men snarere aflangt. Men jeg tror dog, at jeg med 5-6 kabler nemt kan få brug for de fulde tværsnitsareal af et rundt hul.

Trykkertor. Du bakker op om PVC-rør. Er det blot noget man nemmest finder i byggemarkederne? Jeg har ikke lige fundet noget på nettet.

Mvh. Martin

PS. Projektet er først til november måned, tidligst, da jeg skal aflevere kandidatspeciale om 2 uger. Så ingen hastværk, men jeg har tænkt på projektet længe.
Af Snurrerundtlyd
Hvad er muren lavet af? Gips, spånplade, gasbeton, mursten, beton eller? Det bestemmer lidt hvilke type bor du kan anvende.
Men hvis du er i tvil om den bedste/billigste løsning, så bare tag en tur i dit lokale byggemarked og spørg dem til råds.
Hvis du kender en tømrer eller elektriker kan du sikkert også låne et passende bor af dem.

Hvis HDMI stikket er for stort for det ønskede hul, så kan du bare købe et HDMI til Mini HDMI kabel, som har det mindre Mini HDMI stik i den ene ende.

Herefter monteres der blot en Mini HDMI hun til HDMI han adapter på den kabelende der har Mini-HDMI stik når du har trukket kablet igennem væggen.
Billede Billede
Af trykkertor
Jem og Fix sælge nogle vildt lange bor. ca 20-30 cm.
De er ment til kabelføring.
Der er også muligheder for at købe HDMI-kabel hvor du selv skal lodde på kontakten. Dermed vil du kun behøve hul til selve kabelet, og lodde på kontakten i efterkant.
PVC-rør får du hos din VVS-forhandler. Også hos byggevaremarked, men VVS-Experten og dem har rigeligt med dimensioner.
Er du heldig får du et kap gratis.
Du skal jo ikke have lange stykket.
Af mhca
Tak for svarene.

Ja, Snurrerundtlyd. Jeg havde faktisk siddet og kigget på den løsning tidligere.
Desværre vil jeg skulle bruge 2 adaptere:
1 mini HDMI -> HDMI
1 HDMI -> DVI
udover selve Mini HDMI <-> HDMI kablet.

Det er heldigvis et digitalt signal, så det kan sikkert fint tåle det uden symptomer på problemer med de mange stik/adaptere.

Jeg gik egentlig også lidt væk fra løsningen, da jeg jo gerne vil have 4-5 andre kabler igennem, hvoraf jeg på 2 af kablerne ikke kan afmontere stikkene (eller ikke ønsker det). De resterende kan trækkes igennem uden stik på.
Jeg bør måske sætte mig og regne lidt på det rent teoretisk for at finde ud af, hvilket tværsnitsareal, jeg har behov for.

I øvrigt så er det en væg i en lejlighed fra 1884. Jeg er ikke ekspert på materialer, men jeg vil skyde på at den pågældende væg er en blanding af gipsplade og mursten. Kan man godt bore i mursten med hulsave? Et murbor har tidligere klaret mine opgaver fint.

Trykkertor.. der ligger en Jem og Fix i Måløv tæt ved min arbejdsplads. Jeg vil forsøge at kigge derind, når jeg engang får tid. Tak for informationen.
Jeg håber at det også lykkes mig at få et fint lille stykke PVC-rør :-) Det kunne nok gøre afslutningen pænere, samt få kabelføringen til at gå glattere. :-)

Mvh. Martin