Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jacob23
Hej
Jeg har lige et spørgsmål. Jeg ved at VT20 deler førstepladsen med Pioneer når det kommer til fladskærme mht. de forskellige ting der måles på når billedkvalitet skal vurderes eks. sortniveau, shadow details, fosforsslør osv. osv. Hvis der vises en blueray film ved vi godt at VT20 eller Pioneer er bedst.
Jeg har set X20 og G20 ved siden af hinanden vise en HD kanal. Hvor jeg klart syntes at X20 viste det bedste og klareste billede. Hvad er grunden til det? Går udfra at det er noget med FULL HD 1080p og HD Ready 720p, samt det format HD kanaler bliver sendt i (som jeg ikke ved hvad er). Jeg har selv pana x10 og synes det står fantastisk godt når der vises alm. tv og HD kanaler. Er VT20 bedre, ligeså godt eller dårlige til at vise alm. tv samt HD kanaler end x10 og x20?

Mvh. Jacob
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det kan jo skyldes forskellige faktorer i opstillingen. Jeg har også set G20 og X20 ved siden af hinanden nogle gange, og er de opstillet på lige vilkår er jeg hvert fald ikke i tvivl om, at G20 leverer mere på dette punkt.
Var det I en butik du så dem?
Af Jacob23
Rasmus Larsen skrev:Det kan jo skyldes forskellige faktorer i opstillingen. Jeg har også set G20 og X20 ved siden af hinanden nogle gange, og er de opstillet på lige vilkår er jeg hvert fald ikke i tvivl om, at G20 leverer mere på dette punkt.
Var det I en butik du så dem?
Ja det var i et panasonic center.

Rasmus:
jeg er lige ved at få indstillet mine forældres nye tv, Pana vt20:) Er der nogle tips til bedre billede eller 3D indstillinger jeg kunne have gavn af somme ikke står i den ellers glimrende anmeldelse du har lavet for nogle måneder siden. Altså har du nogle fifs til hvilke indstillinger man skal slå til og hvilke man skal slå fra for at få mest mulig ud ad skærmen (de ser nærmest kun alm. fjernsyn)?

I øvrigt så har jeg svært ved at forstå følgende 4 punkter:

1: Intelligent Frame Creation, skal den være til eller fra og hvad gør den?
2: Hvad er Super opløsning og hvad skal den stå på?
3: Vivid colours kan jeg ikke finde.
4: Du skriver hvis man skal se blu-ray skal man deaktivere IFC og 24p smooth motion. Hvor gør man det og hvad vil det sige?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har ikke rigtig så mange råd til indstilling af 3D, for her kan man ikke rigtig opnå perfekte bileldindstillinger lige pt. En god idé er dog at vælge en profil med højere lysstyrke, hvis man vil se 3D i dagstimerne, idet 3D-brillerne jo blokerer en del lys :)

Mht. de fire punkter.
1. Det er lidt afhængigt af brugeren. Som udgangspunkt bør det slåes fra, men nogen foretrækker at have den på. I korte træk prøver IFC at udglatte bevægelser ved at bregne nye billeder ud fra de eksisterende og indsætte disse i billed-strømmen. Det kan give mere flydende billeder, men også indføre underlige artefakter i billedet, samt give en fornemmelse af, at indholdet på skærmen er optaget med et videokamera.
2. Det er en form for skarpheds-tilføjelse (det gøres ved at tilføje støj omkring f.eks. et ansigt, som på analoge signaler kan give en oplevelse af lidt skarpere billeder). Den bør slåes fra, såfremt du modtager digitale kanaler.
3. Den hedder muligvis levende farver på dansk?
4. IFC er det samme som Intelligent Frame Creation :) Det gøres i "Setup"-menuen (jeg kan kun huske betegnelsen for de engelske menuer) og ikke i selve billedopsætningsmenuen.
Af Jacob23
Tusinde tak Rasmus! Det hjalp rigtig meget. Mht. lyd indstillinger, så virker det som om at lyden ikke passer med mundbevægelserne på hd kanaler, er der nogle lyd opsætninger du vil anbefale, eller sagt på en anden måde er der noget man skal slå til/fra for at komme dette problem til livs?