Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Klopf
Har netop investeret i et LG 42LE8500 og jeg er ret frustreret over udbyttet. Jeg har Yousee kabeltv - mellempakken. Alle kanaler har støj i billedet og skygger rundt om eksempelvis logoer og tekst. Sikkert også andre steder, men det er mest synligt der. Derudover er billede og lyd ikke i sync. DR-HD står OK, men alt andet er ringe. Spørgsmålet er hvor der skal tages fat. Er det fjernsynet eller signalet?. Jeg har ikke købt specielle kabler, men har prøvet med 5 forskellige antennekabler jeg havde i forvejen. Samme resultat. Vi er slet ikke ude i at vurdere deltaljer omkring farveægted og den slags. Håber nogen kan hjælpe mig videre.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Da du nævner DR HD, så må det være et digitalt signal. Hvis der ikke er udfald i signalet eller pixelleringer, så er der ikke mere du kan gøre for signalvejen. Du får ikke et skarpere billede af at skifte til bedre kabler eller lign. når vi snakker om digitale signaler. Der kommer heller ikke støj eller skygger på et digitalt signal hvis signalet er dårligt - det er go eller no-go.

Har du indstillet TV'et efter vores anbefalinger i testen af SL8000?
Af Novatic
yakken skrev:Har du indstillet TV'et efter vores anbefalinger i testen af SL8000?
Det vil nok være dumt, eftersom LE8500 og SL8000 forskellige skærme =)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ahh... jeg læste det i skyndingen til at være SL8500
Af Klopf
Jeg har ikke indstillet TV'et efter anbefalingerne endnu. Jeg har gennegået TV'ets Guiden billedvisning hvor man foretager en form for kalibrering. Spørgsmålet er også hvem man bør tage fat i. Yousee eller forhandleren. TV'et får jo top karakterer, koster ca. 14.000,- og har alt hvad der skal være for at kunne se et godt digitalt billede. Jeg kan sige, at jeg under den automatiske indstilling har valgt det netværks-id, frekvens m.m. som Yousee anbefaler for mit område.

Det eneste jeg har kunne finde på nettet omkring dårligt billede, handler om kablerne.

Kan den digitale tuner fejle noget?
Det virker jo som om den indkomne signal ikke bearbejdes godt nok af TV'et og det virker jo underligt med et så rost fjernsyn.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Yousee kan du i hvert fald ikke klandre. Hvis billedet ikke har pixelleringer, så er signalet OK. Fejl på et signal vil ikke komme i form af støj.

Tag dernæst og få indstillet TV'et korrekt. Slå alt hvad der hedder støjreduktion fra (der er ikke støj på et digitalt signal) og reducér skarpheden. Dvs.
Dynamic contrast: Off
Noise Reduction: Off
Digital Noise Reduction: Off
Black level: Low
Real Cinema: Off
Colour gamut: Standard
Edge enhancer: Off
Af Klopf
Således. Nu er indstillingerne som dem i anmeldelsen her på sitet. Det hjælper desværre ikke på det uskarpe billede og flimmeret rundt om emner.

Jeg går ud fra følgende:
1. TV-modellen er OK. Det er et kvalitets-TV med alle nødvendige features for at kunne vise et godt billede. Modellen har tilmed Top-anbefaling.
2. Der er digitalt kabel-TV fra Yousee
3. Jeg har ikke skiftet antenne-kabler, men prøvet 4-5 af de gamle. Kablet går direkte til hovedstikket fra TDC.
4. Jeg har ikke andet udstyr koblet til fjernsynet.

Dvs. forudsætningerne bør være til stede for et godt resultat.

Hvad kan næste step være?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LE8500 er ikke anmeldt her på siden LE850N er.
Af Novatic
yakken skrev:LE8500 er ikke anmeldt her på siden LE850N er.
Det er den samme skærm - LE850N er nordisk, LE8500 er europæisk.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du prøvet at slå 100/200 Hz fra på TV'et? Det skulle gerne fjerne støj omkring ting i bevægelse.
Af Klopf
Novatic skrev:
yakken skrev:LE8500 er ikke anmeldt her på siden LE850N er.
Det er den samme skærm - LE850N er nordisk, LE8500 er europæisk.
Nemlig, og mit udgangspunkt er at det er præcis samme TV, men blot med forskellige navne.
Af Klopf
yakken skrev:Har du prøvet at slå 100/200 Hz fra på TV'et? Det skulle gerne fjerne støj omkring ting i bevægelse.
Jeg har ikke fundet et menupunkt hvor man kan gøre det. Jeg har fundet det punkt der hedder TrueMotion, og det kan være det. Det er deaktiveret.

Manualen taler om at man kan være i Analog mode og Digital mode, men jeg finder ingen steder hvor man kan switche mellem de to tilstande. Ej heller et sted hvor man vælger hvilken tuner man vil bruge. Det er måske en banalitet, og er måske styret af hvilke kanaler man sidder og kigger på. Dvs. alm. kabel-tv eller Kabel-DTV.
Af kskruger
Klopf skrev:
yakken skrev:Har du prøvet at slå 100/200 Hz fra på TV'et? Det skulle gerne fjerne støj omkring ting i bevægelse.
Jeg har ikke fundet et menupunkt hvor man kan gøre det. Jeg har fundet det punkt der hedder TrueMotion, og det kan være det. Det er deaktiveret.

Manualen taler om at man kan være i Analog mode og Digital mode, men jeg finder ingen steder hvor man kan switche mellem de to tilstande. Ej heller et sted hvor man vælger hvilken tuner man vil bruge. Det er måske en banalitet, og er måske styret af hvilke kanaler man sidder og kigger på. Dvs. alm. kabel-tv eller Kabel-DTV.
Så du ved faktisk ikke, om det er analog eller digital tv, du ser på i øjeblikket?
Af Klopf
kskruger skrev:Så du ved faktisk ikke, om det er analog eller digital tv, du ser på i øjeblikket?
Når jeg skifter hen på en kanal står der i et kort øjeblik i venstre hjørne noget med kanalens navn og "Kabel-DTV", og det indikerer jo digital. Men jeg har ikke været inde i en menu og vælge at nu vil jeg se digital. Jeg vælger bare kanaler, og nogle af dem hedder noget med DTV og andre gør ikke. Som sagt kan jeg også se DR HD samt en række andre kanaler jeg ikke kunne se med det gamle fjernsyn.