Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Håber der er nogen der kan lede mig på sporet af noget, da jeg i dag er blevet smidt lidt af :s
Jeg er på udkig efter et 40" TV, og havde egenligt stort set besluttet mig for et Sony KDL40EX700, men så blev der lige vist et Philips 37PFL7605H til mig, eller, en storebror dertil.
Hvad angår Samsung, så er jeg lidt i tvivl om hvad der er tilsvarende fra dem. Så først på deres C535, inden jeg så EX700.

Jeg vil derfor godt hører lidt til hvad i vil anbefale? Det skal primært bruges til film, som med stor sandsynlighed vil blive afspillet fra PC da min DVD bugger. Og det vil også blive brugt meget til spil, fra PC, og muligvis fra en PS3 hvis jeg finde på at købe sådan en.
Jeg vil så vidt muligt godt uden om plasma, da de efter hvad jeg har læst, kun fås med en overflade der reflektere + at de kan have en træls "buzz" lyd.

Fyr løs med hvad i har af gode og dårlige kommentar til de forskellige mærker og modeller. Jeg vil også godt vide, om der er nogle negative sider ved Philips, siden de ikke er nævnt så meget her inde.
Budgettet ligger på godt 6k, +- det løse :)
Senest rettet af CasperCJ 05 okt 2010, 19:14, rettet i alt 1 gang.
Af THM
har hørt at philips 7605h ikke er til at indstille til at vise et nogenlunde korrekt billede, hvis man går op i sådan noget ;)
Af CasperCJ
THM skrev:har hørt at philips 7605h ikke er til at indstille til at vise et nogenlunde korrekt billede, hvis man går op i sådan noget ;)
Ja, har også lige læst at det i hvert fald ikke er for folk med opsætningsforbi, eller hvad vi nu skal kalde det :D
Af Steen Bay
Personligt tror jeg at et 42" LG LD750N til små 6K vil give den bedste billedkvalitet som kan fås på et LCD-TV i prisklassen. At der så åbenbart er nogen der mener at det ikke er verdens kønneste TV (som det fremgår af en anden løbende tråd), det er så en anden sag.
Af CasperCJ
Steen Bay skrev:Personligt tror jeg at et 42" LG LD750N til små 6K vil give den bedste billedkvalitet som kan fås på et LCD-TV i prisklassen. At der så åbenbart er nogen der mener at det ikke er verdens kønneste TV (som det fremgår af en anden løbende tråd), det er så en anden sag.
Jeg vil ikke mene at det er designet der betyder mest. Naturligvis må det godt være kønt, men vægter nu ydelsen noget højere. Og så ved jeg heller ikke lige med 42".. Jo jeg vil da gerne have det, men, der er ikke plads i min reol til det ::l
Selv 40" kan lige præcis ikke være der i, men regner med at finde på en eller anden fusket løsning :)

EDIT: Okay, fandt så lige frem til at LG'en (102,4) ikke er lige så bred som Sony'en (107).
Af PeterD
Designet vægter ikke højest, det gør ydelsen, ellers havde jeg bestemt ikke valgt Panasonic. :D

Buzz-lyden på plasma skærme er nu lidt overdrevet her på flatpanels.dk i.m.o., men det er da klart at når man bruger 4 Kilo og opefter på en skærm ønsker man den skal være PERFEKT, men ingen skærme er perfekte i.m.o. Måske når vi får OLED...

Når jeg lægger øret ned til bagpanet på mit Panasonic eller indtil max.1,5 cm fra bagpanet kan jeg høre en lille "summen", og med lyd på er det umuligt at høre, og jeg sidder 3 meter fra tvet.. Så træls "buzz" lyd og plasmaskærme er rigeligt overdrevet..

Men Samsung leverer da nogle designmæssige pæne skærme, men om billedet er ligeså pænt når det er tændt, ved jeg ikke....

Har erfaring med bl.a Sony W5500 LCD fra 2008-2009 og Panasonic plasmaskærm. Her er det klart Panasonic som står stærkest med blueray, film og sport.
Forskellen ses specielt ved plasma håndtere farvere mere klart og med mere dybte. Plasma er desuden bedre ved hurtigere billedbevægelser som ved f.eks. tennis og formel 1, uden "fnidder" i billedet som Sonyen havde.

Sonys billede manglede dybte og var for "glansagtigt", og når det går stærkt, som i Formel 1 og tennis, havde den problemer med "efterslæb" ift. plasmaskærme fra i år.

Jeg kan ikke forestille mig at det er ændret meget til deres EX700 model fra i år.
Af CasperCJ
Fail, det er kassen der er 107, selve TV'et er 98,5 :D
Af CasperCJ
Fail, det er kassen der er 107, selve TV'et er 98,5 :D (40EX700)
PeterD skrev:men det er da klart at når man bruger 4 Kilo og opefter på en skærm ønsker man den skal være PERFEKT, men ingen skærme er perfekte i.m.o.
Leder skam heller ikke efter det perfekte TV, da jeg godt ved det ikke findes
PeterD skrev:Når jeg lægger øret ned til bagpanet på mit Panasonic eller indtil max.1,5 cm fra bagpanet kan jeg høre en lille "summen", og med lyd på er det umuligt at høre, og jeg sidder 3 meter fra tvet.. Så træls "buzz" lyd og plasmaskærme er rigeligt overdrevet..
Som jeg skrev har jeg også kun læst om det, så det er da godt nok at få det afkræftet lidt :)
PeterD skrev:Har erfaring med bl.a Sony W5500 LCD fra 2008-2009 og Panasonic plasmaskærm. Her er det klart Panasonic som står stærkest med blueray, film og sport.
Forskellen ses specielt ved plasma håndtere farvere mere klart og med mere dybte. Plasma er desuden bedre ved hurtigere billedbevægelser som ved f.eks. tennis og formel 1, uden "fnidder" i billedet som Sonyen havde.

Sonys billede manglede dybte og var for "glansagtigt", og når det går stærkt, som i Formel 1 og tennis, havde den problemer med "efterslæb" ift. plasmaskærme fra i år.

Jeg kan ikke forestille mig at det er ændret meget til deres EX700 model fra i år.
Jeg krydser fingre og håber det bedste, specielt da jeg stadig gerne vil undgå plasma pga. den blanke skærm O-O
Af PeterD
Jeps. Plasmaskærme har en mere blank skærm og det kan være irriterende i starten, og så lidt buzz hvis man som sagt ligger øret ind bagpå, men at når billedet er tændt og farverne er på, giver plasma skærmen en utrolig "livagtighed" i billedet som en LCD har svært ved at matche.

Vil god tro at noget af dybten i billedet forsvinder med en LCD skærm. Jeg syntes Sonys W5500 gjorde billedet lidt "teateragtigt" uden at vise den dybte i billedet som Pioneer og Pana har..Men vælg den skærm du syntes om..

Ved egentlig ikke hvorfor Pioneer og Pana skærme er så blanke, men det må være den teknologi plasma indeholder..Håber dog de kan lave noget antirefleks til om 4-5 år når man (igen) skifter skærm..Nå nej,der fåes OLEDskærme til overkommelige priser, så det er vel ligemeget..... :)
Af Mysen
Vær også opmærksom på at LCD og plasma har begge ændret sig ift. reflektioner. Plasma består stadigvæk af en glasplade, men pga. antireflektiv coating under overfladen har særligt Panasonic men til dels også Samsung formået at nedsætte reflektionerne på deres plasmaskærme.

Omvendt er der idag glasfront på mange LCD-tv'er og særligt dem med LED belysning. Jeg mener også at ex700 er én af dem, mens Philips stadig holder fast i mat front til de fleste modeller.
Mange mener at glaspladen, udover designet, er med til at give en bredere dybde i billedet men med reflektioner som ulempen. Dvs. at hvis du falder for en skærm med mat front, mister du måske en anelse dybde ift. det samme panel med blank front.

Kort sagt. Du bliver nødt til at se tv'et selv, så du kan danne dig et indtryk af reflektionerne.
Af CasperCJ
Ja okay. Er også forbi butikkerne for at se de forskellige skærme. Indtil videre, så snart jeg ser en reflektion i skærmen, så går jeg videre, fordi jeg kun ser det som en ulempe : / men må da lige kigge lidt nærmere på det.
Er ca. 99,99% sikker på at EX700 ikke har en blank overflade, og hvis den har, så forstår jeg ikke hvordan jeg kan have misset det ;;)
Af McNeil
Som tidligere ejer af Phillips kan jeg kun fraråde dette... Det er så mega svært at indstille så billedet er rart at se på. Måtte have en af mine venner til at índstille mit, så det var til at se på.

Men nu med G20'eren er det ingen sag :)
Af CasperCJ
Valget er endt på et Sony KDL-40EX700, mest af alt pga. den lave ms ifg. HDTVTest, men naturligvis også af andre årsager.
Så snart jeg får muligheden, vil jeg forsøge at lave en lille (super uprofessionel) anmeldelse af det her inde :p
Af Mysen
Tag endelig et par billeder af et slukket tv med dagslys. Jeg synes det havde blank overflade, men det har nok været en anden model så.