Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Samsung LE40C535 vs. Sony KDL-40EX500

Jeg skal omsider have udskiftet mit 22" Prosonic CRT TV. Derfor ved jeg heller ikke så meget om de kære fladskærme.

For det første er jeg både Samsung og Sony fan. Har en Samsung T200 til min stationære, hvilket må siges at være en usædvanlig god skærm til billig penge. Jeg har en PS3, så det ville være fedt med Sony fjernsyn(og dets funktioner der arbejder sammen med PS3en).

TV'et skal bruges til er:
- Se fjernsyn(hvilken overraskelse) - YouSee, fuldpakke(dog ikke HD)
- FullHD film via PS3en og stationæren
- Konsolspil(FIFA, Assassins Creed bl.a.) - jeg forventer en fantastisk oplevelse af det.

Eftersom mine forældre har et Sony KDL-40W5500, ved jeg hvor godt et Sony TV kan være i FIFA og FullHD film.

Men, men, men. Efter at have læst Flatpanels test af Bilka's 'Ekspertpanel', har jeg fået stor tvivl til hvor vidt 100Hz kan betale sig.
På vores Sony KDL-40W5500, har den funktionen "Theatre". Hvis jeg slår det til, får billedet en mere biograf fornemelse, hvor det bliver pænere og ser mere 'virkeligt' ud, og samtidig slukkes for 100Hz. Det foretrækker jeg.

Jeg læste i en anden diskussion omkring responstiderne, hvor Samsung LE40C535 var nede på de 14 ms, mens at Sony KDL-40EX500 i Game Mode var oppe på 60 ms - hvilket må siges at være fail :(( (Kilde: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 095#112095)

Nu skal jeg så have jeres erfaringer og meninger:
Vil det for mig kunne betale sig at købe et Sony KDL-40EX500 til omkring 5.5k

eller

vil det være bedst hvis jeg 'nøjes' med et Samsung LE40C535 til omkring 4k?

Jeg har tilføjet en afstemning, men jeg ser gerne at i giver en kommentar dertil :)
Af CasperCJ
Jeg er selv lidt på udkig efter nyt TV, og vil i den forbindelse lige nævne Samsung LE40C658 og Sony KDL-40EX700, som begge skulle kunne fåes til 6k, hvis det var noget. Begge er LED :)
Har også kigget på de to modeller du nævner, men synes ikke det er til at vælge >.<
Holm86 skrev:Samsungs C658 er ikke LED nej....
Sorry, min fejl ^^
Senest rettet af CasperCJ 01 okt 2010, 18:34, rettet i alt 1 gang.
Af Holm86
Samsungs C658 er ikke LED nej....
fuglsang skrev:vil det være bedst hvis jeg 'nøjes' med et Samsung LE40C535 til omkring 4k?
C535 vil nok være fin til dit formål. På hdtvtest.co.uk kan du læse testen (af den engelske C530 version) hvor det lave input-lag på 14ms blev målt. Den eneste 'fordel' ved EX500 er nok at det har 100Hz, og som du selv er inde på, så er det ret omdiskuteret hvorvidt 100Hz egentlig er en fordel eller ej. Selv mener jeg et man nok skal op i 200Hz systemer med scanning backlight for at der kan tales om en entydig fordel, og det fås bla.a. på LG LD750N som kan findes i 42" til ca. 5800,- kr (men hvordan input-lag så er på LD750N, det ved jeg desværre ikke noget om).
Af barney
Hej

Jeg har lige købt et 32" C535 og er nogenlunde tilfreds med det indtil videre. Er stadig lige ved at justere og "vænne" mig til et fladskærmstv, da jeg kommer fra et CRT.

Jeg vil ikke afgive en stemme, da jeg ikke kender EX500 fra andet end ved syn i butikkerne.

Jeg spillede en del Fifa i går med en kammerat og det fungerede fint. Billedet er dog stadig lidt utydeligt når der panoreres, f.eks. når man spiller bolden langt frem i banen. Kunne godt tænke mig at afprøve dette på et 100Hz TV... dog har jeg hørt at der kan opstå andre negative effekter ved 100Hz..

Om du kan mærke forskel på 14ms og de 60ms i spil som fifa tror jeg ikke. Jeg kan dog sige at i skydespil er responsen på C535 helt i top, her mærker jeg ingen forskel fra mit gamle CRT tv.

Til film og HD tv tror jeg dog det vil være en stor fordel at have et 100Hz system og mit indtryk er, at det er ret velfungerende på EX500 serien.

LD750N virker også interessant, men har ikke set det i nogle butikker.

Generelt vil jeg råde dig til at se billedet på f.eks. C535 og så vurdere om du kan undvære 100Hz systemet. De har det både i bilka, elgiganten og føtex...

Hvis du kan leve med et større tv, så er der også flere plasma tv til ret gode priser.
Af fuglsang
Jeg har haft PS3 i 1½ år ca. og stort set kun spillet FIFA. Så jeg må nok erkende at jeg vil føle mig lidt skuffet med en LE40C535
Et Sony fra EX-serien ved jeg hvordan er i FIFA(min bror har en nemlig) - men man skal også prøve noget nyt! Eftersom jeg bruger computer rigtig meget, kan det heller ikke betale sig med EX500 og dens internet feature.

Så indtil videre, er det et LE40C535 jeg vil have. Men nu må vi se :)
Er der flere som kan fortælle mig noget? :)
Af 03b16hag
Er det så godt at spille FIFA på en EX500? Jeg over nemlig at kombinere FIFA 11 med en EX700 i stedet for mit gamle Samsung.
Af aidin
03b16hag skrev:Er det så godt at spille FIFA på en EX500? Jeg over nemlig at kombinere FIFA 11 med en EX700 i stedet for mit gamle Samsung.
jeg tror det er beder på ex500 end ex700