Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Er der støj fra din PSxxC7705 model?

Af abemand666
mhca skrev: Hvordan kan det være, at vi har hørt langt mindre om buzz fra Panasonic VT20? Skyldes det at problemet er mindre på dette TV, eller er det blot fordi langt færre har købt det pga. den højere pris?
Jeg har undret mig over det samme. Jeg har læst om buzz på G20 og V20, men har endnu ikke hørt om VT20 med buzz.
Af abemand666
Modtog tv nr. 2 for en time siden og har lige kort leget med det. Det er for tidligt at konkludere noget, men I får lige mine observationer indtil videre. (de kan sagtens ændre sig, når jeg har brugt lidt mere tid med det og testet det om aftenen når der er mørkt og stille)

Buzz: Nr. 2 buzzer desværre også og kan også høres fra 4 meters afstand, men umiddelbart buzzer det en del lavere end det sidste. Det buzzer lidt mere i den ene side, hvor det første tv buzzede lige højt i begge sider.

Så det ser ved første ørekast ud til at jeg må æde mine ord omkring buzz igen... Det tyder rent faktisk på at der er forskel på hvor meget de buzzer og denne her er umiddelbart betydeligt bedre end den sidste. (Lad os se om jeg mener det samme om et par dage)

Retention:Jeg tør ikke stresse den her i starten, men jeg har endnu ikke set noget retention på den. Tv nr. 1 havde store problemer med retention, så også her ser det ud til at være et step op.

Line bleed: Jeg har ikke set line bleed på hverken nr. 1 eller 2.

En anden ting jeg var lettere utilfreds med ved det første tv, var at det hældte fremad på foden, så skærmen faktisk pegede en smule nedad mod gulvet, men det ser det også ud til at det Rasmus testede gør (dog i mindre grad), så jeg gik ud fra at det var meningen. Det nye står helt lige, så også her er det en forbedring.

Jeg vender tilbage om et par dage og så må vi se om mine umiddelbare observationer holder stik. Tag det med et gran salt indtil da. Det kan sagtens nå at ændre sig.
Brugeravatar
Af MigSelv
mhca skrev:Jeg må støtte op om teorien at de primære forskelle i beretninger om støjen skyldes evnen til at høre lydene, samt forskelle i akustiske rum-egenskaber.

Jeg er personligt ret sart, og da jeg i sin tid købte PC-skærm måtte jeg returnere den første, hvorefter jeg købte en Eizo, der dog ved helt særlige billeder summede. Jeg fik af Eizo tilsendt en anden skærm, men den var helt identisk. Eizo havde svært ved selv at høre problemet vha. min test-metode, bl.a. pga. for meget baggrundsstøj i lokalerne.

Jeg købte i sin tid mit Sony V4500, da jeg fravalgte plasma pga. risiko for buzz. Jeg troede egentlig, at jeg igen kunne begynde at overveje buzz, men nu er jeg igen efterhånden blevet overbevist om, at jeg snarere skal kigge på de bedre LCD-TV, som billedmæssigt er langt dyrere end plasma'erne. Øv øv øv.

Hvordan kan det være, at vi har hørt langt mindre om buzz fra Panasonic VT20? Skyldes det at problemet er mindre på dette TV, eller er det blot fordi langt færre har købt det pga. den højere pris?

Mvh. Martin
Hej
Eller fordi, der ikke er buzz.
De Pana'er jeg har ejet, snerrer kortvarigt, ved hel lys skærm. Dette er normalt ved alle plasmaer, konstant buzz er ikke.
Jeg ved dog, at buzz på Samsung, med held forsvandt efter udskiftning af panel ( 3 paneler blev brugt ).
Af abemand666
Efter det første døgn må jeg desværre konkludere at buzz er et lige så stort problem, som på det første. Jeg ved ikke om det larmede mindre i starten, eller hvad der gjorde at jeg oplevede det som værende bedre.

Så jeg holder stadig fast i min teori om at alle C7705 lider af buzz og forskellen ligger i hørelsen/indretningen.

Til gengæld har det nye tv et betydeligt bedre panel. Sort er mere sort og retention er slet ikke lige så slemt som på det første.

Nu vil jeg bruge et par dage, på at bestemme mig for om jeg kan leve med buzz. Jeg har også hørt enkelte beretninger om at problemet går væk med tiden. Men mon ikke nærmere det er et spørgsmål om at man vender sig til lyden, lidt ligesom at bo i nærheden af en jernbane.
Af abemand666
MigSelv skrev: Hej
De Pana'er jeg har ejet, snerrer kortvarigt, ved hel lys skærm. Dette er normalt ved alle plasmaer, konstant buzz er ikke.
Jeg ved dog, at buzz på Samsung, med held forsvandt efter udskiftning af panel ( 3 paneler blev brugt ).
Det lyder interessant. Hvilken tv-model var der tale om? Blev det udskiftet af prestige service?

Jeg talte med en reparatør om problemet og han mente ikke at problemet var i selve panelet.
Af abemand666
Jeg lavede lige et hurtigt forsøg med at hænge et tæppe op på væggen bag ved tv'et og lægge et par viskestykker (kun i 30 sekunder af gangen) så de dækkede de summende områder bag på tv'et. Tæppet fjernede måske 10-20%, men viskestykkerne fjernede 80% af buzz problemet og fik det ned på et niveau jeg sagtens kunne holde ud.

Jeg overvejer så lidt om man med fordel kunne hænge noget støjabsorberende materiale bag tv'et, hvis det skal hænges op med det originale samsungs ophæng. Så vidt jeg kan se, burde der være ok med plads til luftcirkulation.
Af trykkertor
Abemand666, var der Prestige Service der byttet dit fjernsyn?
Jeg spørger fordi linebleed begynder at gå mig på nærverne.
Men gidder ikke til at skulle sende til forretningen igen, og være uden tv i lang tid.
Af abemand666
trykkertor skrev:Abemand666, var der Prestige Service der byttet dit fjernsyn?
Jeg spørger fordi linebleed begynder at gå mig på nærverne.
Men gidder ikke til at skulle sende til forretningen igen, og være uden tv i lang tid.
Nej, det havde en pixelfejl, så jeg returnerede det til butikken.
Af Tetris
abemand666 skrev:Efter det første døgn må jeg desværre konkludere at buzz er et lige så stort problem, som på det første. Jeg ved ikke om det larmede mindre i starten, eller hvad der gjorde at jeg oplevede det som værende bedre.

Så jeg holder stadig fast i min teori om at alle C7705 lider af buzz og forskellen ligger i hørelsen/indretningen.

Til gengæld har det nye tv et betydeligt bedre panel. Sort er mere sort og retention er slet ikke lige så slemt som på det første.

Nu vil jeg bruge et par dage, på at bestemme mig for om jeg kan leve med buzz. Jeg har også hørt enkelte beretninger om at problemet går væk med tiden. Men mon ikke nærmere det er et spørgsmål om at man vender sig til lyden, lidt ligesom at bo i nærheden af en jernbane.
Jeg har også lige modtaget 7705 nr. 2 og det er præcist det samme som abemand beskriver. Nr. 2 buzzer lige så meget som det første.
Og efter en enkelt aften med det i stuen tror jeg desværre jeg har fået et med et dårligere panel end det første :((
Sort er ikke helt så sort og farverne er lidt for kraftige selv om jeg bruger samme indstillinger som på det første. Og hvis jeg skruer ned for dem så bliver billedet kedeligt at se på...... så der er et eller andet galt.
Har også retention denne gang og det så jeg intet af på det første tv.

Nu beholder jeg den et par dage og ser hvad der sker, men jeg tror den ryger samme vej som den første og så prøver jeg en V20'er istedet.
Hvis det er det samme ender det nok med en LCD, hulk!
Af Senic
Tetris skrev:Jeg har også lige modtaget 7705 nr. 2 og det er præcist det samme som abemand beskriver. Nr. 2 buzzer lige så meget som det første.
Og efter en enkelt aften med det i stuen tror jeg desværre jeg har fået et med et dårligere panel end det første :((
Sort er ikke helt så sort og farverne er lidt for kraftige selv om jeg bruger samme indstillinger som på det første. Og hvis jeg skruer ned for dem så bliver billedet kedeligt at se på...... så der er et eller andet galt.
Har også retention denne gang og det så jeg intet af på det første tv.

Nu beholder jeg den et par dage og ser hvad der sker, men jeg tror den ryger samme vej som den første og så prøver jeg en V20'er istedet.
Hvis det er det samme ender det nok med en LCD, hulk!
Jeg kan ikke begribe at der kan være så store foreskelle på de samme paneler... små forskelle ses jo alle steder men at buzz, retention og sortniveau kan variere så kraftigt...hmmm - de må have travlt i deres prestige service afdeling...

Der har ikke været skrevet så meget om V20 - tror jeg har hørt lidt om buzz et enkelt eller 2 steder fra.. Et godt alternativ til samsungen - dog ikke 3D i.
Brugeravatar
Af MigSelv
abemand666 skrev:
MigSelv skrev: Hej
Det lyder interessant. Hvilken tv-model var der tale om? Blev det udskiftet af prestige service?

Jeg talte med en reparatør om problemet og han mente ikke at problemet var i selve panelet.
Hej
Ja, blev skiftet af Prestige service. Det er den nye 50" 7705.
Ejeren af tv'et, fik panel skiftet grundet pixelfejl og voldsom retention. Det nye panel blev bedre på billedsiden, og retention minimeret. Men det nye panel støjede. Et nyt panel blev isat, støj forsvandt, og retention yderligere minimeret. Han lagde mærke til, at strømforsyning nu var monteret på panel, og ikke på mainboard.
Dette kunne indikere for store tolerancer hos Samsung, når 3 paneler opfører sig så forskelligt.
Af abemand666
Jeg vil lige være sikker på at vi taler om det samme når vi snakker buzz. Her er et par optagelser af mit tv fra to, halvanden og én meters afstand og til sidst bag tv’et. PS3 og forstærker er slukket, så det kun er tv'et der bliver optaget.

Ved hver af optagelserne zapper jeg rundt imellem forskellige kanaler og derefter går jeg ind i medieafspilleren og skifter imellem fuldskærms farvesider (pixel test billeder). Jeg slutter af med at skifte et par gange frem og tilbage på den helt hvide.

Det er ikke udvalgte tv optagelser, men bare hvad der tilfældigvis blev sendt da jeg optog.

Jeg har ikke så godt styr på lydoptagelse, derfor er det desværre optaget lidt lavt, så I bliver nødt til at skrue godt op når I hører dem. Jeg lod opstartslyden være tændt, så man får en idé om lydstyrken på mikrofonen. Alle optagelser er lavet med identiske indstillinger.

Jeg er godt klar over at det er lige meget hvordan det lyder bag tv’et, men jeg kunne godt tænke mig at høre fra dem, der siger at de kun kan høre det hvis de stikker hovedet om bag tv’et. Er det en tilsvarende lyd i kan høre?

2 meter: http://dl.dropbox.com/u/11821507/samsun ... 0meter.wma
1,5 meter: http://dl.dropbox.com/u/11821507/samsun ... 0meter.wma
1 meter: http://dl.dropbox.com/u/11821507/samsun ... 0meter.wma
Bag tv'et: http://dl.dropbox.com/u/11821507/samsun ... d%20tv.wma

Her er et par billeder af sceancen:
http://dl.dropbox.com/u/11821507/DSCF5621.JPG
http://dl.dropbox.com/u/11821507/DSCF5624.JPG
Af abemand666
Jeg har nu læst flere steder at Samsung accepterer op til 30db støj målt bag skærmen. Jeg havde ellers overvejet at kontakte prestige service, men de siger sikkert bare at tv'et er indenfor tolerence grænsen.

Virkelig ærgerligt når resten bare er rasende fedt.

Jeg overvejer at prøve Panasonic V20. Sidste stop inden LCD. Øv...
Af trykkertor
Har du stadig mulighed for fortrydelse?

Det med de 30db er visst nok meget individuelt efter servicemanden der hører.
(Jo ældre mand, jo mindre hører han).
Nogle har været hældige, andre får ikke hjælp.

Kan ellers bare fortælle at jeg irriterede mig meget over buzz i starten. Men efter at have godtaget det og slået mig til ro med at tv skulle beholdes.
Så hører jeg næsten ikke buzz mere.
Jo, den er der, og den er af samme styrke som tidilgere. Men kun når jeg lytter efter den bemærker jeg den.
(Men linebleed lader jeg mig stadig irritere over. Men regner med jeg klarer at glemme den også)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7