Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja, endnu en som skal købe ny skærm og ønsker lidt hjælp.

Jeg har en gammel Samsung LE32R53 LCD skærm, og har nu købt hus som jeg har sat total i stand og skal ha en ny skærm.
Men er i tvivl om, hvor vidt det kan betale sig at give 13k for en skærm i forhold til 10k

Har stået i flere butikker og stirret skærmene i stykker. Men bliver sgu blind på alle de skærme.
Vil helst gerne ha en skærm med så lidt slør (i hurtige bevægelser) som muligt
Er i tvivl om om billed kvaliteten er bedre på en lcd-led skærm frem for en alm lcd.
3D er ikke en nødvendighed, men der imod er jeg vild med internet funktionen i et tv. DLNA er et must.
Det skal være en 45-47" skræm

Håber i kan komme med råd til de overnævnet kriterier
Jeg har kigget på lidt forskelligt. Andre forslag er velkomne.
Philips
46PFL7605H/12
46PFL8605H/12
Sony
KDL-46HX800
KDL-46HX705
Samsung
UE46C7705
LE46C775
LE46B755
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad med Sharps LE824 model (eller 820)?
Af Szafranski
Jeg er åben. Men dog lidt skeptisk over for et mærke som Sharp, da jeg altid har set det som et billig mærke. Ret mig, hvis jeg er gal på den.
Hvordan er den i forhold til slør i hurtige bevægelser, og er den til at se i levende live, i nogen butikker?
Af meil
Sharp er så absolut ikke noget skodmærke.
De levere oven i købet paneler til mange af de mærker, der ikke selv laver paneler. Jeg kan ikke lige huske dem alle, men jeg mener at bla. Sony modtager paneler fra Sharp.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sharp hører til i den dyrere ende af LCD-markedet og deres skærme afspejler også dette i billedkvaliteten. Deres ASV-paneler har traditionelt set haft lidt snævrere betragtningsvinkler, men det er blevet bedre. De leverer paneler til andre end Sony - Philips aftager også nogle stykker.
Af Novatic
Hvad med LG LE850? Den kan fås til ca. 12.5k og er full-LED. Skulle iflg. tests have den dybeste sort på LCD.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LE824/820 kan næsten være med på dét punkt. Personligt rangerer LE824 ret højt på anbefalelseslisten. LG's model har nogle lidt triste bånd i LED-belysningen, som jeg ikke er så vild med.
Af mhca
Jeg vil først og fremmest starte med at sige, at jeg nok er lidt en amatør hvad angår personlige erfaringer, men jeg følger da en del med.

Du nævner hvorvidt LCD-LED skulle give bedre end alm LCD (CCFL).
Jeg ser personligt ingen fordel i LED fremfor CCFL, udover strømforbrug og udseende, da det oftest er en Edge-LED konfiguration der anvendes for at gøre skærmene tyndere. LED kan have en fordel, når LEDs er placeret bag panelet sammen med local dimming, men det kan også have bieffekter såsom glorier.

Hvis dit største krav er lavt slør, så vil det især hjælpe med scanning backlight, som blandt andet gav en positiv effekt for LG's SL8000, som jeg mener er anmeldt her på siden. Denne er dog udgået, men der findes flere skærme med scanning backlight.

Ang. personlig erfaring, så har mine forældre et UE46C8705 (nærmest identisk med UE46C7705), og jeg synes ikke at den håndterer hurtige bevægelser på en overbevisende måde. Desuden kan jeg ikke holde ud at se TV med 100/200 Hz aktiveret. Jeg bliver skør i hovedet af det :)
Sony skulle i følge Flatpanels være bedre til at lave 100 og 200 Hz systemer, men jeg har ingen personlig erfaring med det.
Af lennon
Et 10.000 kr plasma vil være bedre end langt de fleste 13000kr LCD - mht slør . .
Af Szafranski
Slør er selvfølgellig ikke det eneste som betyder noget. Frygter bare at man bliver træt af at se på sådan en skærm over længere tid.
Hvor kan man tage et kig på en Sharp skærm (Fona, Expert Elgiganten?)

Og tak for alle de hurtige besvarelser :)
Dejlig med lidt kyndig vejledning.

Altså når nu man som, alm. tv bruger høre om plasma, så er det eneste at plasma er på vej ud og at man kan risikere pixelfejl samtr fast frysning af billede. Kiggede nemlig på samsung PS50C7705, hvilke jeg synes var okay billede kvalitet. Men kan godt være det bare er mig
Af Szafranski
Forresten har jeg TDC Home Trio, som jeg har forbundet med hdmi samt en Blueray afspiller og PS3. Hvis dette skulle gøre noget i forhold til skærm.
Af Illgor
Plasma er ikke på vej yt før LCD er (når OLED overtager)
Prøv evt at se på et Pana V20. Det mener jeg ligger i omkring 12-13k for 50".
Det skulle kunne opfylde dine krav...
Af Supergris
INGEN grund til at ofre mere end godt 7000 kr. for et 50 " LG PK760. Overlegent design og billede til prisen,,,
Af Novatic
yakken skrev:LE824/820 kan næsten være med på dét punkt. Personligt rangerer LE824 ret højt på anbefalelseslisten. LG's model har nogle lidt triste bånd i LED-belysningen, som jeg ikke er så vild med.
Men Sharp LE820 er jo Edge LED; og derfor stor risiko for backlight bleed, hvor LG 850 er full-LED og derfor perfekt sort.

Desuden skulle banding kun være synligt fra en langt ude vinkel, og selv der er det ikke alle der kan se det iflg. flere erfaringer fra folk.