Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lauritsb
Hej Flatpanels.

Jeg er ved at skulle have nyt værelse - hvor et TV selvfølgelig er et must.
Jeg har siddet og surfet lidt på nettet og fundet et par LED TV (min far siger nej til Plasma, bruger for meget strøm...) inden for mit budget, som lyder på max 9.000kr. Det gør ikke noget at det er billigere.

Har selv læst i diverse fora at Samsung og Panasonic skulle være det bedste, men ved ærlig talt ikke særlig meget om det - så håber på lidt hjælp. Hvad kan i anbefale?

Ps. det skal mindst være 42", mpeg4 og DVB-C skulle også gerne være der...
Af Steen Bay
Du kan få et 46" Samsung C5105 LED-TV (som også er LCD) til ca. 8300,- hos Elgiganten (på nettet), og hvis du vil spare lidt, så fås den 'almindelige' LCD version som hedder C535 til ca. 5700,- kr. C535 har mindst lige så god billedkvalitet som C5105, der blot er lidt tyndere, og bruger en smule mindre strøm.
Af steen_c
hvad med en samsung le4oc659 eller 46c659 til 7999 eller 9999 kr. Den har full hd og 100 hz, og meget bedre i billedekvalitet end 535 som kun er en 50 hz.

"Og vælge et LG 42LE850EU til 9795,- " den her er en parallel import, den ville jeg holde mig fra. hvis jeg var dig.
Af Peter M
Hvordan ser man om et tv er parallelimporteret?
Af kskruger
steen_c skrev:hvad med en samsung le4oc659 eller 46c659 til 7999 eller 9999 kr. Den har full hd og 100 hz, og meget bedre i billedekvalitet end 535 som kun er en 50 hz.

"Og vælge et LG 42LE850EU til 9795,- " den her er en parallel import, den ville jeg holde mig fra. hvis jeg var dig.
Hvad er der galt med parallelimporteret tv?
Store dele af de tv man kan købe hos div. web butikker er parallelimporteret og så længe butikken yder en god service, ved eftersalg/rep. og tv'et virker i Danmark, så kan jeg ikke se der er noget i vejen for, at købe parallelimporteret. Det er kun hvis butikken lukker, man har et har et problem, hvis dyret skulle går i stykker.
"og tv'et virker i Danmark"

jamen det er det der er problemet, mange gange, at det ikke virker. jo hvis du har satelit tv (kræver en boks) eller man ikke har noget imod bokse. men har man en forventning om at slippe for boksen, så er det et problem, fordi mpeg4 tuneren ikke passer til det danske markede, det kan godt være man ikke høre om problemer nu. men i 2012 når mpeg2 lukker ned, og vi overgår til mpeg 4. Den danske mpeg4 er forskellig fra resten af europa, gældende på lyd og tekst som bliver anderledes.
LG og Samsung har prestige service på deres 40" (samsung) og full hd (lg) dvs, de kommer hjem og laver den hos dig, fri for rma nr. fragtlabel og besvær. prestige service gælder ikke parallelimport. pixelfejls garanti, gælder heller ikke parallelimport.

du kan se om en skærm er parallelimport ved at f.eks. LG har et N tilsidst i modelnr. betyder nordic. samsung har xee, sidst i serie nr.
eller ringe til support og oplyse serienr. så kan de fortælle dig det (så har du jo 14 dage, medmindre du tager chancen og lever med den. )
steen_c skrev:"og tv'et virker i Danmark"

jamen det er det der er problemet, mange gange, at det ikke virker. jo hvis du har satelit tv (kræver en boks) eller man ikke har noget imod bokse. men har man en forventning om at slippe for boksen, så er det et problem, fordi mpeg4 tuneren ikke passer til det danske markede, det kan godt være man ikke høre om problemer nu. men i 2012 når mpeg2 lukker ned, og vi overgår til mpeg 4. Den danske mpeg4 er forskellig fra resten af europa, gældende på lyd og tekst som bliver anderledes.
LG og Samsung har prestige service på deres 40" (samsung) og full hd (lg) dvs, de kommer hjem og laver den hos dig, fri for rma nr. fragtlabel og besvær. prestige service gælder ikke parallelimport. pixelfejls garanti, gælder heller ikke parallelimport.

du kan se om en skærm er parallelimport ved at f.eks. LG har et N tilsidst i modelnr. betyder nordic. samsung har xee, sidst i serie nr.
eller ringe til support og oplyse serienr. så kan de fortælle dig det (så har du jo 14 dage, medmindre du tager chancen og lever med den. )
Mit eget Samsung 50B850 er parallelimporteret og det virker 100% til det dansk sendenet, dertil har jeg købt en forsikring på 4 år, så alt i alt, har jeg nu et tv med 4 års 100% garanti - og ikke den alm. 2 års reklamationsret, som du normalt får. Plus jeg har stadige sparet 1000 kr. i forhold til hvad Samsung DK skulle ha for det på samme tid.
Af Peter M
Det vil sige hvis det hedder henholdsvis *n eller *xee så er det ikke parallelimporteret?
Af lennon
lauritsb skrev:Hej Flatpanels.

Jeg er ved at skulle have nyt værelse - hvor et TV selvfølgelig er et must.
Jeg har siddet og surfet lidt på nettet og fundet et par LED TV (min far siger nej til Plasma, bruger for meget strøm...) inden for mit budget, som lyder på max 9.000kr. Det gør ikke noget at det er billigere.

Har selv læst i diverse fora at Samsung og Panasonic skulle være det bedste, men ved ærlig talt ikke særlig meget om det - så håber på lidt hjælp. Hvad kan i anbefale?

Ps. det skal mindst være 42", mpeg4 og DVB-C skulle også gerne være der...
Du kan få et Panasonic G20 til ca 6500 som er bedre end et LED til 9k . Og du kan så fortælle din far at merprisen på 2500 for et LED vil plasmaen ikke brænde af i strøm i din levetid . .
Af Steen Bay
Indtil videre er der foreslået C535, C5105, LE850, C659 og G20. Nu må spørgeren så blot prøve at regne ud hvilket råd/forslag der er det bedste! 8)
Af kskruger
Måske du skulle tag din med ned i jeres lokal hifiklubben, de har både LED tv fra Samsung, Sharp, LG samt plasma G20 tv'et fra Panasonic.
Til forskel fra andre radio/tv butikker, så bruger hifiklubben tid på, at indstille tv korrekt. Så det burde vare muligt, at danne bare lidt indtryk af hvad i søger.
Af steen_c
"Mit eget Samsung 50B850 er parallelimporteret og det virker 100% til det dansk sendenet"

ja det kan godt være det virker nu på det danske marked, og det er da fedt, jeg siger bare at man skal være forberedt, på at skulle have en boxergodkendt boks i 2012. fordi du kan ikke se det nu. men når billede, lyd og tekst. bliver lavet om i 2012. er det ikke sikkert, din mpeg4 tuner duer. og så kan du jo bruge de 1000 kr. du sparede på en boks. Forsikring er en fin ting, men dækker jo ikke de ovennævnte problemer. men dækker derimod alt andet.
Af kskruger
steen_c skrev:"Mit eget Samsung 50B850 er parallelimporteret og det virker 100% til det dansk sendenet"

ja det kan godt være det virker nu på det danske marked, og det er da fedt, jeg siger bare at man skal være forberedt, på at skulle have en boxergodkendt boks i 2012. fordi du kan ikke se det nu. men når billede, lyd og tekst. bliver lavet om i 2012. er det ikke sikkert, din mpeg4 tuner duer. og så kan du jo bruge de 1000 kr. du sparede på en boks. Forsikring er en fin ting, men dækker jo ikke de ovennævnte problemer. men dækker derimod alt andet.
Så kan jeg berolige dig med, at hvis man kan se DR HD enten via DVB-C eller T nu, så virker ens MPEG4 - også 2012, når de slukker MPEG2. Og indtil nu, har jeg ikke hørt nogle bruger her på flatpanels.dk - som ikke har kunne modtage DR HD på deres parallelimporteret tv.
Man skulle tro du enten arbejde i Fona eller Expert, siden du forsvare "ikke parallelimporteret tv"

For mig og sikkert flere andre, er parallelimporteret tv en mulighed blandt mange forskellge tilbud, når man skal ud og købe nyt tv. Men klart hvis man kan få en "dansk" model til samme pris, ville jeg selvfølgelige også vælge den "danske".