Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Krello
Jeg skal ud og have mig et nyt fjernsyn men da jeg aldrig tidligere har købt et fladskærms-tv var jeg mildest talt på herrens mark.
Nu har jeg de sidste 4-5 timer siddet og gjort hvad jeg kunne for at opbygge noget viden omkring LED-LCD, LCD og plasma skærme. Jeg må dog desværre erkende at jeg, selvom jeg har lært en masse nyt, ikke kan se det store billede.

Da jeg er ret vild med Philips Ambilight, har jeg kigget på følgende 2 modeller:

http://www.cinemagic.dk/shop/37-philips ... 5587p.html

http://www.bilka.dk/Catalog/Philips_40_ ... d=_ann_dba

Mit spørgsmål går på hvordan det kan være at et - på papiret - større, nyere og bedre fjernsyn kun kan være 250 kr. dyrere?

Forstå mig ret, det er ikke de 250 kr. der skal afgøre hvad jeg køber, men der må simpelthen være noget jeg ikke forstår her.

På forhånd mange tak.
Senest rettet af Krello 15 sep 2010, 13:26, rettet i alt 1 gang.
Af lennon
Der er enorm forskel på kvaliteten af deres modelserier . Kender ikke lige hierakiet mht nummereringen (- men måske jo højere slutnummer jo bedre produkt . ? )
Af donoester
Jeg giver Lennon ret - og lad dig ikke forblænde af førpriser der måske ikke er sande.
Jeg ville til enhver tid vælge et godt CCFL-bagbelyst LCD TV fremfor et "moderne" LED kantbelyst LCD TV. Man kan være heldig at få et fjernsyn med perfekt ens/homogen belysning med kantbelysning, men meget af hvad jeg har set virker som et pænt tilbageskridt, pånær m.h.t. skærmtykkelsen som er mulig at gøre mindre.

Kender ikke til nogen af de modeller specielt, men det var bare en anbefaling til generelt at tage alle anprisninger med "LED" med et gran salt, for det er godt nok et misbrugt og misforstået salgstrick p.t. - og det kan vel kun skabe mere forvirring.

Generelt for philips:

FX:
ABPFLCDEF
Fede bogstaver er som de står i modelnummeret, andre bogstaver er variable:
AB=Skærmstørrelse i tommer, fx. AA=32, 37 etc.
PFL=Betyder det er et LCD TV (og ike Plasma)
C= er klassebetegnelsen: 9 er den bedste serie med det bedste billede og features, 7 er et kompromis, 5 er budget-løsningen.
DEF=Forskellige tal - er ikke med på hvad de betyder længere, men fortæller vel noget om tuner-type, antal stikforbindelser etc..
Af Simonlynge
De to midterste tal siger noget om hvor god skærmen er i "serien".
Det sidste noget om hvor ny den er. 5=2010, 4=2009, 3=2008 osv osv :)
Af Krello
Fantastisk. Det hjalp mig virkelig meget. Mange tak.

Nu har jeg jo kigget mig lidt omkring herinde og jeg kan se at mange sværger til Plasma frem for LCD.
Det vigtigste for mig er at det er godt at se sport på. Vil i da anbefale et plasma frem for LCD? Og i så fald, har i så nogle forslag til hvad jeg skulle vælge her hvis jeg har et budget der ligger på ~7000?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der ligger en liste over anbefalinger i vores menu på forsiden (under TV), hvor du kan se en række forslag.