Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Shutdown
Jeg har fundet frem til at jeg nok vil skifte min gamle 42" panasonic ud med en nyere 50" fra LG da det ser ud som om det er der jeg får mest for mine penge. Jeg var så en tur i elgiganten for at se det "live"sammen med min svoger som også har kig på samme, men billedet på den PK950 der stod og kørte hakkede enormt meget (Er det ikke det der hedder judder.?), især i forbindelse med panorering over store naturlandskaber. Der stod vel 12-15 forskellige fjernsyn og viste samme "film" , en eller anden dvd med forskellige naturscener, fugle osv. Og der var tydelig forskel på de forskellige tv, bedst var et LG LED til over 20k, panasonics g20 var nogenlunde, men den PK950 var helt tosset og slet ikke noget jeg kan leve med. Er det en indstilling eller andet der er sat forkert op?? På forhånd tak for hjælpen og for et godt forum ( har fulgt med herinde de sidste par år, dog uden at oprette en bruger)
Af Shutdown
Jeg forstår nemlig ikke at den kan blive anbefalet herinde hvis/når den hakker så voldsomt i billedet.? :( Men et godt eksempel på at man lige skal se et tv "live" inden man trykker KØB, det var jeg nemlig ret tæt ved forleden inden jeg havde set den.
Af Mysen
Det kan meget vel have været en Bluray, der kørte i alle skærme. Den kører med 24 billeder i sekundet, og kræver på nogle tv'er at man indstiller den til bluray afspilning.
Ikke alle understøtter denne funktion, navnlig at ændre frekvensen til noget, der går op i 24, f.eks. 96 hz, men det er ikke tilfældet for pk950.

Du kan evt. tage ind og se det igen, og hvis det hakker med samme film, så bed dem om at slå 24p til..
Af Dueholm
Når alle skærme viser samme dvd, så har forretningen sandsynligvis brugt det de vist kalder en splitter. Den fordeler samme signal ud til flere skærme. Det kan forvrænge/udvande signalet, og det gør, at man ikke nødvendigvis kan stole på det indtryk man får af tv'et i butikken.
Det er den forklaring jeg fik, da jeg selv undrede mig over det samme.
Af Shutdown
Han sagde det var en mellemting mellem dvd og HD der kørte på de forskellige tv. Og mht splitter så burde det hele jo være dårligt og ikke kun den LG jeg havde kig på. Den var virkelig mærkbart dårligere , det hakkede virkelig meget. Men jeg tror også det er noget med den 24p visning.
Af Shutdown
Der må da være nogle herinde der har et af de nævnte tv som kan mane mine bange anelser i jorden. Er det kun PGA forkerte indstillinger at PK750/760/950 hakker ved panoreringer.?
Af Yankee
Dueholm skrev:Når alle skærme viser samme dvd, så har forretningen sandsynligvis brugt det de vist kalder en splitter. Den fordeler samme signal ud til flere skærme. Det kan forvrænge/udvande signalet, og det gør, at man ikke nødvendigvis kan stole på det indtryk man får af tv'et i butikken.
Hvis vi snakker en HDMI-splitter så har det ingen indflydelse på billedet. Den kan ganske rigtigt svække signalet, men det giver ikke forvrængede eller udvandede signaler. I værste fald forsvinder billedet helt eller man må nøjes med at køre 720p opløsning.
Brugeravatar
Af MigSelv
Yankee skrev:
Dueholm skrev:Når alle skærme viser samme dvd, så har forretningen sandsynligvis brugt det de vist kalder en splitter. Den fordeler samme signal ud til flere skærme. Det kan forvrænge/udvande signalet, og det gør, at man ikke nødvendigvis kan stole på det indtryk man får af tv'et i butikken.
Hvis vi snakker en HDMI-splitter så har det ingen indflydelse på billedet. Den kan ganske rigtigt svække signalet, men det giver ikke forvrængede eller udvandede signaler. I værste fald forsvinder billedet helt eller man må nøjes med at køre 720p opløsning.
Hej
24 hz understøttes ikke af 720p.
Af Yankee
MigSelv skrev: Hej
24 hz understøttes ikke af 720p.

Nej, men nu nævnes det jo også at det IKKE er en Bluray, der kører, men en "blanding af DVD og HD" - hvad det så end er. Det vil vel altid køre 50/60Hz.
Af Shutdown
Vil det sige at hvis jeg så feks skal se national geo eller dr hd som jo begge kører 720p så vil billedet hakke.?? Understøttes det af et pana g20 ?
Af brouer1
Jeg undskylder altid med at jer er ny herinde, så dette er kun min erfaring som jeg dog mener måske kunne være nyttig.
Generelt har der jo været disse diskussioner siden Blu-ray og 24p kom på banen, så de fleste tv har noget du kan slå til eller fra, så øjet ikke opfanger denne hakken, jeg var selv ved at blive idiot over det, helt tilbage fra panasonics Z modeller.
Bl.a. i scener som fx starten af Sunshine hvor der panoreres forbi rumskibet eller goodfellas hvor man bliver præsenteret for en del af karakterene i filmen på en bar, hvilket foregår i en lang scene som panoreres glidende.
Disse to scener var dem jeg testede og jeg mener Panasonics indstilling hedder cinema, den skal så enten slå' til eller fra.
Der har også været firmware updates til minimum en af Panasonics modeller som havde dette problem, så jeg har svært ved at tro at det ikke er noget der kan sættes på G20'eren.
Af Shutdown
Jeg har også endda MEGET svært ved at tro det ikke kan slås til/fra eller ordnes på anden vis, jeg mener, når den bliver anbefalet så mange steder, bla herinde. ;;) Jeg forstår det ikke.....
Af Shutdown
Stadig ingen der kan be eller afkræfte hakkeriet.? RAAASMUS.... Du har jo testet skærmen.
Af Peyote
Det hakker IKKE!!

det kan endda selv finde ud af hvad indstilling det skal stå på hvis signalet modtages digitalt, den slår over på THX eller APS eller whatever den mener der er den rigtige indstilling alt efter hvad skive fra ens afspiller eller antenne signal osv..