Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg prøvede forsigtigt, at tørre mit Samsung C755 med en fugtig fiberklud (alm. vand), hvilke resulterede i, at der er kommer horisontale kalk striber på panelet. Jeg tror det er kalk :-) Jeg har aldrig set det problem før på mine monitors, hvor der aldrig har været efterladenskaber efter aftørring med fugtig fiberklud.

Jeg tænkte jo så på, om der findes noget godt specielt rensemiddel til LCD skærme, som ikke skader coating på panelet, og som kan fjerne de striber vand efterlader. Jeg tør ikke, at bruge en isopropanol opløsning, da jeg er bange for det kunne opløse coatingen.

Hvad bruger i - andet end vand, som er 100% harmløst for skærmen, og som ikke efterlader noget som helst.

SLL
Af Martin Sjøstrand
Nu aner jeg ikke noget om det.... men kunne man ikke købe en dunk demiraliseret vand i Matas.... så er man vel ude over problemet med kalkstriber?
Af sfriis
Jeg tørrer altid efter med en ren tør klud (gerne fiber), synes aldrig jeg har kunnet bruge en fugtig klud fiber eller ej, som ikke giver striber på bord/bil/glas/skærm
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har AM Rens (spray-flasken) og bruger det på begge mine LCD-skærme. Det napper fedtfingre mv. uden at der skal gnubbes på dem.
Af SLL
Tak alle for svar.

Jeg har ikke problemer med vand fugtet fiber klude på mit glas stue bord, ej heller på mine DEll skærme. Men lige på mit nye C755 TV kom der en del striber. Måske pga. den nye "SMART mikro fiber" klud jeg bruger til LCD TV, købt i Bilka?!

Godt yakken, det kan jeg lide at høre. Hvis AM produktet napper fedtefingre uden at der skal gnubbes, og uden at ødelægge coating, så er jeg glad. Jeg ved, at man skal passe ultra meget på med mit LCD TV's coating, samt den sorte ramme rundt om panelet. Faktisk bliver den sorte blanke piano lak kant på C755, nemmere ridset end panelet. Det konstaterede jeg, efter at have brugt en alm. fiber klud (den omtalte fra bilke) på kanten. Så kom der små ridser. SÅ jeg måtte bruge den lille fiber ting, som følger med TV'et. Den er endnu mere skånsom, og kan med fordel bruges på kanten og panelet.

Jeg køber sikkert en AM flaske, hvis det er en forstøver tud som sidder på den, tak.

SLL