Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af viol8r
drjake skrev:Hey.
Vi vil hovedsageligt komme til at bruge det sammen med vores mediacenter, og afspille H264 720 samt gamle serier i forskellig kvali.
Hvordan ser standard definition ud, Fx Friends i 4:3?
Har du prøvet at se nyhederne i en afstand af ca 4m, er det behageligt?
Nu er Friends jo generelt meget ringe optaget, men SD er intet problem. Sidder ca. 3 meter fra skærmen, og alle kanaler er super flotte.
Det er i det hele taget en kanon skærm, og nogle af de tests, der efterhånden er lavet af den, placerer den over VT20/25 på nogle punkter - se f.eks. http://3d-tvbuyingguide.com/3dtv-review ... otout.html.

Jeg bliver mere og mere glad for den jo længere tid jeg har haft den. Jeg ser ofte film i mørke og umiddelbart synes jeg, at sortniveauet er blevet bedre i løbet af de sidste 2 uger. Alt er en fornøjelse at se på den. Og så har den ingen af de problemer, som Panasonic's har været plaget af (flimmer, motion blur mv.). En ulempe kan dog være, at Samsungs skærme kan have en tendens til at buzze lidt, men det generer mig ikke.
drjake skrev:Hvordan er den indbyggede tuner i tvét? Er den tjep til at skifte kanaler, eller er det som at bruge en gammel Parabol?
Den er forholdsvis hurtig. Bruger dog selv eyetv som tuner, men skærmen skifter med samme hastighed - ca. 1 sekund eller mindre.
Fjernsynets menuer er generelt meget hurtige (og du kan stille på næsten ALT uden at gå i service menuen).
drjake skrev:Hvis du du sat den til et mediecenter, ved du så om den scalerer 1:1, eller om der skal bruges overscanning (fylde billedet ud) ?
Skærmen kan sættes til "Screen Fit" under "Pictures Options / Size".
drjake skrev:Hvis du har mediecenteret, har du så afprøvet med Rips i dårligere kvalitet? (Man bliver jo træt af at se de samme HD natur film, og så kommer de gamle tv serier på)
Bruger en Mac Mini med Plex og eyetv til det hele. Faktisk anvender jeg kun skærmen som en monitor. Og som med SD, så står det fint :-)
drjake skrev:Har du prøvet det indbyggede mediefunktion med optagelse til USB, funkede det?
Har ikke brugt dette - bruger kun eyetv/plex. Funktionerne har dog fået gode anmeldelser.
drjake skrev:Bruger du passthrough på din Onkyo, og hvordan virker de sammen? Jeg har selv en Onkyo 876, og B&W setup.
Kører "Through" på min Onkyo 808. Virker fint sammen, dog skal anynet+ på Samsungen og RIHD på Onkyoen enables for at få ARC og automatisk 3D switching til at virke (fra BD6900 og PS3 spil).
drjake skrev:I butikken var der ingen sol, så havde svært ved at gætte mig til, hvordan den ville være med direkte sollys?
Samsungs Real Black Filter er ganske fornuftigt og skærmen er ret lysstærk af en plasma at være - men direkte sollys vil aldrig være godt på en skærm. Min stue er ret lys om morgenen med indirekte sollys, men billedet er stadig tydeligt og med god kontrast.
drjake skrev:har du testet DLNA funktionen?
Nej - igen så klarer Plex, alt hvad jeg har behov for. :-)

Jeg har desuden haft en del tid til at genindstille skærmen og prøve ting af i dag (skærmen er kommet over sine første 100 timer), så der kommer lige et indlæg senere med mine erfaringer og målinger. Bl.a. har jeg haft lidt negative oplevelser med 3d bluray-afspilleren (men kun når sproget sættes til dansk) :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dén med hvordan Friends ser ud på et nutidigt TV, må man altså ikke bruge som reference for hvordan TV'et klarer sig. Disse amerikanske serier fra 90'erne (og tidligere) er i så elendig kvalitet, at det vil være et rent mirakel hvis de så godt ud. Især i disse størrelser hvor alle elendighederne er blæst op.
Af drjake
#viol8r
Tak for dine fyldestgørende svar. Det gav endnu en grund til at droppe ferien til Maldiverne ;)

#Yakken
Jeg takker for dit imput, og ser tit dine indlæg som guldkorn! Sætter bestemt ikke spørgsmålstegn ved din viden. Men kommer lige med en opfordring til dine fremtidige tests af TV.

Jeg finder dog spørgsmålet om 4:3 materiale aldeles relevant. De fleste tests på nettet er baseret på HD materiale i bedste kvalitet. Ja klart det ser godt ud! Tegnefilm ser også godt ud på de fleste fladskærme, og er ret sikker på at du enig. Så her kommer en lille analogi.

Jeg kiggede på nye B&W højttalere sidste uge i Hifi klubben. Ekspedienten havde kun DTS-MA Bluerays skiver, i knald bang film. Det skal lyde imponerende, og det ville det også på et dårligere system. Det interessante er jo at høre det i den mest gængse kvalitet som de fleste DVDér er i, så man er sikker på at ens samling lyder godt.

Jeg besidder 97 komplette TV serier. De fleste er i DVD 4:3 eller Blue Ray 720, men alle ældre serier er i Tv rips og ikke ligefrem materiale til store tv med dårlig upscaling. Mange TV (specielt LED) glatter voldsomt ud ved en dårlig source. Her kommer Friends ind i billedet. I 4:3 format får mange store tv "Elisabeth Tailor White Diamonds" skær, som glatter alt ud. Det ser absolut forfærdeligt ud!

Vi nyder at gense gamle serier som Star Trek, Sex And The City, MacGyver, Miami Vice, MASH, Spin City osv.

Så derfor er det vigtigt at Tvét er god til at opskalere.

Vi har et par hundrede Blue Rays, og ja dem kan jeg læse mig frem til i Test at Tvét klarer sig super godt.

Pt har vi et 42" Panasonic PV500 jeg blødte 27.000 for flere år siden. Det har en kanon kvalitet. Så er lidt bange for at det ældre materiale på det omtale 63" tommer TV ville se forfærdeligt ud.

Jeg mener, at man skal have begge sider med når der skal vælges tv. Situationen var den samme for 5 år siden, hvor den analoge tuner betød rigtigt meget.

/J
Af bleze
Man køber da ikke 63" for at se gamle tv serier i dårlig kvalitet. 63" skriger jo på HD film som må være primær fokus for sådan en investering. Dårlig SD blæst op ser ikke godt ud. God SD, feks DR kanalerne, kan godt gå men den vil altid være et kompromis at blæse noget dårligt og småt op på noget stort. Det gør fejlene endnu værre.

Det værende sagt så klarer TVet HQV testene rimeligt godt
Af trykkertor
Aner det ikke.
Var snak om et 3D-app. Men så var der rygter om den kun kom i USA, nu i starten.
Er jo lov å håbe at 3D-app er med i den her opdatering.
Af sfriis
NintendoB skrev:
trykkertor skrev:Så var der ny firmware klar, d.02/09
http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-h ... ab=support
Super Tak for tippet :)

Ved nogen hvad man kan forvent sige af denne nye firmware så som hvilke problemer retter den og sådan ?
Tror det er smårettelser, der står således på et downloadsted
(http://www.samsung.com/download/FileVie ... &language=):

1. Title
2010 PDP C65** & 7*** Firmware for sefl-upgrade
2. Applicable Model
PS**C6000 7000 series
3. Carrier or Corporate Customer
Open Market
4. Description
T-VALDEUC-2001.2
. Add alternative FRC Ics (Zoran)
. SPDIF is not working if sub-dtv sound is selected in PC-DTV PIP mode.
. Watching ''picture'' on media play error with new s/w of I-phone/I-pad.
. OSD Wrapping issue on wireless pop-up window

Men jeg vil da også gerne høre lidt erfaringer, førend jeg installerer den :)

/Søren
Af NintendoB
sfriis skrev:
NintendoB skrev:
trykkertor skrev:Så var der ny firmware klar, d.02/09
http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-h ... ab=support
Super Tak for tippet :)

Ved nogen hvad man kan forvent sige af denne nye firmware så som hvilke problemer retter den og sådan ?
Tror det er smårettelser, der står således på et downloadsted
(http://www.samsung.com/download/FileVie ... &language=):

1. Title
2010 PDP C65** & 7*** Firmware for sefl-upgrade
2. Applicable Model
PS**C6000 7000 series
3. Carrier or Corporate Customer
Open Market
4. Description
T-VALDEUC-2001.2
. Add alternative FRC Ics (Zoran)
. SPDIF is not working if sub-dtv sound is selected in PC-DTV PIP mode.
. Watching ''picture'' on media play error with new s/w of I-phone/I-pad.
. OSD Wrapping issue on wireless pop-up window

Men jeg vil da også gerne høre lidt erfaringer, førend jeg installerer den :)

/Søren
Jeg har lagt den ind, Kunne godt nok ikke få tvet til selv at hent den ned (online) så jeg måtte selv til at hent den ned på pcen og derefter lig den på en usb pen og via den vej så kunne tvet så se den nye firmware.

Alle kanaler & indstillinger på tvet var intakt efter firmwareopdateringen men ud over det så kan jeg ikke lige se at denne nye firmware har gjort noget for mit tv som er værd at skriv hjem...
Af viol8r
NintendoB skrev:Ved nogen hvad man kan forvent sige af denne nye firmware så som hvilke problemer retter den og sådan ?
Der er ingen forskelle synlige/målbare forskelle på den (og 1016/1013). Eneste interessante ting i deres changelog er Zoran FRC Ics tingen. Zoran laver chips til videobehandling og FRC står nok for frame rate control, der kunne have noget at gøre deres motion judder canceller...
Af netfors
Jeg kan se du skriver i dine kalibrerings indstillinger, hvilken firmware version du bruger? Nu bruger jeg dine indstillinger på mit 50", og synes de virker fint. Men gør det nogen forskel at jeg har opdateret til den nyeste firmware? :o
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen forskel, og heller ikke nogen ændring generelt med den nye firmware :s
Af viol8r
netfors skrev:Jeg kan se du skriver i dine kalibrerings indstillinger, hvilken firmware version du bruger? Nu bruger jeg dine indstillinger på mit 50", og synes de virker fint. Men gør det nogen forskel at jeg har opdateret til den nyeste firmware? :o
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen forskel, og heller ikke nogen ændring generelt med den nye firmware :s
Som jeg skrev i indlægget lige før, så er der ingen synlige/målbare forskelle mellem de forskellige firmwares billedkvalitetsmæssigt. :-)
Af netfors
viol8r skrev:
netfors skrev:Jeg kan se du skriver i dine kalibrerings indstillinger, hvilken firmware version du bruger? Nu bruger jeg dine indstillinger på mit 50", og synes de virker fint. Men gør det nogen forskel at jeg har opdateret til den nyeste firmware? :o
Som jeg skrev i indlægget lige før, så er der ingen synlige/målbare forskelle mellem de forskellige firmwares billedkvalitetsmæssigt. :-)
Tak. Ja, jeg så godt indlægget lige over mit, men havde trykket på send :( sorry.
Tak for kalibrerings indstillingerne. Det har hjulpet meget på kvaliteten, synes jeg :)
Af Skjold999
Jeg har lige købt et PS50C7705, med synes der skygger omkring personerne og hakken når man afspiller blueray film hvor der er en smule action. Jeg har en LG BD370 Blueray afspiller. hvad kan det skyldes??

Når jeg læsser om alle andres oplevelser med dette tv siger alle at det kører flyedende og kvalliten er helt i top.