Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Det er sikket et dumt spørgsmål men det kunne nu være meget sjovt lige at høre hvor længe de forskellig har haft deres plasma tv og her tænker jeg ikke på dem som lige har købt men derimod dem som har haft deres plasma tv i fler år i vurder selv hvad i vil ligge i fler år men gerne mere end 2 til 3 år eller mere dem kunne det være meget sjovt lige at høre fra.

Det ville være fint hvis folk lige gad at knytte en lille kommentar til deres plasma tv så som hvordan køre tvet i dag kontra den dag i to det ud af kassen og har der vært problemer undervejs.

Tråden her er oprettet ik kun til mig men til alle dem som har fået den ide at plasma tv´s er svage og nemt går i stykker og i det hele taget har svært ved at hold distancen i det lange løb men nu må vi se hvordan tråden her udvikler sig.

Glæder mig til at høre fra jer...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Uha, jeg har netop lige selv smidt et gammelt LG plasma-TV ud. Det var vel 6-8 år gammelt, og uden tuner, HDMI eller noget som helst andet af det vi ser nutildags. :)

Det blev smidt ud fordi en af controllerboard'ene var gået, så der kom en sort streg vertikalt på skærmen.
Af Kratz
Jeg har kun haft mit plasma TV i 2 år.
Der har på intet tidspunkt været problemer af nogen art, heller ikke støjgener fra blæsere eller plasma buzz.
Og folk er til stadighed begejstrede for billedet når de kigger forbi :)
Af NintendoB
Er der virkligt kun to her på forumet der har plasma tv og som ønsker at del ud af deres erfaringer i så fald er alle 187 for tråden her så fulde af løgn når de siger de er i besiddelse af et plasma tv ? Come On!!

Link til tråden jeg hentyder til :
(Hvor mange har plasma eller lcd/led Tv?)
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=15426

Lad os nu for gang i tråden her da mange først gangs køber af plasma kan få meget glæde af hvad andre bruger har at sige om deres erfaringer om hvordan deres plasma tv´s har opføret sig igemmen tiden og så videre.
Af trykkertor
Du har spurgt efter hvem der har det ÆLDSTE plasma.
Ingen grund for os å skrive når vi ikke har ældre plasma end allerede nævnt.

Jeg tolker den her tråden som jagten på det ældste plasma.
Ikke som en tråd os med gamle plasmaer skriver i. Kun jagten på et plasma. Det ældste.

Jeg har også "gammelt" plasma, men ikke så gammelt som nævnt.
Af xcardman
kender en som har et pioneer plasma fra 2005
en model 436 og virker stadig uden problemer
problemet er nok, at de fleste har købt en nyere model
i dette tilfælde en pio 600M fra 2008 og den virker også uden problemer

problemet med både plasma og lcd i 2005-07 var billedekvaliteten alså ikke lige frem den bedste.
grunden til de fleste har skiftet dem ud med en nyere model

så de helste som købte den gang var et større tv(mere end 28-36 crt tv) eller bare fordi den skulle være flad.

et crt tv slå stadig de fleste fladskærm i dag på billedekvaliteten.
Af Einar Helleland
xcardman skrev:kender en som har et pioneer plasma fra 2005
en model 436 og virker stadig uden problemer
.
Jeg har stadig mit gamle Pioneer PDP 436; det har fungeret uden problemer i alle årene.

Købte et Sony KDLNX4700 her i foråret, da jeg syntes, det var på tide at "opgradere" til Full HD og Blu-ray m.m., men solgte det en måneds tid efter, da jeg simpelt hen ikke kunne leve med den billedkvalitet, tv'et leverede (ujævn baggrundsbelysning, elendige betragtningsvinkler, dårlige farver, dårlig motion handling - the list goes on). Mit gamle Pio klarer sig på mange områder langt bedre ;)

Har overvejet at købet et Panasonic VT20 som erstatning for mit gamle Pio, men har besluttet at vente og se, hvad Panasonic disker op med på plasmafronten i 2011 (jeg lever i håbet om, at deres design bliver en smule mere spiseligt, end det er nu) :)
Af Gil
Jeg har lige solgt mit Panasonic TH-42PW5 plasma incl ekstern tuner og vægophæng for 500.-

Det kostede 35.000.- på tilbud i 2001... suk..
Af Mysen
Jeg har lige hængt mit 42" medialine plasma fra 2004 op inde på soverværelset, da jeg købte nyt for et par uger siden.
Stand, vægophæng og højtalere var alle tilkøb, og jeg valgte kun ophænget, der er laveste opløsning på panelet, 0 HDMI indgange, et par DVI indgange, der ikke gider snakke med hverken min PS3 eller min Yousee boks. Den larmer som en insektfanger, har altid gjort det, og så fungerer den som en ekstra radiator men....

Den har aldrig fejlet noget alvorligt, og har stadig et noget bedre billede end mange af de billigere tv'er idag. Og så var det jo et designmæssig vidunder dengang!
Af Esben
Jeg har muligvis fornøjelsen af at være indehaver af en af de ældste plasmaskærme. :D

For ca. 9 år siden erhvervede jeg et Panasonic TH42-PWD4UY "fjernsyn" (ingen tunere), som stadig er hængende på min væg. Dengang stod jeg med valget mellem den, eller fx. en Sony FW900 CRT-skærm.

Udover godt et års tid hvor jeg havde en bærbar computer, er den de første 3-4 år brugt som den eneste computerskærm, til min eneste computer. Dvs. tilsluttet min stationære i 848x480 opløsning, og brugt til alt computerbrug, ca. 5 timer dagligt computerbrug. Jeg husker skærmen som meget lysstærk og meget tydelig. I dag kan man sammenligne opløsningen med den der ses på mange netbooks, så selvom det måske virker usandsynligt fungerede den fint som eneste computerskærm i lang tid. Der har aldrig været, og er det heller ikke nu, permanent burn-in på skærmen. Jeg har naturligvis forsøgt at undgå start menu ikon og maksimer/minimer ikoner ved at køre i fuldskærm så ofte som muligt.

Der har altid været en svag summen fra skærmen, som tiltager i styrke alt efter hvor meget lys skærmen skal vise. Dog kan man altid svagt ane den, selvom skærmen er sort. Det er dog noget man vænner sig til.

For 5 år siden fik jeg igen bærbar, og nu fungerer plasmaskærmen bare som mediecenterskærm til Windows 7, browsing og afspilning af film. Opløsningen er på 852x480, så film bliver skaleret op/ned, men det ser stadig pænt ud. Dog giver nogen spil et noget gnidret billede, fx Starcraft2 der ikke kan køres i 852x480, så det er ret svært at læse teksten. Skærmen er ikke helt så lysstærk som jeg husker den fra lige da jeg fik den, så ved middagstid når solen står ind kan skærmen være svær at se, om aftenen er der slet ingen problemer. Ellers fremstår farver m.v. stadig fint. Man sidder omkring 3,3 meter fra fjernsynet, så det er begrænset hvor høj opløsning man kan skelne med øjet. Den lave opløsning er egentlig meget praktisk når man sidder så langt væk, fordi man tydeligt kan se/læse hjemmesider, Youtube osv.

Så hvis der er nogen derude som er i tvivl om hvor lang tid de kan forvente deres fjernsyn kan bruges. Jeg har været glad for mit i lang tid, selvom jeg til tider har haft problemer med at få min computer til at køre præcis skærmens opløsning. Jeg er glad for det ikke kører 1024x768, så alting vil være strukket i bredden, på trods af den lidt lavere opløsning. Skærmen har stadig fungeret fint i snart 10 år, så jeg forventer også at mit næste fjernsyn, måske 63" plasma til næste sommer, kommer til at holde rigtig lang tid.