Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey,

Jeg har så småt bevæget mig ind i fladskærmsjunglen, og er så småt blev forvirret ;-)

Er stødt på adskillige tv, som umiddelbart ser interessante ud, men der er jo altid meget for og imod.

Tv'et skal bruges til at se almindelige tv-kanaler (og HD, selvfølgelig), film (dvd/blueray) og spil (PS3/Xbox 360).

Det skal være min. 42", gerne større, fuld HD, god kontrast, opdateringshastighed, sort-gengivelse m.m..

Jeg har bl.a. kigget på følgende modeller:

• Sony KDL-46EX500
• LG 47LD750N
• LG 50pk760
• LG 50PK750 (N)
• Panasonic G20

Hvad er forskellen på de tre modeller fra LG? Og hvad betyder N'et, der tilføjes de forskellige LG modeller?

Hvilke af de nævnte vil I anbefale? Og skal jeg kigge i en helt anden retning?[/list]
mathiaspoulsen skrev:Hey,

Jeg har så småt bevæget mig ind i fladskærmsjunglen, og er så småt blev forvirret ;-)

Er stødt på adskillige tv, som umiddelbart ser interessante ud, men der er jo altid meget for og imod.

Tv'et skal bruges til at se almindelige tv-kanaler (og HD, selvfølgelig), film (dvd/blueray) og spil (PS3/Xbox 360).

Det skal være min. 42", gerne større, fuld HD, god kontrast, opdateringshastighed, sort-gengivelse m.m..

Jeg har bl.a. kigget på følgende modeller:

• Sony KDL-46EX500
• LG 47LD750N
• LG 50pk760
• LG 50PK750 (N)
• Panasonic G20

Hvad er forskellen på de tre modeller fra LG? Og hvad betyder N'et, der tilføjes de forskellige LG modeller?

Hvilke af de nævnte vil I anbefale? Og skal jeg kigge i en helt anden retning?[/list]

>
(N= Nordisk model, service hos LG0), uden er de parallel importeret og LG rep. ikke. Der skal du evt. tegne en forsikring hos www. securator.dk

• LG 47LD750N, LCD, 200 Hz (roligere billede)
• LG 50pk760, Plasma, parallel importeret
• LG 50PK750 (N), Plasma
mathiaspoulsen skrev: Jeg har bl.a. kigget på følgende modeller:

• Sony KDL-46EX500
• LG 47LD750N
• LG 50pk760
• LG 50PK750 (N)
• Panasonic G20

Forskellen på LG modellerne er at LD750N er LCD og de andre er plasma TV, og 'N' betyder bare at det er den danske/nordiske model. Hvis det skal være et LCD TV vil nok jeg anbefale LD750N (som det vist også fremgår af andre løbende tråde.. ;)).
Af mathiaspoulsen
Hey,

Tak for jeres hurtige svar.

Har ikke besluttet, om det skal være plasma eller LCD; jeg har ikke nogen bestemt holdning til den sag.

LG modellerne ser interessante ud, og omtales pænt rundt omkring.

Modtager stadig gerne forslag til andre mærker og modeller.
Af Steen Bay
mathiaspoulsen skrev: Tak for jeres hurtige svar.

Har ikke besluttet, om det skal være plasma eller LCD; jeg har ikke nogen bestemt holdning til den sag.
"To choose plasma or LCD", det er ellers det store spørgsmål her ;)
Af mathiaspoulsen
Ja, det fornemmer jeg ;-)

Har bare ingen "religiøs" holdning til det, og kan se, der er lidt for og imod - men ikke noget definitivt, tilsyneladende.

Hvis man nu holder fx LGs PK750N og LD750N op imod hinanden, hvad vil så være for og imod de to modeller?
Af Steen Bay
yakken skrev:De samme som er for alle andre debatter om LCD vs. plasma:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428
Genlæste lige artiklen, og den er faktisk ganske god! ;) Tror dog at specielt LCD nok har udviklet sig lidt med bedre sortniveau og 'responstid' (pga. scanning backlight), og måske også med forbedrede betragtningsvinkler på IPS panelerne.
Af mathiaspoulsen
Tak for det.

Jeg har læst artiklen, og var bl.a. netop i tvivl om, hvor meget der er sket i løbet af de sidste par år.

Er dog stadig ikke helt afklaret; tv'et vil både blive brugt dag og aften, men vil ikke være placeret, så solen lyser direkte ind på skærmen. Hvis lyset er for slemt, vil jeg kunne rulle gardiner for.

Så er der strømforbruget, som jo nok også bør overvejes.

Jf. LGs hjemmeside, så bruger 50PK750N 181 watt og 0,20 i standby, mens 47LD750N bruger 153 watt og 0,30 i standby.

Det slår mig ikke som nogen nævneværdig forskel?

Må vist bare ud og kigge på nogle af dem i levende live.
Af Steen Bay
mathiaspoulsen skrev:
Så er der strømforbruget, som jo nok også bør overvejes.

Jf. LGs hjemmeside, så bruger 50PK750N 181 watt og 0,20 i standby, mens 47LD750N bruger 153 watt og 0,30 i standby.

Det slår mig ikke som nogen nævneværdig forskel?
Den ret lille forskel kan også skyldes at LCD TV ofte fra fabrikken er indstillet til en meget høj lysstyrke i i standard profilen (nok for at virke mere imponerende i forretningen).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Steen Bay skrev:Genlæste lige artiklen, og den er faktisk ganske god! ;) Tror dog at specielt LCD nok har udviklet sig lidt med bedre sortniveau og 'responstid' (pga. scanning backlight), og måske også med forbedrede betragtningsvinkler på IPS panelerne.
IPS har eksisteret temmelig lang tid og der er taget højde for denne teknologi i vores artikel. Responstiden ændres ikke med scanning backlight. Din opfattelse af slør ændres, men det har ikke noget med responstiden at gøre.

Mht. effektforbrug, så har vi også en artikel om dette emne:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1260447765

Før du køber dig fattig i et stort LCD-TV, som du tror sparer dig for en masse penge, så tag lige og regn lidt på hvad du reelt sparer. Jeg har netop tilføjet mulighed for at indtaste værdier for sit eget TV og få dem vist sammen med de øvrige målinger.
Af lennon
I langt de fleste tilfælde vil det være naivt at lade strømforbruget være afgørende . Dog er der tilsyneladende nogle af de store LCD/LED (55") som har et mærkbart mindre forbrug end plasma. Omvendt er nævnte LCD/LED så meget dyrere i købspris, at man ikke når at hente prisslippet hjem på el i TV´ets levetid ;;)
Af Steen Bay
yakken skrev:
Steen Bay skrev:Genlæste lige artiklen, og den er faktisk ganske god! ;) Tror dog at specielt LCD nok har udviklet sig lidt med bedre sortniveau og 'responstid' (pga. scanning backlight), og måske også med forbedrede betragtningsvinkler på IPS panelerne.
IPS har eksisteret temmelig lang tid og der er taget højde for denne teknologi i vores artikel. Responstiden ændres ikke med scanning backlight. Din opfattelse af slør ændres, men det har ikke noget med responstiden at gøre.
Nej, og derfor satte jeg det også i anførselstegn. Brugte ordet 'responstid' fordi det normalt er det Rasmus bruger når han i tests forklarer fordelen ved Scanning Backlight.