Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af viol8r
MigSelv skrev: Jeg så en demo af 7705, der blev vist film med bjælker, slog over på tv ( fuld skærm ), her kom chokket ( en tydelig streg i top og bund, der hvor bjælkerne stoppede samt en meget mørk aftegning hvor bjælkerne havde været ). Som sælgeren så pænt sagde, med denne model frygter vi alvorligt for varige burn-in problemer.
Af ren interesse - var det 50" eller 63" af C7705 du så retentionsproblemet på?
Brugeravatar
Af MigSelv
viol8r skrev:
MigSelv skrev: Jeg så en demo af 7705, der blev vist film med bjælker, slog over på tv ( fuld skærm ), her kom chokket ( en tydelig streg i top og bund, der hvor bjælkerne stoppede samt en meget mørk aftegning hvor bjælkerne havde været ). Som sælgeren så pænt sagde, med denne model frygter vi alvorligt for varige burn-in problemer.
Af ren interesse - var det 50" eller 63" af C7705 du så retentionsproblemet på?
Hej
Det var en 50", der havde været demo i 3 ugers tid.
Af ErikUkendt
Til trådstarter: Tillykke med kræet og nyd det, men tag forsigtigheden med dig i starten!

Til MigSelv: Jeg bakker dine overnævnte synspunkter her op.

Har selv en G20'er med fast DR logo oppe i venstre hjørne, som kan ses svagt ved nogle baggundsfarver.

Fejlen fra min side var at jeg havde set DR ca 70% af tiden og resten af tiden var det fordelt på andre kanaler og PC.

TV'et har kun kørt THX mode, film med bjælker blev i starten delt op i 2-3 sessions. Tekst tv blev kun vist få minutter af gangen. Film i 4:3 bliver altid vist fuldskærms.

- ellers et rigtigt godt TV, med et meget behageligt og flot billede, som jeg vil anbefale med nedenstående in mente:

Jeg kørte ingen Burnin de første 200 timer, hvilket jeg har fortrudt. Jeg lod mig rive med i den holdning, at det var et overstået kapitel på dagens plasma.

-altså kør burnin ved plasma (bagefter er det for sent)
Af NintendoB
ErikUkendt skrev:Til trådstarter: Tillykke med kræet og nyd det, men tag forsigtigheden med dig i starten!

Har selv en G20'er med fast DR logo oppe i venstre hjørne, som kan ses svagt ved nogle baggundsfarver.

Fejlen fra min side var at jeg havde set DR ca 70% af tiden og resten af tiden var det fordelt på andre kanaler og PC.

TV'et har kun kørt THX mode, film med bjælker blev i starten delt op i 2-3 sessions. Tekst tv blev kun vist få minutter af gangen. Film i 4:3 bliver altid vist fuldskærms.

- ellers et rigtigt godt TV, med et meget behageligt og flot billede, som jeg vil anbefale med nedenstående in mente:

Jeg kørte ingen Burnin de første 200 timer, hvilket jeg har fortrudt. Jeg lod mig rive med i den holdning, at det var et overstået kapitel på dagens plasma.

Du har ikke gjort mit valg af plasma tv helt nemt, Nu var jeg sq lige ved at overbevise mig selv om at det nok skulle gå alt sammen så Tak for det Erik ;)

Jeg må være ærlig her jeg er ved at ha fået nok af plasma drømmen, Jeg står med en god pose penge som ellers skulle ha gået til købe af nyt tv, Og jeg har været mere end lun på PS63C7705 modellen, Men nu tror jeg sq jeg står af toget før det enlig er kommet i gang.

For mig lyder det jo ikke til at tvet (plasma generelt) er egnet til brug jeg gider ikke sidde med et stop ur når jeg spiller på min ps3 og sig hov det var så 3 timer i streg så er det tid til at lave noget andet, Eller nå nu må jeg vist lige slå over på anden kanal for at undgå burn in i lortet.

Og så kan det da også lige pas jeg skal bruge de føst 200 til 300 timer på at sidde og stirre på en masse stribet mønster der køre fram og tilbage på skærmen fordi man skal køre en break-in det er et tv til over 20,000 kr !! det skal bar køre lige ud af kassen uden man skal være bang for at lortet lider skade af forkert brug i form af for meget tv kikkeri eller film i 16:9 format med sorte bjælker i toppen og bunden det er jo grotesk man ikke bar kan nye sit tv uden skal være bang for at ødelæg det ... ::l
Brugeravatar
Af MigSelv
NintendoB skrev:
ErikUkendt skrev:Til trådstarter: Tillykke med kræet og nyd det, men tag forsigtigheden med dig i starten!

Du har ikke gjort mit valg af plasma tv helt nemt, Nu var jeg sq lige ved at overbevise mig selv om at det nok skulle gå alt sammen så Tak for det Erik ;)

Jeg må være ærlig her jeg er ved at ha fået nok af plasma drømmen, Jeg står med en god pose penge som ellers skulle ha gået til købe af nyt tv, Og jeg har været mere end lun på PS63C7705 modellen, Men nu tror jeg sq jeg står af toget før det enlig er kommet i gang.

For mig lyder det jo ikke til at tvet (plasma generelt) er egnet til brug jeg gider ikke sidde med et stop ur når jeg spiller på min ps3 og sig hov det var så 3 timer i streg så er det tid til at lave noget andet, Eller nå nu må jeg vist lige slå over på anden kanal for at undgå burn in i lortet.

Og så kan det da også lige pas jeg skal bruge de føst 200 til 300 timer på at sidde og stirre på en masse stribet mønster der køre fram og tilbage på skærmen fordi man skal køre en break-in det er et tv til over 20,000 kr !! det skal bar køre lige ud af kassen uden man skal være bang for at lortet lider skade af forkert brug i form af for meget tv kikkeri eller film i 16:9 format med sorte bjælker i toppen og bunden det er jo grotesk man ikke bar kan nye sit tv uden skal være bang for at ødelæg det ... ::l
Hej
Break in kan også foregå ved normal kigning/brug. Men her skal, i de ca. 200 timer, undgås alle former for statiske billeder ( logoer etc. ).
Break in dvd, kan jo køres i nattetimerne.
Brugeravatar
Af MigSelv

Hej
Takker for supporten.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... 16250&PN=1
Linket kan bruges til download af plasma whitewash.
Udpak filen, brænd den til en dvd.
Sæt tv i dynamisk, lad dvd køre ( kører i loop ), tjek for logo rest ( kan ikke sige hvor mange timer du skal bruge ).
Af akanhjo
NintendoB skrev:

Tag det nu ikke så højtidligt, det blir jo kørt helt vildt på en spids. Nu har tråden her kørt lidt og det lyder til at problemet skulle være mindre på 63" modellen, hvis der overhovedet skulle være et. Jeg har 50 tommer modellen og jeg har altså haft alt for god tid her de sidste to måneder og der er tvet blevet brugt uden forbehold og jeg har ingen probemer haft.
Det lyder til, at der skal være fejl i panelet før det er galt med retention.

Men hvis du er helt lost over alt det plasma snak, så er det jo nok ikke det rigtige for dig.
Af NintendoB
akanhjo skrev:Men hvis du er helt lost over alt det plasma snak, så er det jo nok ikke det rigtige for dig.
Hej

Nu kan jeg jo kun forhold mig til det andre skriver og hvor man nu ellers kan læse om folks erfaringer med plasma tv´s
og det har da lagt fra vært en dans på røde roser alt det folk har skrivet om plasma og derfor træder jeg lige et par skridt tilbage nu.

Så nej du har sikket ret plasma tv´s er nok ikke noget for mig...
Af Martin Sjøstrand
Hej

Nu kan jeg jo kun forhold mig til det andre skriver og hvor man nu ellers kan læse om folks erfaringer med plasma tv´s
og det har da lagt fra vært en dans på røde roser alt det folk har skrivet om plasma og derfor træder jeg lige et par skridt tilbage nu.
Så vil jeg da lige komme med min oplevelse, siden jeg fik den ind af døren i torsdags. Jeg har jo slet ikke nået at køre break-in. Den har kun fået nogle timer her og der med "ruller"

Kæresten har siddet nogle timer en gang imellem og set tv2, zulu eller anden kanal med logo, og jeg har lidt siddet og bidt negle pga det skide logo i hjørnet :( men har heller ikke villet "indrømme" at vores nye store investering ikke skulle være perfekt, så har ikke villet bede hende skifte kanal en gang i mellem eller strække teksterne ud af billedet :) Resultatet er...... intet!

Der er vitterlig intet at se! Jeg har efterfølgende siddet og nærstuderet skærmen af skræk for retention eller burn-in

Dette er min første plasma, så jeg vidste ikke helt hvad jeg kunne forvente, og ville være typen der ville være rigtig træt af synlige spor fra det man havde siddet og set. Men jeg er så glad så glad. Det støjer ikke, der er ingen retention.... der er endnu ingen fejl at brette om fra mig af endnu 8)

Så syntes da lige du skal have en "dans på roser" historie med herfra så, for det er vitterligt et fantastisk fjernsyn!
Af ErikUkendt
MigSelv skrev:

Hej
Takker for supporten.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... 16250&PN=1
Linket kan bruges til download af plasma whitewash.
Udpak filen, brænd den til en dvd.
Sæt tv i dynamisk, lad dvd køre ( kører i loop ), tjek for logo rest ( kan ikke sige hvor mange timer du skal bruge ).
Og takker for linket.
Jeg har prøvet at kører Burnin Wash i 6-8 timer, da jeg opdagede logoet for ca 2½ månede siden. Det hjalp desværre ikke ret meget. Siden har jeg ofte vist "snakke programmer" med Zoom1 format, for at undgå logoer. Men logoerne kan som sagt stadig anes under visse omstændigheder. Jeg tror skærmen har en skygge, som jeg må leve med.
Af Gavin
NintendoB skrev:
Hej

Så nej du har sikket ret plasma tv´s er nok ikke noget for mig...
Det er ligesom hos Martin også mit første plasma tv (kan være du har læst tidligere indlæg fra mig andre steder herinde) Men jeg har ligesom Martin heller ikke kørt noget break-in fra starten, det har også kun været lidt med de ruller man kan vælge i menuen på tv'et. Og jeg har heller ikke nogle fastbrændte logoer eller lignende. Der har lige været den første dag jeg fik tv'et hvor jeg hentede 3D spil på min PS3, der kunne man se baggrunden fra PS3en, men det forsvandt igen ret hurtigt.. Så min oplevelse med mit første plasma tv er altså også meget positivt! :)
Af viol8r
Kan lige give mine erfaringer med retention med. På den 63C7705 jeg har, er der ingen spor overhovedet - har ingen break-in kørt, men tilgengæld forholdsvis fornuftige indstillinger fra dag 1.

Eneste tilfælde, hvor jeg svagt har kunne se noget har været, når der har været spillet PS3 i 2+ timer, hvor man har kunne se f.eks. tællere eller lignende grafik, der har stået samme sted. Det kunne kun ses på en ren sort skærm (de områder, der har været lyse i spillet er blevet mørkere end skærmens normale sort - som er ret sort).
Lige så snart at der kom et billede på, var det væk (også når man gik tilbage til sort skærm).

Jeg har desuden heller ikke været plaget af det på min helt gamle LG plasma (fra dengang, hvor 42" var vildt og kostede mere end en nutidig 65VT20), tilgengæld kender jeg mange med nogle af de billige Samsung plasma, der lider af kraftig retention.

Og så lader det til, at 50'eren er mere plaget af det end 63'eren. Men hvem køber også en 50" i 2010? 8)
Af Gavin
viol8r skrev: Men hvem køber også en 50" i 2010? 8)
Det gjorde jeg.
Af ThomasMac
HEj Jeg har også et 63"7705 og har haft det i en måned nu. Jeg har bare brugt det lige ud af kassen uden speciel omtanke. Og der er intet Burn In. Tror nu også det har noget at gøre med at der er en funktion i TV'et - under menuen skærmbeskyttelse - hvor det bytter om på Pixels hvert 4 minut. (Selvom der står at det er for at forebygge og forlænge pixelafbrændingen)
Og så har jeg sat Timer på så det slukker om aftenen (hvis jeg nu skulle falde i søvn foran TV'et :) ) Men jeg savner da lidt den funktion der var i Pioneer hvor det slukkede hvis man ikke rørte en knap i 2 timer. Ud over det, kan jeg sige at det er et fantastisk tv.