Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej allesammen,

Jeg har brug for lidt hjælp ang valg af monitor/TV som skal bruges i min forretning... jeg brug for TV så jeg kan vise diverse menuer og tilbud på...
Ideen er nok at jeg vil bruge tv es usb ingange så jeg kan have de diverse menuer som stilbilleder samt en af skærmene skal bruges som slideshow med diverse tilbud...der er et par burger king restauranter der brugre skærme til dette formål...
Mit spørgsmål er hvad er bedre til mit behov LCD eller LED , skærme skal have 37 tommer hver . De kommer til at hænge lige under loftet og vil blive vippet lidt mod kunder.

ER der forskel på de to skærm typer hvordan de fremviser statiske billeder,samt er der forskel på synsvinkel på dem...

Ud fra det jeg kunne læse på nettet så er der en del fordele med LED skærme, med hensyn til strømfobrug,kontrast, farve ægthed, hel klar den tynde design og strøm forbrug er stor plus
for mit behov, men er der nogen ulemper med dem hvad synes I ...

Fordel med LCD er prisen da jeg kan finde på nettet biligste LCD fra 3700 kr hvor jeg skal op og give 6500 kr for de biligste LED...i 37 tommer...Er de penge som de koster mere godt givet
til mit behov ???Jeg har været i fona idag og kigget lidt på diverse muligheder med det er svært at bedømme da LCD / LED skerme er pladseret hidst og pidst i butikken samt i førskelige størrelser..

Jeg har ikke selv nogen erfaringer med LCD teknologi da jeg kun har haft plasma skærme hjem hos os Pioneer og Panasonic...
Jag skal ud og investere i 6-8 skærme derfor er der super vigtig at mit køb ikke bliver fejlagtig...

Jeg takker på forhånd til alle jer der gerne vil komme med lidt hjælp ang mit valg.... samt hvis der er nogen af branche medlemer der har et godt råd til mig???
[/img]
Af sanny
jeg er godt klar over at LED er en modificeret LCD tv... men aligevel synes jeg ikke at bileder på de to skerme er ens da jeg kigger på dem i foratninger.... så der må være også par fordele og ulempe ud over pris og strom forbrug ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej. Hvis du synes billedet er anderledes, så skyldes det forskelle i indstillinger eller i det LCD-panel der er benyttet. Du får ikke et skarpere billede, bedre farver eller andre forbedringer med LED.
Af viol8r
yakken skrev:Nej. Hvis du synes billedet er anderledes, så skyldes det forskelle i indstillinger eller i det LCD-panel der er benyttet. Du får ikke et skarpere billede, bedre farver eller andre forbedringer med LED.
Nok ikke bedre farver, men LED belysning skulle give mulighed for flere farver end muligt med CCFL (hvis der benyttes RGB LEDs). Derudover burde der være bedre kontrastforhold (med dynamisk kontrast osv.) på en LED skærm, da der slukkes for enkelte områder. Så vidt jeg ved er disse "fordele" dog kun på skærme, hvor der ikke er edge-LED, hvilket der er på de fleste.

Til 24/7 butiksbrug så køb en LED skærm. Du sparer penge på strøm, får en "flad"-skærm og kan skrue op for farver og lysstyrke nok til at folk kigger en ekstra gang. :-)
Af sanny
hej dennis

1000 tak for svar , jeg kan ser at Samsung er den prucent med største udvalg , og så er der sony,philips samt LG,,, er der nogen af de skærmer der er vesentlig bedere and andre... (sasung har nok mest interesant disegn ;) )

men når jeg kigger på samsung hjemme side så er der mange mange serier de har 5,6,7,8... men jeg har ikke brug for alle de smarte funktioner kun FLOT bileder samt mulighed for tilslutning usb
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Flere farver er oftest lig med et forkert billede. Hvis du skubber R, G og B værdierne i CIE-diagrammet, så får du ikke mulighed for at kalibrere billedet korrekt. Så det er ikke en fordel med "flere farver" hvis du går op i korrekt billedgengivelse.

Local-dimming er kun muligt på direct LED skærme, men selv disse har problemer med "halos" da der er for få dioder til at give lys til små områder på mørke baggrunde.
Af sanny
yakken

jeg har ikke brug for korekt bileder , den har jeg hjem med min plasma skærm...

jeg har brug for IMPRESIV bileder med "VAUUU" effect som vil får mine kunder for at købe de produkter som vi har i foratning ...
derfor synes jeg at der at jeg kan malipulere med farver voldsom har stør betydning i mit valg
Af viol8r
yakken skrev:Flere farver er oftest lig med et forkert billede. Hvis du skubber R, G og B værdierne i CIE-diagrammet, så får du ikke mulighed for at kalibrere billedet korrekt. Så det er ikke en fordel med "flere farver" hvis du går op i korrekt billedgengivelse.

Local-dimming er kun muligt på direct LED skærme, men selv disse har problemer med "halos" da der er for få dioder til at give lys til små områder på mørke baggrunde.
Helt enig - derfor mine anførselstegn. :)

Men nu var det jo farve og kontrast voldtægt vi gik efter, og der er det jo fint med LED.

Den brede gamut er vel også en fordel, hvis man f.eks. viser en række stillbilleder (som jeg kunne forstå var ideen) og disse er lavet med f.eks. AdobeRGB eller lignende? (forudsat at skærmen kan tolke billedernes ICC-profil mv.)
Af sanny
viol8r skrev:
yakken skrev:Flere farver er oftest lig med et forkert billede. Hvis du skubber R, G og B værdierne i CIE-diagrammet, så får du ikke mulighed for at kalibrere billedet korrekt. Så det er ikke en fordel med "flere farver" hvis du går op i korrekt billedgengivelse.

Helt enig - derfor mine anførselstegn. :)

Men nu var det jo farve og kontrast voldtægt vi gik efter, og der er det jo fint med LED.

Den brede gamut er vel også en fordel, hvis man f.eks. viser en række stillbilleder (som jeg kunne forstå var ideen) og disse er lavet med f.eks. AdobeRGB eller lignende? (forudsat at skærmen kan tolke billedernes ICC-profil mv.)
der er netop der mange bileder vil være lavet af min grafiker med programer som Adobe ,osv... og der vil bliver tele om stilbileder der vil overlappe hinenden med diverse tilbud og fakta om produkter.... de ander skærme vil kun haver stillebileder hvor vil de viser menu med bileder af produkter
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dét med "flere farver" er slet ikke aktuelt her. RGB-LEDs bruges kun i de ekstremt dyre LCD-TV. Du kan skrue ethvert TV op til at vise pangfarver hvis det er dét du vil have. Det ændrer alm. LED ikke ved. Hvis I tager et kig på de tests vi har af LED-baserede TV, så er deres gamut ikke bredere end andre modeller uden LED. Alle disse "LED-TV" viser præcis samme farverum som alle de andre skærme vi har haft på bænken herinde.

Du får ikke en bedre kontrast ved brug af LED. Du kan aktivere en aggressiv dynamisk kontrast, som skruer ned for lysstyrken, men det virker jo kun optimalt på helt sorte billeder. Du kan skam også skrue dynamisk ned for lyset i et CCFL-baseret LCD-panel...

Jeg har ikke noget imod LED, selvom det måske lyder sådan af mine indlæg, men jeg har dog noget imod forestillinger om, at teknologien bringer alverdens lyksageligheder med sig alene fordi det hedder "LED". Du får et lavere effektforbrug og en tyndere skærm. Du får ikke bedre farver eller bedre statisk kontrast.
Af sanny
der er noget i den her stil jeg er på jagt after
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke TV, men udstillingsmonitors dét der. De er noget mere hårdføre end de gængse fladskærms-TV, da de er bygget til at køre 24-7.