Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bromberg
Hej har for snart 14 dage siden købt mig overstående fjernsyn og har nogle spørgsmål..

I mit højre hjørne på tv´et er der lige som en lille sort tåge. Og det samme midt på billedet og så en 5-7 cm ned i billedet. Det er både ved tv og gaming. Er det det man kalder ghosting?

Tv er købt var lige blevet stilt op i butikken (expert) fortalte sælgeren mig. JEg fik forhandlet skærmen godt ned mod at jeg så også tog udstillingsmodellen. Men hvordan er jeg sikret et ok produkt så?? Har ikke tegnet nogen forsikring på nemlig
Af Steen Bay
Det du ser er nok snarere det som kaldes 'clouding', som er en større eller mindre variation/ujævnhed i baggrundsbelysningen, og som skyldes at skærmen er oplyst af LEDs som sidder rundt langs kanten at TV'et. Det er nok desværre så almindeligt på de tynde Egde-LED TV at det ikke betragtes som en decideret fejl, så en forsikring ville næppe have gjort nogen forskel.
Af bromberg
Steen Bay skrev:Det du ser er nok snarere det som kaldes 'clouding', som er en større eller mindre variation/ujævnhed i baggrundsbelysningen, og som skyldes at skærmen er oplyst af LEDs som sidder rundt langs kanten at TV'et. Det er nok desværre så almindeligt på de tynde Egde-LED TV at det ikke betragtes som en decideret fejl, så en forsikring ville næppe have gjort nogen forskel.

Så at stille krav om ny skærm ændrer ingen ting heller?..
Af Steen Bay
Et nyt EX700 ville sikkert have det samme problem, men jeg ville da helt klart prøve at få det byttet til f.eks. et EX500 som har den mere traditionelle CCFL baggrundsbelysning.
Af MF-DK
Jeg fik at vide i sony centeret forleden at begge har sådan set den samme skærm, bare med hver forskellig belysning bagfra. Ville helt klart også prøve at få det bytte til en EX500.

Se evt. denne tråd om clouding: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=17436