Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Eky68
Jeg har et Samsung C6005 med en Samsung netværks dongle og forsøger at komme på mit trådløse netværk, men kan ikke få det til at fungere. Det fungerer fint med kabel.

Jeg går ind i Netværk og vælger trådløst.
I Netværksopsætning søger jeg efter netværk. Den finder mit netværk og jeg taster WPA2 koden, og herefter er den på netværket. Alt ok.

Hvis jeg så vælger netværkstest, siger den, at ip-adresse, sub-netmaske og gateway skal udfyldes.

Så prøver jeg manuelt at sætte det op med de manglende oplysninger og kører testen igen. Nu brokker den sig over Gateway link error.

Min dongle er sat i USB1 porten på TV'et.
Mit SSID består kun af små bogstaver, uden blanke eller tal.
Min Windows workgroup er MSHOME, hvis det har betydning.
Mine bærbare pc'er har ingen problemer.

Det er meningen at jeg vil tilgå min NAS boks på netværket.

Er der nogen der har idéer?
Af Akyhne
IP konflikt?
Giver du enheden den samme IP som hvis fjernsynet var koblet til via kabel?
Husk din trådløse dongel har sin egen MAC addresse. Sæt evt. din router op med reserverede IP'er for alle enheder.
Af Eky68
Jeg har desværre ikke mulighed for at ændre opsætning i routeren. Ip-adresserne tildeles dynamisk.
Der er ingen MAC-adr spærring i routeren, så skal jeg bruge MAC-adressen til noget?

Når jeg kører via kabel sætter jeg ikke en ip-adr, men har sat den til Auto.

Når jeg har valgt det trådløse net, så viser den netværksnavnet, samt en antenne. "Signalerne" på antenne iconet er gule. Skal de være grønne?

Hvis jeg sætter en ip-adr på TV'et, kan jeg så bruge en hvilken som helst? F.eks. 192.168.1.150, subnet 255.255.255.0, Gateway 192.168.1.1
Af Akyhne
Man kan normalt bruge MAC adressen til at reservere en IP i routeren.

Din router kan godt være sat op til kun at have f.eks 20 IP adresser tilgængelig. Check opsætningen på din PC på det samme netværk, og brug så tilsvarende opsætning på den trådløse. Blot med en anden IP.

En anden ting der kan være galt er hvis dit trådløse knudepunkt er sat op som gateway og bruger et andet område, f.eks 192.168.0.1 eller 192.168.1.2
Så er det så vidt jeg husker den IP der skal bruges som gateway.

* Automatisk opsætning burde dog virke for dig. Sluk for alt andet (også din PC), undtagen for routeren + evt. trådløs enhed.
* Genstart evt. router.
* Kør autoopsætningen på dit tv's trådløse forbindelse igen.
Af Eky68
Jeg har ingen mulighed for at sætte noget op i routeren, da det er en firmarouter.

Via PC'en kan jeg se at TV'et får tildelt en ip-adresse (når jeg kører kablet) 192.168.1.8

Min gateway er 192.168.1.1

Jeg har forsøgt at slukke alt udstyr (router i 30 sekunder), men der er ingen forskel.

Ved du hvilken farve det trådløse antennesignal skal være på TV'et, når man er connected?

Min adgangskode til netværket består kun af tal, 24 stk., men det er vel ok.
Af Eky68
Så lykkedes det;-)

Først prøvede jeg at flytte min dongle til naboens TV.
Da koden til det trådløse net var indtastet, lyste signalerne på antenne iconet grønt, så derfor vidste jeg, at mit netwærk åbenbart ikke var tilsluttet korrekt.

Herefter lavede jeg netværkstesten på naboens TV. Den kom forbi gateway testen, men fejlede i den sidste test.
Det lykkedes altså heller ikke at komme på nettet her, men jeg kunne gå videre på mit eget TV.

Jeg tilsluttede igen donglen, startede helt forfra, og denne gang fik jeg signalerne til at lyse grønt!
Nu satte jeg den så til Auto opsætning, og kørte testen, og alt gik godt!

Jeg ved ikke, hvad der har gjort at det virker nu, men jeg havde en formodning om, at jeg muligvis havde tastet koden forkert ind første gang, så derfor prøvede jeg med vilje at taste en forkert, men det gav en helt anden fejl, så det var altså ikke det.

Måske skal enhederne tændes/slukkes i en bestemt rækkefølge?
Af hampus
Hvad kan man på C6005 når man har den tilsluttet sit wifi-netværk? Kan det afløse et mediecenter?

Jeg tænker specielt på streaming af film, muisk, billeder etc. fra hjemmenetværket...
Af Akyhne
Både og. Et mediecenter kan afspille DVD m.m. og evt. optage.

Tv'et kan kun streame og kun streame et begrænset antal formater. Men det er afhængig af mærke og model.
Af hampus
Hvad kan et C6005 så klare at streame af formater? Altså det som tråden handler om? ;)
Af Eky68
hampus skrev:Hvad kan et C6005 så klare at streame af formater? Altså det som tråden handler om? ;)
Jeg er nok ikke den bedste til at svare, da jeg ikke har prøvet så mange forskellige formater. Men wfm, mp3 og jpg er da prøvet, og de virker.

Læs evt testen her http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1273594013

Der står bl.a. følgende:
Jeg fik de fleste filmformater igennem nåleøjet, men oplevede dog problemer med IMG (video images) og MKV filer. C6005 bør dog teoretisk understøtte begge, så det kan være et spørgsmål om hvilken DLNA klient man benytter på computeren. Der var ingen forhindringer i forbindelse med afspilning af AVI (og DivX) og mpeg4-filer.

Musik og billeder gennem DLNA spillede uden problemer.
Af LaMancha
Eky68 skrev:
hampus skrev:Hvad kan et C6005 så klare at streame af formater? Altså det som tråden handler om? ;)
Jeg er nok ikke den bedste til at svare, da jeg ikke har prøvet så mange forskellige formater. Men wfm, mp3 og jpg er da prøvet, og de virker.

Læs evt testen her http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1273594013

Der står bl.a. følgende:
Jeg fik de fleste filmformater igennem nåleøjet, men oplevede dog problemer med IMG (video images) og MKV filer. C6005 bør dog teoretisk understøtte begge, så det kan være et spørgsmål om hvilken DLNA klient man benytter på computeren. Der var ingen forhindringer i forbindelse med afspilning af AVI (og DivX) og mpeg4-filer.

Musik og billeder gennem DLNA spillede uden problemer.
Jeg har ingen problmer med hverken Divx, Xvid eller MKV, vob, avi eller andre jeg har...

Porblemet ligger i DLNA klienten - på PC kan jeg 100% anbefale Samsung PC Share manager, simpelt men er i min verden bedst. Har prøvet alt muligt andet så som ps3 media server osv, men blev ved med at vende tilbage til ovenstående
Af hampus
Hvad med på Mac?

Og kan man forvente at DLNA fungerer med avi/mp4 video-filer over trådløst netværk?