Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af 3-bande
Jeg har nu langt om længe fundet ud af at mit antennekabel en gang har været skåret over.
Under alt isoleringen på loftet, fandet jeg det sorte kabel der går fra boksen ude ved vejen og ind og videre over loftet til en fordeler.
Kablet var samlet med isoleringstape, dette har jo nok givet en del støj/tab.
Nu har ungerne fået nye fladskærme på værelserne og de skal naturligvis også se digitalt tv men det kan de ikke.
Der er simpelthen ikke noget signal eller ikke nok ihvertfald.

1) Kan jeg montere et f-stik i begge ender af det brud der er på det sorte kabel og kan jeg derefter koble disse to f-stik til en antenneforstærker og vil det virke http://www.avxperten.dk/antennemateriel ... 30-db.aspe?

2)Fordeleren er monteret med f-stik, ligesom kablerne der går fra fordeler og ud til de 4 vægudtag der er, så der skulle ikke være noget probem der eller er der?

3) Fra vægudtag i de to børneværelser, har jeg købt færdigmonterede antennekabler, der er dobbeltskærmede i 75 ohm og der står at der er 90 db i skærmdæmpning, er dette et okay valg?

4) Er fuldstændig grøn og helt lost, så HJÆÆÆÆLP !
Af Kjeldsen
Med de digitale signaler er det vigtigt med helt støjtætte samlinger. Jeg har haft en samling med han/hun stik og det var nok til at forstyrre signalet. En variabel forstærker er også en god idé, så det du beskriver bør give en meget bedre signal end det du har nu.

Jeg har med forstærker (kan justere både forstærkning og justere for kabelængde) kunnet gå fra middelsignalkvalitet og lav signalniveau til næsten fuld styrke på begge parametre.

Det skal lige nævnes at jeg bruger antenne (DVB-T)
Af BrianH
Det du gør, er at lave en helt ny installation på loftet med gode kabler.
Hvis du begynder at samle kabler vil du hver gang der støj på skærmen være i tvivl om, om det er godt nok det du har lavet, og du vil aldrig blive tilfreds.

Køb en god antenneforstærker med 4 udgange. Tilslut antennekablet og træk et kabel til hvert sit værrelse...
Fra slutdåsen til fjernsynet er dine kabler gode nok, og du vil ikke få noget ud af at skifte dem.

http://www.av-connection.dk/?PGr=4174&ML=495

[img]http://www.miparaguay.org/installation.jpg[/img][/url]
Af BrianH
Men du kan selvfølgelig godt samle dit ødelagte kabel. Gør du det ordenligt, burde det ikke give problemer.

Brug et F-han i hver kabelende og en samler mellem dem.

Billede

Billede
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har en lignende forstærker siddende i mit hjem (dog med 6 udgange), og det spiller. Det med returvejen er super lækkert, da jeg har en Yousee-boks stående, som gerne vil på nettet via kabel-TV-opkoblingen.
Af 3-bande
Okay, så jeg skal altså have fat i 2 f-han og et samleled, afmontere den fordeler der sidder der nu og erstatte den med forstærkeren med de antal udtag jeg nu har brug for. Er det korrekt forstået?

Har læst mig til at de udtag der ikke er i brug (f.eks 6 udtag og skal bruge 4), luses af med en modstand for ikke at tabe signal, er det også korrekt forstået?

Hvor er det dejligt med lidt "proffesionelt" hjælp......
Af 3-bande
BrianH: Det med at lave nye installationer på loftet, er en fin ide men det kabel der er brud på er jo det som kommer ude fra boksen på vejen og det må jeg vel ikke selv udskifte, vel?
Af BrianH
3-bande skrev:BrianH: Det med at lave nye installationer på loftet, er en fin ide men det kabel der er brud på er jo det som kommer ude fra boksen på vejen og det må jeg vel ikke selv udskifte, vel?

Njaaa... njooo... Yousee/TDC siger jo det er deres ejendom, men jeg kender flere der har skiftet kablet ved at få yousee til at montere det i "kassen" ved vejen, og så skulle de selv grave det ned og føre det derhen hvor de ville...

Men hvis du samler kablet, er det nok ikke det andet besvær værd
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
3-bande skrev:Har læst mig til at de udtag der ikke er i brug (f.eks 6 udtag og skal bruge 4), luses af med en modstand for ikke at tabe signal, er det også korrekt forstået?
Nu er mine godt nok pakket væk, og jeg orker næsten ikke at rydde alting væk for at komme ind til forstærkeren, men jeg er 99% sikker på at mine 2 ledige udtag ikke er lukket af (jeg bruger også kun de 4).
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Der hvor kablet er brudt, hvorfor sætter du ikke forstærkeren imellem der?
Dette ville løse problemet omkring isolering, signaltab osv.
Kablerne til børneværelserne. er også nemmere at trække hen over loftet.
Af BrianH
MigSelv skrev:Hej
Der hvor kablet er brudt, hvorfor sætter du ikke forstærkeren imellem der?
Dette ville løse problemet omkring isolering, signaltab osv.
Kablerne til børneværelserne. er også nemmere at trække hen over loftet.

Ja... Det er jo det han skal gøre :)
Forstærkeren skal faktisk helst sidde på loftet så tæt på kilden (kassen ved vejen) som muligt. Skulle der komme støj fra samlinger, elledninger m.m. vil det også bliver forstærket op, hvis forstærkeren sidder efter støjkilden.
Af Bliss
Ville bestemt ikke sætte en forstærker hvor bruddet er sket, den skal sidde der hvor kablet kommer ind i huset, og det gør den med garanti ikke på loftet. Hvis du sætter forstærkeren der hvor bruddet er sket forstærker du et dårligt signal, du forstærker dermed og fejlne. Din udbyder har ansvaret for signalet fra kassen og ind til det første sted kablet går ind i huset, der skal forstærkeren sidde.

Ville i første omgang samle kablet ordentligt og se om det har effekt. Derefter installere en forstærker
Brugeravatar
Af MigSelv
Bliss skrev:Ville bestemt ikke sætte en forstærker hvor bruddet er sket, den skal sidde der hvor kablet kommer ind i huset, og det gør den med garanti ikke på loftet. Hvis du sætter forstærkeren der hvor bruddet er sket forstærker du et dårligt signal, du forstærker dermed og fejlne. Din udbyder har ansvaret for signalet fra kassen og ind til det første sted kablet går ind i huset, der skal forstærkeren sidde.

Ville i første omgang samle kablet ordentligt og se om det har effekt. Derefter installere en forstærker
Sludder og vrøvl. Hvad tror du der sker med en "kabelsplejsning? Blot for at lave endnu et kabelbrud, når en forstærker skal sættes imellem.
Når forstærkeren sættes på hovedkablet, hvor kablet allerede er brudt, minimeres signaltab, alene af den årsag, at forstærker sættes på et lille kabeltræk. Ja, efterfølgende taber kablet signalstyrke ( men med et højt signal ), dette istedet for en forstærkning, på et allerede svagt signal.
Forstærkeren vil virke som "kabelsamler", da forstærker nu bliver "terminal" omkring den i forvejen brudte kabelforbindelse.
Af Bliss
Hvis signalet ikke er optimalt frem til brudet hjælper det ikke at forstærke et dårligt signal, sådan er det. Tag det fra en som har kablet et helt hus om og installeret forstærker for så at opdage at det var kildesignalet som var for dårligt. Flere dages arbejde og flere tusind kr spildt for så at opdage at en tumpe fra park og vej havde gravet kablet over i jorden.
Det kostede et besøg fra en yousee-tekniker og 300kr nyt kabel i jorden derefter var der ingen problemer.