Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af prassen
Hej alle jeg står og er meget i tvivl om jeg skal betale ekstra ca 3000 kr for Led versionen, så vidt jeg kan se er typen af skærmen det eneste der adskiller dem.

Jeg er dybt forelsket i Led designet men igen er prisen højere, så det virkelige spørgsmål er om der er nogen forskel i billed kvaliteten.

( dette kan måske godt lægge op til en debat omkring LCD vs LED som også er velkommen)

nogen der har en af skærmene der kan sige deres mening.?

tusind tak for hjælpen på forhånd. :)
Af Steen Bay
LCD versionen hedder C755 (sælges til 7999,- i Elgiganten) og har vistnok ikke 'Scanning Backlight' (LED Motion Plus) som C7705 har, men til gengæld, så har den heller ikke LED versionens potentielt generende auto-dimming (som ikke kan slås fra).
Af prassen
okay tak lidt at gå efter :) og ja lige præcis pga det er på tilbud, i elgiganten er jeg blevet i tvivl.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det her er lidt flueknepperi, men LCD og LED er ikke to forskellige typer TV, selvom Samsung har kørt ret hårdt på for at få det til at se sådan ud. Overordnet så er det hele LCD blot med to forskellige typer baggrundsbelysning, nemlig LED eller CCFL. Selve billedet laves af samme type flydende krystaller. De fleste er sandsynligvis klar over dette (og går mindre op i korrektheden end jeg), men vi oplever jævnligt at folk har misforstået det lidt.
Af Steen Bay
yakken skrev:Det her er lidt flueknepperi, men LCD og LED er ikke to forskellige typer TV, selvom Samsung har kørt ret hårdt på for at få det til at se sådan ud. Overordnet så er det hele LCD blot med to forskellige typer baggrundsbelysning, nemlig LED eller CCFL. Selve billedet laves af samme type flydende krystaller. De fleste er sandsynligvis klar over dette (og går mindre op i korrektheden end jeg), men vi oplever jævnligt at folk har misforstået det lidt.
Ja, det er lykkedes Samsung at skabe en del forvirring, men hvad ska' vi så kalde de to typer LCD-TV i daglig tale? LED-LCD og CCFL-LCD? Og så har vi jo også Direct-LED-LCD vs. Edge-LED-LCD.. 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, der er nok ikke nogen fornuftig måde at navngive skærmene på, ud over den allerede benyttede. Jeg ville egentlig også blot sikre mig, at der ikke var forvirring omkring LED/LCD. Aller helst ville jeg jo blot kalde det hele LCD, og så kunne man snakke om tykkelsen bagefter.
Af Steen Bay
yakken skrev:Ja, der er nok ikke nogen fornuftig måde at navngive skærmene på, ud over den allerede benyttede. Jeg ville egentlig også blot sikre mig, at der ikke var forvirring omkring LED/LCD. Aller helst ville jeg jo blot kalde det hele LCD, og så kunne man snakke om tykkelsen bagefter.
Men du har selvfølgelig ret i at mange nytilkomne sikkert har misforstået det lidt, og at den misforståelse burde korrigeres. Det er bare det at man næsten ikke orker at fortælle hele historien hver gang der er et nyt "Hvilket TV?" spørgsmål (og jeg har kun været her en måned.. kan kun gisne om hvordan det må være for dig! :)).
Af Akyhne
Måske er problemet folk har læst om OLED og forveksler det med LED? Dén hoppede jeg selv på da jeg skulle se på nyt tv, jeg har simpelthen ikke fulgt med i fladskærmsteknologier, indtil jeg for nyligt stod og manglede et nyt tv.
En fyr i Elgiganten (ja undskyld mig), bildte mig ind at LED havde været fremme i et par år, jeg mente det var en helt ny teknologi som lige var kommet frem - men jeg tænkte på OLED teknologien, som jeg havde læst lidt om via nyhedsmail fra itsvar.dk.
Af Steen Bay
Akyhne skrev:Måske er problemet folk har læst om OLED og forveksler det med LED? Dén hoppede jeg selv på da jeg skulle se på nyt tv, jeg har simpelthen ikke fulgt med i fladskærmsteknologier, indtil jeg for nyligt stod og manglede et nyt tv.
En fyr i Elgiganten (ja undskyld mig), bildte mig ind at LED havde været fremme i et par år, jeg mente det var en helt ny teknologi som lige var kommet frem - men jeg tænkte på OLED teknologien, som jeg havde læst lidt om via nyhedsmail fra itsvar.dk.
Ja, det er ganske givet den nærliggende kobling mellem LED og OLED som har skabt forvirringen, men Samsung ligger så som de selv har redt når de næste år vil forsøge at sælge de formodentligt langt dyrere OLED-TV til folk. ;)
Af prassen
var sådan set godt med på, at led er en anden type lcd skærm. men var mere i tvivl om hvorvidt at der udover udssendet var nogen grund til at vælge Led frem for Lcd. så vidt jeg ved har Lcd modsat led nogle problemer med sort ?
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Hvordan skal almindelige brugere kunne kende forskel. Jeg har brugt mere end 5 minutter og en lidt ophidset debat, da en sælger i Fona påstod, at LED intet havde med LCD at gøre. Jeg er ikke engang sikker på, at jeg fik vedkommende overbevist om, at det begge var LCD TV, blot med forskellig baggrundsbelysnings teknologi.
Jeg tror såmænd blot, at han føjede sig, for at få fred.
Men kald det da LCD TV med LED belysning.
Af lennon
prassen skrev:var sådan set godt med på, at led er en anden type lcd skærm. men var mere i tvivl om hvorvidt at der udover udssendet var nogen grund til at vælge Led frem for Lcd. så vidt jeg ved har Lcd modsat led nogle problemer med sort ?
Korrekt, at LED belysning har givet nogle umiddelbare fordele omkring bla dybere sort, strømforbrug og design . Men det har så sandeligt også nogle bivirkninger , bla "halos" (glorieeffekt) .
Skuffende for mig at ingen LED/LCD i 2010 tilsyneladende ånder de bedste plasma i nakken mht rå billedkvalitet . Sony HX900 kunne blive undtagelsen . .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Akyhne skrev:En fyr i Elgiganten (ja undskyld mig), bildte mig ind at LED havde været fremme i et par år, jeg mente det var en helt ny teknologi som lige var kommet frem - men jeg tænkte på OLED teknologien, som jeg havde læst lidt om via nyhedsmail fra itsvar.dk.
Ja, forvirringen mht. OLED og LED er jeg også stødt på flere gange, hvilket er ret uheldigt.