Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af preps
Så blev jeg den lykkelige ejer af et TX-P50G20. Generelt er jeg meget tilfreds med tv'et, dog er der en enkelt ting som irriterer mig meget.

Jeg syntes tv'et har et meget uroligt billede, faktisk som man kender det fra en CRT monitor der kun kører med 60 hz i frekvensopdatering. Tv'et er jo 600 hz som skulle give et helt roligt billede. Problemet springer mig især i øjnene når jeg fokuserer på noget ved siden af tv'et, men alligevel "ser" på tv'et.

Jeg syntes problemer er lige fremtrædende ved både tv og dvd signal.

Mit tv-signal er TDC Trio digitalt signal via HDMI.

Har jeg overset nogle indstilling.
Af Steen Bay
G20 opdaterer kun ved 100Hz, men det skulle nu også være rigeligt til at undgå flimmer. Det du ser har måske (ironisk nok) noget at gøre med det Panasonic kalder "600Hz sub-field drive" som hentyder til måden som farverne skabes på plasme-TV, og du kan måske finde noget om fænomenet ved at lave en søgning på 'PWM-noise'.
Af THM
ved jeg ikke... jeg har intet bemærket i den henseende. er inteligent frame creation slået til eller fra?
Af preps
Ja umiddelbart lyder PWM som det fænomen jeg oplever.

Er der nogen som har haft held til at minimere det?
Af Steen Bay
preps skrev:Ja umiddelbart lyder PWM som det fænomen jeg oplever.

Er der nogen som har haft held til at minimere det?
Jo, Panasonic har vist haft held med at minimere det på topmodellen VT20 med bla.a. en ny hurtigere fosfor, men det var vel ikke det du mente.. ;)
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Min erfaring med let flimrende billeder på plasma er, at når de er helt nye er fænomenet værst, der går 100-200 timer så er det reduceret med 80-90%. Det kan også hjælpe en del, hvis kontrast og lys dæmpes lidt.
Jeg synes selv, at problemet ses ved meget lyse scener, men som sagt, det fortager sig.
Af preps
Steen Bay skrev: Jo, Panasonic har vist haft held med at minimere det på topmodellen VT20 med bla.a. en ny hurtigere fosfor, men det var vel ikke det du mente.. ;)
Øhh :( nej det var ikke lige det svar jeg havde håbet på :D
Af preps
MigSelv skrev:Hej
Min erfaring med let flimrende billeder på plasma er, at når de er helt nye er fænomenet værst, der går 100-200 timer så er det reduceret med 80-90%. Det kan også hjælpe en del, hvis kontrast og lys dæmpes lidt.
Jeg synes selv, at problemet ses ved meget lyse scener, men som sagt, det fortager sig.
Ja det er helt klart de lyse scener som er plaget af det. Og det irriterer mig en hel del, da jeg nævnte det for sælgeren i butikken, men der var forklaringen at der var mange tv koblet på samme signal !!
Af wium
preps skrev:
MigSelv skrev:Hej
Ja det er helt klart de lyse scener som er plaget af det. Og det irriterer mig en hel del, da jeg nævnte det for sælgeren i butikken, men der var forklaringen at der var mange tv koblet på samme signal !!
Det må vist være en god røver det argument der ;)
Plasma tv flimre desværre, men det er meget individuelt hvor meget den enkelte bemærker det. Personligt synes jeg at Panas tv flimre mere end eksempelvis samsung. Må håbe at "MigSelv"s argument holder med at det fortager sig med tiden
Af Simondog
Jeg har haft et X10 i et halvt år nu, og det flimrer stadig ligeså meget som første dag. Af en eller anden grund bliver det dobbelt så tydeligt når jeg ser HD materiale. Blandt andet derfor køber jeg et LCD i stedet for.
Af preps
wium skrev: Det må vist være en god røver det argument der ;)
Plasma tv flimre desværre, men det er meget individuelt hvor meget den enkelte bemærker det. Personligt synes jeg at Panas tv flimre mere end eksempelvis samsung. Må håbe at "MigSelv"s argument holder med at det fortager sig med tiden
Jeg har handlet med sælger en del gange, og han plejer at være helt ok, så jeg må en tur forbi butikken og se hvad han siger til det, jeg kan ikke ignorere det, det er en af de ting jeg er meget "følsom" overfor :(

Jeg har ikke den store forventning om at det fortager sig når det samme var tilfældet i butikken - de tv har jo kørt rigtig mange timer.
Af Steen Bay
preps skrev:
Steen Bay skrev: Jo, Panasonic har vist haft held med at minimere det på topmodellen VT20 med bla.a. en ny hurtigere fosfor, men det var vel ikke det du mente.. ;)
Øhh :( nej det var ikke lige det svar jeg havde håbet på :D
Afhænger flimmeret af afstanden? Kan du stadig se det hvis du sidder længere væk fra TV'et?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Typisk så vil man have nemmere ved at se flimrende ting hvis man sidder så tæt på TV'et, at de perifære og mere lysfølsomme stavceller i øjet også belyses. Du kender uden tvivl fænomenet fra tidligere, hvor man typisk spotter en flimrende skærm ud af øjenkrogen, eller at en stjerne på himlen er nemmere at se, hvis man ikke kigger direkte på den.

Det er vanvittigt off-topic (og undskyld for det), men vi har kort beskrevet dette i sammenhæng med spiloplevelse i en af vore tidligere artikler:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1155495101
Af preps
Steen Bay skrev: Afhænger flimmeret af afstanden? Kan du stadig se det hvis du sidder længere væk fra TV'et?
Jeg kan sidde max 4 meter fra tv'et, og der syntes jeg stadig det er ret udpræget. Dog syntes jeg det mere udpræget på nogle kanaler end andre :o Det er sikkert bare underbevistheden der spiller mig et pus :s