Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dueholm
Jeg er tæt på at blive plasma-tv-ejer for første gang, og har forelsket mig i et Samsung PS50C675G3SXXE, som jeg har set til en fornuftig pris på Wupti.com.
Jeg har imidlertid læst mange indlæg herinde, og i den forbindelse er jeg ofte stødt på indlæg, der omhandler plasmabuzz, altså plasmastøj.
Jeg har et par spørgsmål vedr. den støj:

- Hvor stort er det reelle buzzproblem?
- Kan to tv af samme mærke og model have forskelligt buzzniveau?
- Er for højt buzzniveau noget, der hører under reklamationsretten, så jeg kan returnere tv'et indenfor fjorten dage?
- Har nogen af jer erfaring med ovennævnte Samsung-model?
- Hvad med Wupti.com? Har nogle af jer erfaringer med dem?

En stor tak til jer alle.

Dueholm
Af bleze
1. Enormt!
2. Ja
3. Vil jeg mene, men du har når du handler online altid muligheden for at sende tilbage hvis du pakker det ind som du fik det og alt er med uden at beskadige noget. Du skal dog selv betale for porto.
4. Jeg har B855 som nu er blevet krediteret og bliver hentet i morgen. Jeg satser på at de har løst problemet i C7705 som bliver mit nye TV.
5. Kun ved køb. Har ikke returneret noget til dem.
Af Lars K
Buzz problemet er ikke større end folk gør det til. Der er bare kommet større fokus på det, fordi en populær model havde lidt problemer på et tidspunkt. Nu er det noget der fokuseres voldsomt meget på ligesom strømforbrug og retention.

Faktum er at alle plasma TV summer i større eller mindre grad, da det er et resultat af den måde et plasma TV genererer billedet på. Ved meget lyse scener vil niveauet være højere hvilket er helt normalt.

Det er meget svært at sige noget om hvor stort "problemet" reelt er, fordi vi alle har en forskellig opfattelse af hvor høj en bestemt lyd skal være før den begynder at irritere.

Der kan sagtens være en forskel i niveauet fra model til model.

Igen det kan være svært at vurdere om niveauet er for højt eller om det ligger inden for det acceptable. Eneste måde at finde ud af det på er at kontakte sin forhandler og derved få en tekniker ud eller alternativt sende fjernsynet på værksted hvis der ikke findes nogen onsite service.
Panasonic har f.eks et øvre niveau for hvad der er tilladt af buzz så det kan sagtens variere op til denne grænse.

Du kan altid benytte dig af din fortrydelsesret hvis du har købt dit TV online. Enkelte fysiske butikker tilbyder også fortrydelsesret. De 14 dage har ikke noget med reklamationsretten at gøre. Husk du skal selv stå for forsendelsesomkostninger ved fortrydelsesretten.
Af Gavin
Dueholm skrev: - Hvad med Wupti.com? Har nogle af jer erfaringer med dem?

Dueholm
Jeg har før brugt reklamationsretten hos wupti, og det gik smertefrit uden problemer. Godt nok var det ikke en fladskærm men den nye PS3 slim lige da den var kommet på markedet. Den døde efter 14 dage, fik sendt et postlabel så jeg bare kunne sende den til reparation.

Forhørte mig så for et par dage siden ang. plasma buzz, om jeg kunne få det byttet hvis det kunne høres fra normal siddeafstand. Han mente dog ikke at det hjalp at få det byttet (PS50C7705) da det var blæseren der var problemet. Sådan har jeg dog ikke opfattet buzz, at det er det samme som blæserstøj, men det holdt han fast i, og sagde at det var det de havde fået at vide af samsung, så måske har jeg misforstået noget ;)

Efter en lille diskussion over mail om blæserstøj vs. buzzlyd, fik jeg dog det svar at hvis der var meget plasmastøj, så kunne jeg selvfølgelig godt få det byttet, men det er jo også under de 14 dages fortrydelsesret alligevel.

Jeg valgte dog at handle et andet sted!

Lige en lidt længere historie.
Af Lars K
bleze skrev:1. Enormt!
2. Ja
3. Vil jeg mene, men du har når du handler online altid muligheden for at sende tilbage hvis du pakker det ind som du fik det og alt er med uden at beskadige noget. Du skal dog selv betale for porto.
4. Jeg har B855 som nu er blevet krediteret og bliver hentet i morgen. Jeg satser på at de har løst problemet i C7705 som bliver mit nye TV.
5. Kun ved køb. Har ikke returneret noget til dem.
Hvorfor mener du at problemet er enormt? Det er rigtigt at der har været problemer med enkelte Pana G20 og Samsung 855 men ligefrem at kalde det er enormt problem er lige voldsomt nok.

Der har været summen på plasma lige siden de kom på markedet for mange år siden. Jeg har selv, sammen med mange mange andre, haft et Panasonic PX70 som f.eks også summede og jeg har samtidig anbefalet og installeret mange PX80 som også summede. Dengang var der bare ingen der havde problemer med det. Nu er det lige pludselig slået op som et kæmpe stort problem, hvilket gør at førstegangs købere af plasma er overbevist om at deres TV er defekt når de skruer ned for lyden og kan ane en summen ved lyse scener.

Synes det er lidt ærgeligt at mange holder sig tilbage pga et fænomen som altid har eksisteret.
Af maskus
- Hvor stort er det reelle buzzproblem?
- det varierer meget - for nogen er det et stort problem for andre er det intet.
se her:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=17443

- Kan to tv af samme mærke og model have forskelligt buzzniveau?
- ja!

- Er for højt buzzniveau noget, der hører under reklamationsretten, så jeg kan returnere tv'et indenfor fjorten dage?
- Både og - man taler om en vis decibelværdi; men bruger man en god forhandler er der som regel mulighed for at bytte - sumsung har til dels accepteret problemet med buzz på 855-modelen, hvorfor en del har fået byttet.
MEN HUSK NU, at du har 14 dages fuldreturret af indkøb fra nettet fordi varen ikke blev set/besigtiget forinden du købte det. Du behøver altså ikke at reklamere med grundlag men blot returnere det. Evt. køb hos Elgiganten, så smider du det bare tilbage.

- Har nogen af jer erfaring med ovennævnte Samsung-model?
- jeg har ikke; måaske andre erved at få det

- Hvad med Wupti.com? Har nogle af jer erfaringer med dem?
- de har en fin service og afhenter igen, hvis der er noget.
Af LunD^
Mit plasma summer en del, jeg var virkelig irriteret over det de første par uger, men nu ligger jeg ikke mærke til det mere..
Af bleze
Nexus skrev:Hvorfor mener du at problemet er enormt? Det er rigtigt at der har været problemer med enkelte Pana G20 og Samsung 855 men ligefrem at kalde det er enormt problem er lige voldsomt nok.

Der har været summen på plasma lige siden de kom på markedet for mange år siden. Jeg har selv, sammen med mange mange andre, haft et Panasonic PX70 som f.eks også summede og jeg har samtidig anbefalet og installeret mange PX80 som også summede. Dengang var der bare ingen der havde problemer med det. Nu er det lige pludselig slået op som et kæmpe stort problem, hvilket gør at førstegangs købere af plasma er overbevist om at deres TV er defekt når de skruer ned for lyden og kan ane en summen ved lyse scener.

Synes det er lidt ærgeligt at mange holder sig tilbage pga et fænomen som altid har eksisteret.
Nu snakker han om 855's lillebror som jeg også mener led af buzz problemet. Derfor vil jeg mene at problemet er enormt da det har været et kæmpe problem for Samsung.
Mit 855 er mit 6. plasma TV så jeg ved en del om hvordan de lyder i hverdagen og INGEN har jeg kunne høre fra sofa'en. 855 kan jeg høre ved høj volumen selv om jeg går ud af stuen 10+ meter væk.
Så lad være med at sammenligne Samsung's problemer sidste generation med generel plasma støj for det er ikke hvad der er tale om... :)
Af bleze
Shit f**k! Jeg har set forkert, det er jo en C'er og ikke en B'er. Jeg tror og håber på at C'erne ikke buzzer, så glem hvad jeg skrev om buzz problemet da det forhåbentligt hører sidste generation til. Jeg køber selv et C7705 fordi jeg tror på de har løst det nu...
Af Lars K
Nu tolkede jeg Dueholms første spøgsmål om buzz som værende generelt for plasma skærme i sin helhed. Nej det er ikke noget stort problem generelt. Ja det har været et stort problem specifikt for 855 modellen.
Af Mogensen
Mht. Wupti som jeg selv har overvejet... de reklamerer vidst med at hvis man køber tillægsforsikring så kommer de på adressen og forsøger rep eller tager tv'et med og udlåner dig et andet?

Ikke at man kan reparere plasma-buzz, men så slipper du da vel for returporto hvis de selv kommer og henter!
Af Gavin
Mogensen skrev:Mht. Wupti som jeg selv har overvejet... de reklamerer vidst med at hvis man køber tillægsforsikring så kommer de på adressen og forsøger rep eller tager tv'et med og udlåner dig et andet?

Ikke at man kan reparere plasma-buzz, men så slipper du da vel for returporto hvis de selv kommer og henter!
Ja, det er securator.. Kan også købes i f.eks føtex til et produkt man allerede har købt, securator forsikringen skal bare aktiveres indenfor de første 14 dage fra man har købt produktet man vil ha forsikret. Så det behøver ikke lige nødvendigvis at være fra wupti. Ved dog ikke om forsikringen kan bruges til plasmabuzz. :)
Af Mogensen
Gavin > Nej det er sgu nok rigtigt at det kan være lidt svært at vurdere det er FOR meget (halv-defekt) eller bare sådan det er... påstand mod påstand agtigt :S
Af Gavin
Så modtog jeg endelig mit PS50C7705 idag, og kan fortælle at det absolut ikke siger noget, ikke endnu ihvertfald, hvis der evt. er chance for at det kommer snigende. :)