Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lennon
siccio skrev:Nu kommer vi vidst lige langt nok væk fra sporet gutter...
Se nu hvad trådan handler om, istedet for at "nørde løs"
Trådstarter ønsker ambilight ergo Philips.
Fair nok at mange hader det, men der er altså stadig folk som kan lide effekten, (syntes nu selv om det)
Lad os nu generelt benytte trådene til det de drejer sig om, istedet for at køre af sporet hver gang.
Det kan du have ret i .

Men synes alligevel, at det i en sådan tråd er væsentligt at få slået fast, at en gimmick som ambilight - rent faktisk har nogle negative bivirkninger.
Af Steen Bay
lennon skrev:
Fair nok at mange hader det, men der er altså stadig folk som kan lide effekten, (syntes nu selv om det)
Lad os nu generelt benytte trådene til det de drejer sig om, istedet for at køre af sporet hver gang.
Det kan du have ret i .

Men synes alligevel, at det i en sådan tråd er væsentligt at få slået fast, at en gimmick som ambilight - rent faktisk har nogle negative bivirkninger.
Ja, bestemt, og en tråd er vel også mest interessant når den får lov at udvikle sig, og man ikke på forhånd ved hvor den ender. Selv sætter jeg stor pris på at der indimellen 'nørdes løs', og havde jeg selv været blot en smule smartere, så var jeg sikkert endt som en ægte nørd. ;)
Af xcardman
Steen Bay skrev:
lennon skrev:
Det kan du have ret i .

Ja, bestemt, og en tråd er vel også mest interessant når den får lov at udvikle sig, og man ikke på forhånd ved hvor den ender. Selv sætter jeg stor pris på at der indimellen 'nørdes løs', og havde jeg selv været blot en smule smartere, så var jeg sikkert endt som en ægte nørd. ;)
desværre ender det altid med plasma/lcd, selvom det faktisk intet har med billedekvalitet at gøre. Det er bare et panel som sidder bag et tv
bare vent til vi får oled eller noget andet. Der kommer sikkert også nogen producenter som ikke kan finde ud og levere muligheden for et nogenlunde korrekt billede. Grunden til den test af phillips 7000 serie ikke er særlig god.

men bruger selv "ambilight"(ikke phillips version) bag mit tv, men en helt neutral hvid
nemlig så man kommer tæt på et opnå D65 omkring skærmen
som Bantam også skriver.
Af Kickstart
Det i fremhæver er jo en synsbestemt indstilling til hvordan den enkelte ser lyset i samspil med billedet, og ikke en teknisk / billedemaæssigt svaghed ved ambilight.
Af lennon
Kickstart skrev:Det i fremhæver er jo en synsbestemt indstilling til hvordan den enkelte ser lyset i samspil med billedet, og ikke en teknisk / billedemaæssigt svaghed ved ambilight.
Øhhh . . . .?
Af tillebeck
Hejsa

Tak for feedback.

Lidt forundret over, at undertekst kan synes at få anden farve mm. Syntes heldigvis ikke, at internettet er gennemsyret af den slags anmeldelser, så jeg satser stadig på Ambilight. Men en smule skepsis er sået. Det kan jo slåes fra. Og er jeg heldig kan det sættes til hvid, hvilket der heldigvis er bred enighed om er OK.

Og da der i øvrigt er ved at være lidt langt imellem svar på mine spørgsmål, så har jeg tilladt mig at oprette en ny tråd, og overlader hermed denne tråd til videre diskussion om:
- hvem som giver de mest troværdige reviews
- om man overhovedet kan nye Ambilight
- at Philip har for meget blus på farverne
- om det er meget bedre at sætte en hvid lampe bag TV'et
- hvem der debatterer mest korrekt

Det er selvfølgelig alt sammen meget spændende, men for mig tæller Ambilight, 100Hz og evt. design. Resten er støj.

Ny tråd:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... p?p=108946

Regner i øvrigt med at bestille min Philips med Ambilight i morgen på trods af de mange advarsler ;-)

Hilsen Anders
Af JA
bantam skrev:Teorien for lys i billedomgivelserne gennemløbes kort her: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1162578

- så kan vi overlade det til de interesserede selv at vurdere, hvad der har højst prioritet.
Så har trådstarter jo prioriteret helt rigtigt - beskrivelsen af hvad der anbefales svarer jo ret præcist til Ambilight.

Og naturligvis vil trådstarter tilkalde en professionel maler, en indretningsarkitekt og en AV ekspert således at lyset fra Ambilight, farven på væggen, lyset fra de øvrige lys tændt i stuen samt indvirkningen fra farverne på de omkringstående møbler tilsammen gir præcist og uniformt 6500 Kelvins i en omkreds omkring skærmen. Er sikker på trådstarter vil indkøbe to stk PFL7605, et til stuen der er total kallibreret til lys fra lamper, og en anden stue total kallibreret til dagslys, således at de 6500 Kelvins opnås præcist og uniformt omkring skærmen både om dagen og om aftenen.

Da der praktisk taget ingen reflektioner er i PFL7605, behøver trådstarter dog ikke samtidig indkøbe matchende 6500 Kelvins tæpper, borde, stole, sofaer, lamper, gardiner ( der kan holde ikke-6500 Kelvins lys ude ) samt male vægge og loft i en farve der svarer til 6500 Kelvins således at reflektionerne i frontglasset også holdes på de 6500 Kelvins. Især heldigt her, ( man må sige at også her har trådstarter prioriteret rigtigt ) idet virkningen fra reflektioner er 10000 - 1000000000 gange større.
Af Martin Sjøstrand
***Indhold fjernet af moderator. Personlige angreb hører ikke til her.***
Af JA
Dit indlæg er ret uklart - kan du ikke præcisere hvad det er du er ophidset over ;;) Evt send dine frustrationer med privat mail hvis du føler du har noget du vil fortælle mig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg agter ikke at moderere denne tråd fra min mobil, men personlige angreb hører IKKE til herinde!

JA: artiklen beskriver ENSfarvet lys. Ikke skiftende lys. Du kan ikke male din stue så den fikser lys i alverdens farver.
Af JA
Ambilight kan indstilles til også at afgive én farve lys, med indstillelig intensitet og farve - vi kan jo få trådstarter til højt og helligt at love at han kun vil bruge ensfarvet lys.
Senest rettet af JA 01 aug 2010, 11:14, rettet i alt 2 gange.
Af JA
Går man lidt videre i betragtningerne - linket behandler jo ikke situationen hvor man har et bias lys tilrådighed der kan skifte farve der matcher de farver der vises på skærmen. Det er slet ikke sikkert Ambilight sat til at afgive lys der svarer til farverne i billedet er så ringe enda - måske ovenikøbet bedre end et konstant hvidt lys.

Desuden er punkterne vejledende, dvs der er ingen tal på hvor stor betydning afvigelser fra det ideelle har for billedet - er det flueknepperi eller reelt syneligt. Hertil behandler linket ikke forholdet hvor der sammenlignes med slet ikke at ha bias lys tilstede - hvor går grænsen - hvad er bedst, intet bias lys eller biaslys med skiftende farver der matcher billedet ?

Disse betragtninger kan ingen her give en korrekt bedømmelse af - ingen her har tilstrækkelig faglig uddannelse og erfaring til at komme med faglige udsagn på dette niveau - man kan eksperimentere sig frem til en form for konklusion, den måske mest farbare vej i denne relativt komplekse problemstillig - plus man glemmer den måske vigtigste parameter, smag og behag.
Af lennon
Netop hele problematikken omkring Philips . At de tar udgangspunkt i personlige præferencer/smag, i stedet for industistandarderne - og derfor producerer TV som ikke kan indstilles til at gengive kildematerialet korrekt.
Og det jeg får ud af at læse links om ambilight er, at det anvendt rigtigt efter d65 bidrager positivt til billedoplevelsen, - men i alle andre varianter er et . . partytrick. ;;)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7