Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
JA skrev:Iøvrigt går VT20 jo også helt i skoven ved DeltaE 50 - hvordan kan man give "referece" til en sådan fladskærm ?
Hvad for en fisk? Der er ingen deltaE på 50 nogetsteds. DeltaE er dét der måles. Ikke et målepunkt. Hvis du tænker på tallet "50" på den nederste højre graf, så er deltaE afbildet på den lodrette akse - ikke på den vandrette (som er IRE værdierne). Som du kan se, så er alle tal omkring 1 eller derunder for VT20, hvor Philips' model har to målinger på over 2.

Hvorfor tror du desuden at der er pyntet på resultatet (at man ikke kan finde ud af aflæse en skala på en graf, er vist læserens og ikke anmelderens skyld)? Det er to forskellige testere, som kan have forskellige opsætninger i CalMan, men derudover så kan programmet jo otså selv skalere sine grafer i ouputtet. Det er næppe noget at hidse sig op over.
Senest rettet af Torben Rasmussen 30 jul 2010, 20:31, rettet i alt 1 gang.
Af JA
Se nu godt på båndene fra 50 til 100, de ligger alle på 1 eller over 1. Dvs synlig afvigelse på halvdelen af skalaen,
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det har du forstået forkert. En DeltaE på over 2 giver en synlig forskel. Visse steder angives det endda at op til 3 ikke kan skelnes, men generelt siger vi over 2. DeltaE på over 4 giver direkte forkerte farver. Under 1 er det der sigtes efter generelt.
Af JA
Hertil iørigt ikke nævnt - som jeg kan forstå det, har man kalliberet VT20 i denne test ned til 48cd/m2 i sin iver for at fremvise et flot resulttat på sort og detaljer i de mørke gråtoner - så tror da pokker man kan fremvise et flot resultat fra 50 og ned. Men selv med denne lille list, ligger måleresultatere stadig ganske tæt - ikke en forskel der retfærdiggøre reference på den ene og middel på den anden - det er det vi undre os over.

Uden iøvrigt at kommentere nærmere på hvad man så skal bruge denne kallibrering på 48cd/m2 til i praksis ;)
Senest rettet af JA 31 jul 2010, 00:24, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alt det her med lysstyrke er du jo allerede blevet forklaret i en anden tråd. Det kan ikke passe at vi skal igennem det igen. Hvorfor tror du at man pr. automatik for gode detaljer i mørke nuancer hvis man blot skruer ned for lysstyrken? Er du helt inde i hvordan disse grafer skal tolkes, for det virker lidt som om alle de ting Bantam tidligere har forklaret i andre tråde er gået i glemmebogen?

Hvis det ikke er helt klart hvordan man læser disse kurver, eller hvordan et plasma-TV i øvrigt fungerer mht. lysstyrke, så kan dette ikke blive en helt konstruktiv debat.
Af JA
Iøvrigt synes jeg også Contrast Ratio er lidt mystisk, "Excellent" på den ene og "Average" på den anden - når vi ved at UV2A panelet har den højeste kontrast nogen sinde målt på en fladskærm. Når vi véd at den mindre model 5605 blev målt med 2 gange højere kontrast og 3 gange stærkere lysstyrke her på Flatpanels.

Der er her kæden hopper helt og aldeles af, og man faktisk ikke gider spilde yderligere tid på hverken denn review - eller for den sags skyld andre af AVForums reviews, eller en nytteløs diskution eller bortforklaring af de åbenlyse manipulerede "resultater".

Husk på hvad der blev målt på Flatpanels, kan man ikke se der er noget rav ruskende galt i de resultater AVForus kommer til, så ved jeg snart ikke ( selvom det er på hver især en model mindre er beskeden klokke klar ):

Panasonic 50V20 plasma ----Philips 52PFL5605 LCD

Sort niveau: 0,04 ---- 0,03

Lysstyrke: 77 cd/m2 ---- 129 cd/m2

Kontrastforhold: 1925:1 ---- 4300:1

Strømforbrug: 186 Watt ---- 58 Watt

Kilde: Flatpanels.dk
Senest rettet af JA 30 jul 2010, 21:25, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jamen så lad os da lade diskussionen helt ligge. Argumenter og fortolkninger af de ting du præsenterer ignoreres jo åbenbart fuldstændigt, hvilket efterhånden er ved at være lidt symptomatisk for disse tråde.
Af JA
yakken skrev:Jamen så lad os da lade diskussionen helt ligge. Argumenter og fortolkninger af de ting du præsenterer ignoreres jo åbenbart fuldstændigt, hvilket efterhånden er ved at være lidt symptomatisk for disse tråde.
Det er jo faktisk dig der ikke kan se de kolde fakta yakken !
Af tarok
JA skrev:
yakken skrev:Jamen så lad os da lade diskussionen helt ligge. Argumenter og fortolkninger af de ting du præsenterer ignoreres jo åbenbart fuldstændigt, hvilket efterhånden er ved at være lidt symptomatisk for disse tråde.
Jeg synes at du skal tage diskussionen med AVForums, i stedet for at lade folk her forholde sig til deres tests.
Men i øvrigt har jeg stor respekt for det AVForums laver, og de har sikkert også en god forklaring til dig.
Af JA
tarok skrev:
JA skrev:
Jeg synes at du skal tage diskussionen med AVForums, i stedet for at lade folk her forholde sig til deres tests.
Men i øvrigt har jeg stor respekt for det AVForums laver, og de har sikkert også en god forklaring til dig.
Diskussionen er jo faktisk rimelig vigtig også her på Flatpanels - vi bliver næsten dagligt påmindet om hvor ringe dit og dat skærm er, og der henvises typisk til test - af AVForums - derfor er det et problem, og derfor skal der oplyses !

Heldigvis kan de ikke dy sig på AVForums og kommer til at male for tykt på, så det burde være åbenlyst for enhver ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis vi nu lige glemmer deres karaktérskala, så er det vist primært dig der ser problemer.
Af siccio
Ikke for at ødelægge din tråd JA, men den testede Philips er ikke UV2A!
Disse paneler skulle efter sigende ikke findes i 37" varianten.
Af JA
siccio skrev:Ikke for at ødelægge din tråd JA, men den testede Philips er ikke UV2A!
Disse paneler skulle efter sigende ikke findes i 37" varianten.
Det er 99.99% sikkert at 37PFL7605 har UV2A panelet. UV2A er kendetegnet ved 176 grader betragtningsvinkel - samt 500.000:1 i dynamisk kontrast, ganske som på 5000 og 8000. Derfor ser det ud til også 32PFL7605 har UV2A. Dito 32PFL5605.
Af siccio
Er enig i 32" modellen har UV2A, men er altså i tvivl omkring 37" udgaven, da eksempelvis Sharp selv ikke bruger denne størrelse.
Syntes også jeg læste et sted i en Philips tråd på avforums, at i netop 37" sad der AUO panel (mener jeg det hedder)
Vil lige prøve at finde det, hjælper jo ikke hvis jeg ikke kan dukumentere det.