Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JA
@trykketor kan du ikke lige opdatere listen med:

Plasma minus:
-Buzz ( men ikke på alle )
-Altid reflekternede front
-Farvedittering
-60Hz flimmer
-Phosforslør
-Sortniveau forringes hurtigt
-Lav kontrastforhold
-Lav lysstyrke
- Colorbanding

LCD plus
- Farveneutralitet
-Højt kontraskforhold
-Høj lysstyrke
-Mat front,( men nogen vælger at sætte et glossy glas foran )
Af JA
Jeg synes også 7605 ser fornuftig ud, og jo 7000 har også fået Ambilight - mine forældre købte den tilsvarende sidste år, er den nye mindst lige så god er det en rigtig god skærm. Sharp LE820 koster 15.000, ikke sikkert de 5.000 i forskel kan ses på billedekvaliteten.
Senest rettet af JA 30 jul 2010, 17:45, rettet i alt 3 gange.
Af THM
JA skrev:
lennon skrev:Nu har "state of the art" i en rum tid altså været baseret på plasmateknologien.Intet tyder på et vagtskifte lige om hjørnet. PT er Panasonics VT20 det ubetinget bedste billede man får til både 2D og 3D. Men Panasonic vinder sandt for dyden ingen designpriser .
LCD/LED er først og fremmest et marketings "buzz"-word som forbrugerne ukritisk har reageret på . Sandheden er,at teknologien indtil videre - i bedste fald er et skridt til siden i forhold til traditionelt belyst LCD .
Jeg kan godt tænke selv. Alle disse ind-under- gulvtæppet, småmanipulationer, fortielser etc har være igang i en rum tid. Jeg er holdt op med at tage AVForum og tilsvarende aggitorer alvorligt. Man gidder end ikke spilde tid mere på envindelige diskussioner med "de overbeviste", argumenter preller af som vand på en gås.

Når det komer til stykket, er Plasma i 2010 for længst overgået at LCD teknologien - men det er som en bokser på udebane, han skal vinde med dobbelt point ;) Vi kan kun håbe på at plasmadøden indtræder hurtigt så vi kan få fred.
sikke noget forbandet vrøvl, dit temperement må ha været oppe at køre da du skrev det ;)
de bedste lcd og de bedste plasma er når det kommer til stykket rimelig jævnbyrdige. Lcd'erne er er bare en del dyrere, så man får mere for pengene hvis man køber plasma....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
JA skrev: -Sortniveau forringes hurtigt
-Lav kontrastforhold
- Colorbanding
Disse ting er forkerte. Kontrastforholdet for plasma er påviseligt mindst ligeså højt som for LCD. Tag et kig i vores anmeldelser. Sortniveauet forringes desuden ikke "hurtigt". Alting taber lysstyrke, og det gør belysningen på et LCD-TV også. Generel colorbanding aner jeg slet ikke hvor du får fra - alle TV kan lide af banding og LCD TV kan i mindst ligeså høj grad have problemer med dette.
JA skrev: LCD plus
- Farveneutralitet
-Højt kontraskforhold
-Mat front,( men nogen vælger at sætte et glossy glas foran )
LCD er ikke mere farveneutralt end så meget andet. Det afhænger af modellen og er ikke en generel feature ved LCD. Et højt kontrastforhold er heller ikke en generel feature - det er nærmere omvendt. Der har været nogle enkelte nyere modeller, som klarer sig godt, men du er på afveje hvis du vil påstå at LCD generelt har et højt kontrastniveau, hvilket vi har en hel årrække af anmeldelser der kan bevise. Den matte front er også på kraftig retur. Langt hovedparten af nye LCD-modeller har glossy front, hvor du faktisk skal lede ret længe for at få et varieret udbud af skærme uden reflektioner.
Af JA
LCD er ikke mere farveneutralt end så meget andet
Enig, ligesom plasma heller ikke er - det er modelafhængigt og ikke teknologiafhængigt.

Mht sortniveau forringes over tid, er det fakta at plasma forringes betydeligt, allerede efter få måneder - LCD naturligvis også, men i en helt anden målestok. Jeg tvivler på at LED taber lysintensitet af betydning.

Mht glossy front er det som du siger på mode, lige fra bærbar til TV - heldigvis producerer bl.a Philips high-end LCD med mat front - kun 8000 har halvblank front iår. Sony har vidst også en model eller to i high end - Samsungs 40" LCD er også halvmat - de fleste low end LCD er mig bekendt stadig med mat front, nok noget med en extra glasplade koster extra.

Mht kontrastforhold og lysstyke synes jeg de to tests af Flatpanels taler sit tydelige sprog ( her sakset fra en anden tråd):

Panasonic 50V20 plasma ----Philips 52PFL5605 LCD

Sort niveau: 0,04 ---- 0,03

Lysstyrke: 77 cd/m2 ---- 129 cd/m2

Kontrastforhold: 1925:1 ---- 4300:1

Strømforbrug: 186 Watt ---- 58 Watt

Kilde: Flatpanels.dk
Af THM
og fordi Phillipsen har højere lysstyrke og et lidt bedre sortniveau, mener du at den er bedre end V20. Du glemmer vist at V20 har bedre shadow detail og mere præcis farvegengivelse. det er jo ikke bare en konkurence om hvilket tv der er bedst til at lyse en stue op :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
JA skrev:Mht kontrastforhold og lysstyke synes jeg de to tests af Flatpanels taler sit tydelige sprog ( her sakset fra en anden tråd):

Det her pjat med at du konstant henter enkelte ting frem, som underbygger din påstand (og glemmer alt andet), det gider jeg simpelthen ikke blive ved med at se på. Læs hvad jeg skriver. Et højere kontrastforhold er IKKE en GENEREL feature ved LCD.

Her er andre målinger af LCD TV vi tidligere har testet:
Samsung C6000 2080:1
LG LE820 2325:1
Sony NX700 2540:1
Philips 9664 1130:1
LG SL9000 719:1
Samsung B8000 2360:1

Og her er et par plasmaer:
LG PK950 1825:1
Pana G20 2150:1
Pana VT20 2767:1
Pana X20 2100:1

De to teknologier leverer sammenlignelige kontrastforhold. Hvis jeg dykker længere ned i vore arkiver og tager nogle ældre LCD-modeller med, så ser billedet langt værre ud.
Af selliah
Synes at emnet er begyndt at gå lidt hen i en plasma vs. lcd eller det er måske mig der læser forkert :) ?
Til emne starter, af de 3 skærme du har valgt ville jeg også gå efter 7000 serien i 46" den har en nyere og bedre panel teknologi end den gamle 8000 serie så det kan kun forventes at billedet er bedre og samtidig er der jo ingen grund til at vælge sidste års model når man kan få den nye som samtidig er 3D ready hvis du på et tidspunkt vil have det eller måske ønsker det til julegave :D
Af lennon
selliah skrev:Synes at emnet er begyndt at gå lidt hen i en plasma vs. lcd eller det er måske mig der læser forkert :) ?
Til emne starter, af de 3 skærme du har valgt ville jeg også gå efter 7000 serien i 46" den har en nyere og bedre panel teknologi end den gamle 8000 serie så det kan kun forventes at billedet er bedre og samtidig er der jo ingen grund til at vælge sidste års model når man kan få den nye som samtidig er 3D ready hvis du på et tidspunkt vil have det eller måske ønsker det til julegave :D
Lidt uenig . De fleste LCD producenter har faktisk overhovedet ikke ryyket i 2010 i forhold til 2009 . . Krudtet er primært brugt på "flad - fladere - trådløst" . . . ;;)
Af JA
yakken skrev:
JA skrev:Mht kontrastforhold og lysstyke synes jeg de to tests af Flatpanels taler sit tydelige sprog ( her sakset fra en anden tråd):

Det her pjat med at du konstant henter enkelte ting frem, som underbygger din påstand (og glemmer alt andet), det gider jeg simpelthen ikke blive ved med at se på. Læs hvad jeg skriver. Et højere kontrastforhold er IKKE en GENEREL feature ved LCD.

Her er andre målinger af LCD TV vi tidligere har testet:
Samsung C6000 2080:1
LG LE820 2325:1
Sony NX700 2540:1
Philips 9664 1130:1
LG SL9000 719:1
Samsung B8000 2360:1

Og her er et par plasmaer:
LG PK950 1825:1
Pana G20 2150:1
Pana VT20 2767:1
Pana X20 2100:1

De to teknologier leverer sammenlignelige kontrastforhold. Hvis jeg dykker længere ned i vore arkiver og tager nogle ældre LCD-modeller med, så ser billedet langt værre ud.
Men disse værdier er jo lave ift 5250:1 - 4300:1

Hele 2 - 3 gange lavere end "referencen" på kontrast idag - UV2A. Det panel der sidder bl.a i 46PFL7605 ;)

@lennon
UV2A har rykket LCD et kæmpe skridt i år. Plasma derimod er gået tilbage, folk klager over de er ringere end sidste år, Z1 var jo toppen, den smukkeste og mest fulendte plasma nogensinde. ( Har jo selv en 50PX600 Pana plasma siden 2006 ;) )
Senest rettet af JA 30 jul 2010, 22:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
JA skrev:Men disse værdier er jo lave ift 5250:1 - 4300:1

Hele 2 - 3 gange lavere end "referencen" på kontrast idag - UV2A. Det panel der sidder bl.a i 46PFL7605 ;)
Du udtalte dig helt generelt om at plasma-TV har en lavere konstrast end LCD-TV og det er påviseligt forkert. Diskussionen fra din side mht. dét område er hermed lukket. Jeg gider ikke have din konstante kværuleren yderligere ind i debatten, hvor der lige krydres med en provokerende kommentar og en smiley for at gøre "alting legitimt".
Senest rettet af Torben Rasmussen 30 jul 2010, 22:24, rettet i alt 1 gang.
Af siccio
Lennon: Det kan godt være du mener der ikke er sket det store fra sidste år til i år, men lige netop Philips som denne tråd handler om har de rykket sig en del.
Ambilight som trådstarter vil have skulle også være forbedret, og lige netop 7000 serien er altså bedre.
Kunne dog være interresant at høre din mening omkring lige netop disse 3 Philips modeller i stedet for nytteløs kritik.
At du personligt som det fremgår andet steds i tråden ikke kan lide ambilight, er jo helt ok.
Det er bare dette, der netop skal være.
Af JA
Jeg mener det står mellem 8404 og 7605. 7404 har ingen Amilight og koster næsten det samme.

Havde selv en 32PFL9604, eneste ulempe var gråtoner i det sorte - solgte derfor straks da jeg læste om UV2A og mendens jeg kunne få det samme som jeg gav for det.

Jeg ville vælge 7605 pga det har LED backlight, UV2A panel med bedre gråtoner og sort, samt hurtigere hastighed. Lille plus er det ikke har piano blank ramme som 8404. Ellers skal man op i 9000 serien som er ret dyr - 8000 synes jeg ikke er interessant i år idet det henvender sig til de der foretrækker glossy front/design. Fint nok man laver en model også for den side af markedet. Måske Philips satte Ambilight på 7000 modellen pga 8000 i år er glossy så man ikke er tvunget op i en 9000 model hvis man både vil ha Ambilight og mat skærm ?

Nærlæser man AVForums review får den en god bedømmelse - "excelent result" som de i teksten udtrykker det.
Af lennon
siccio skrev:Lennon: Det kan godt være du mener der ikke er sket det store fra sidste år til i år, men lige netop Philips som denne tråd handler om har de rykket sig en del.
Ambilight som trådstarter vil have skulle også være forbedret, og lige netop 7000 serien er altså bedre.
Kunne dog være interresant at høre din mening omkring lige netop disse 3 Philips modeller i stedet for nytteløs kritik.
At du personligt som det fremgår andet steds i tråden ikke kan lide ambilight, er jo helt ok.
Det er bare dette, der netop skal være.
Jeg erkender blankt, at min kritiske holdning overfor Philips primært skyldes de 3-5 testsites som jeg dyrker,og finder 100% troværdige.

Omvendt respekterer jeg folks facination for ambilight - selv om jeg personligt ser det som et midlertidigt og belastende party-trick 8 ) .
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7